4. Så här bygger du upp din text
För att göra din text enkel att förstå för läsaren så är det inte bara orden du använder som är viktiga, utan också i vilken ordning de kommer. Dessutom kan du göra texten lättöverskådlig med underrubriker, punktlistor och lagom längd på styckena.
Innehåll i det här avsnittet:
Skriv det viktigaste först
Planera och strukturera texten
Skriv kort
Befolka texten
En tanke – en mening
Fullständiga meningar
Skriv ut småord
Foga samman texten med bindeord
Drabbas inte av substantivsjukan
Ett resonemang – ett stycke
Skriv konkreta och tydliga rubriker
Punktlistor och numrerade listor

Skriv det viktigaste först
Börja alltid med det som är viktigast för läsaren att få veta. Målet är att läsaren ska förstå huvudbudskapet på en gång och sedan enkelt kan följa resonemanget i resten av texten.
Planera och strukturera texten
Om du har mycket att säga kan du börja med att skriva stödord eller göra en punktlista med allt du vill ha sagt. Då har du ett underlag att utgå från.
Ta dina stödord eller din punktlista och lägg allt i en logisk ordning som är lätt för läsaren att följa. Börja med det viktigaste, sedan det näst viktigaste. Det är inte alla som läser hela texten så därför behöver viktig information komma tidigt. Genom att strukturera eller disponera din text gör du stor nytta för läsaren.
Skriver du ett brev till en kund behöver han eller hon snabbt få reda på vilken försäkring och vilket ärende det gäller, vilket beslutet är, och vad han eller hon förväntas göra.
En tydlig disposition betyder mycket för alla texter och särskilt viktig är den för brev om försäkringsärenden.
Tips! Om du bara har tid att göra en sak – strukturera texten. Innehållet ska komma i en logisk ordning med det viktigaste först och bakgrundsinformation sist.
Skriv kort
Du hjälper läsaren att förstå vad du vill säga genom att undvika onödig information och långa, krångliga meningar. Tänk igenom vad läsaren faktiskt behöver veta och stryk det som inte behövs. Se efter om du har långa meningar och försök korta ner dem eller dela upp i två meningar.
Tips! Fundera alltid på om informationen behövs överhuvudtaget.
Befolka texten
Att befolka texten betyder att du ska skriva dina meningar i aktiv form så att det framgår vem som gör något eller vem som får något.
Exempel:
"Vi skickar med en blankett." Motsatsen är att skriva i passiv form: "En blankett bifogas." En aktiv mening blir både tydligare och vänligare.
| Skriv | Skriv inte |
|---|---|
| Du får en blankett med detta brev. / Vi skickar med en blankett. | En blankett bifogas. |
| Du får ersättning… / Vi betalar ersättning… | Ersättning betalas… |

En tanke – en mening
Varje mening ska bara innehålla en tanke, det vill säga att en mening ska informera om en enda sak. När du har skrivit informationen, sätt punkt och börja på en ny mening.
Att skriva enligt principen ”en mening – en tanke” innebär också att du ska undvika att lägga in bisatser och andra slags inskott mitt i en mening, till exempel en förklaring om något. Lägg istället den informationen i en egen mening.
| Skriv | Skriv inte |
|---|---|
| Du kan få ersättning för dina skadade glasögon. Men du kan inte få ersättning för skadorna på din cykel. | Du kan få ersättning för dina skadade glasögon men inte för skadorna på din cykel. |
| När vi har följt upp ditt ärende har vi upptäckt att du inte har fått all ersättning som du har rätt till. Vi beklagar detta. | När vi har följt upp ditt ärende har vi upptäckt att du inte har fått all ersättning som du har rätt till, vilket vi beklagar. |
Fullständiga meningar
När vi skriver brev och externa mejl skriver vi alltid fullständiga meningar. En fullständig mening innehåller ett subjekt (någon) och ett predikat (vad som händer). Då blir det extra tydligt vem som gör något. Det är värdefullt om man till exempel ska förstå sitt försäkringsärende.
| Skriv | Skriv inte |
|---|---|
| Du kan få ersättning för dina skadade glasögon. Men du kan inte få ersättning för skadorna på din cykel. | Du kan få ersättning för dina skadade glasögon. Men inte för skadorna på din cykel. |
I meningen ”Men inte för skadorna på din cykel” saknas både subjektet ”du” och predikatet ”kan få”.
Tips! Det går bra att inleda en fullständig mening med orden ”och” eller ”men”.
Skriv ut småord
Ibland hoppar vi över småord som ”har”, ”att” och ”som”. Det blir ofta tydligare om vi skriver ut orden, även om det inte är fel att låta bli.
| Skriv hellre | Skriv helst inte |
|---|---|
| om du har varit | om du varit |
| kommer att vara | kommer vara |
| kostnader som du har haft | kostnader du har haft |
Om du har utrymmesbrist, till exempel begränsning för antal tecken i en rubrik eller blankett, går det bra att hoppa över de här småorden.

Foga samman texten med bindeord
Bindeord använder du för att knyta ihop satser och meningar. De gör att det blir lättare att följa hur du resonerar och hur olika delar i texten hänger ihop logiskt.
Exempel på bindeord:
därför
eftersom
för att
dels…, dels…
för det första, för det andra
dessutom
men
trots att
ett undantag
i samband med
när
då
sedan
innan.
Här får man se upp så man inte binder ihop för många satser i en enda lång mening. Dela istället upp meningen.
Drabbas inte av substantivsjukan
Den som skriver lite mer formella texter kan frestas att omvandla verb till substantiv – som sedan i sin tur kräver ett nytt verb.
Exempel:
Istället för att helt enkelt skriva ”Projektgruppen ska kartlägga behovet” så skriver man ”Projektgruppen ska genomföra en kartläggning av behovet”.
I exemplet har verbet ”kartlägga” omvandlats till substantivet ”kartläggning”. Då blir skribenten tvungen att lägga till verbet ”genomföra”. Det kallas substantivsjuka och gör texten tung, opersonlig och onödigt lång.
| Skriv | Skriv inte |
|---|---|
| behöva | vara i behov av |
| besöka | göra besök hos |
| betala | göra en utbetalning |
| föreslå | lägga fram ett förslag |
| kontrollera | göra en kontroll |
| pröva | göra en prövning |
| ändra | göra en ändring |

Ett resonemang – ett stycke
Ett stycke består oftast av flera meningar och har som uppgift att visa läsaren när ett resonemang tar slut och när nästa börjar.
Tips för stycken:
Skriv styckena i en logisk ordning med det viktigaste först.
Dela in texten i stycken som är 3–4 rader.
Lägg in underrubriker om du har många stycken i din text.
Var särskilt uppmärksam på i vilken ordning dina stycken hamnar om du klipper och klistrar.
Om du lägger till färdigskrivna standardfraser eller hela stycken, läs igenom så att allt hänger samman.
Skriv konkreta och tydliga rubriker
Din text behöver oftast en huvudrubrik som visar läsaren vad texten handlar om. Det kan vara en rubrik i ett kundbrev, ärenderaden i ett mejl eller rubriken på en intranätsida. Rubriken ska vara konkret och meningsfull för din läsare.
Har du en längre text gör du den mer lättläst och luftig genom att också lägga in underrubriker. Läsaren kan då snabbare få en uppfattning om vad din text handlar om.
Tips! Skriv dina rubriker när texten är klar. Då är det enklare för dig att se vad rubrikerna bör innehålla för information.
Punktlistor och numrerade listor
Ofta mår din text bra av en punktlista eller numrerad lista.
Punktlistor
En punktlista gör att uppräkningar och checklistor blir extra tydliga.
Punkterna bör i de flesta fall ha samma språkliga form, till exempel att alla punkter i en punktlista börjar med ett frågeord, eller att alla punkter är fullständiga meningar.
Exempel:
Hur mycket ersättning du får beror bland annat på
hur svår skadan är
hur lång läkningstiden är
vilken typ av behandling du får.
Att punkterna börjar med liten bokstav beror på att de ingår i en och samma mening.
Numrerade listor
En numrerad lista gör det lätt att förstå information av typen ”vad ska du göra 1-2-3” eller ”vad händer nu 1-2-3”.
Exempel:
Gör så här:
Svara på frågorna på blanketten.
Skriv under blanketten.
Ta fram arbetsgivarintyg från tidigare anställningar om det behövs. Läs mer på blanketten om när du behöver skicka in intyg.
Skicka blankett och kopior av eventuella intyg till oss i svarskuvertet.
Att varje punkt i den numrerade listan börjar med stor bokstav beror på att varje punkt är en egen mening.
Tips! Du kan läsa mer om punktlistor på Språkrådets webbsida "Allt om punktlistor".

Johanna Löwendahl
johanna.lowendahl@afaforsakring.seJag är klarspråksansvarig. Hör gärna av dig till mig om du har frågor om klarspråk eller Afa Försäkrings skrivregler.