Foto
Fotografiska bilder spelar stor roll i våra många kommunikationsåtgärder. Fotot ska ha ett syfte och används idealiskt för att förtydliga och förstärka det budskap som ska förmedlas.
Vårt bildspråk ska präglas av ett och samma bildmanér för att skapa igenkänning och förmedla rätt känsla. Våra bilder ska visa en mångsidig och kontrastrik målgrupp i avspända vardagssituationer som är lätta att känna igen sig i. Vi ska försöka spegla arbetslivet som det ser ut.

Vårt bildmanér ska kännas igen i samtliga fotografier, illustrationer och grafiska element som används i trycksaker, i annonser och på webbplatser. Bildernas motiv, komposition, beskärning och placering ska ha vår tonalitet.
Då vi jobbar med människor så utgör de en stor del av vårt bildinnehåll. Vi kommer nära de anställdas liv både på arbetet och i deras vardag. Vi använder en blandning av bilder där människor är i fokus med detaljbilder som har en känsla av att en människa varit närvarande. Detta kräver att vi speglar verkliga miljöer, människor och interaktioner. Vi vill fånga äkta situationer i det verkliga livet.
Valet av människor på bilderna får gärna spegla mångfald och jämställdhet utan att vara övertydligt. Undvik stereotypa motiv eller klichéer. Bildmanéret är inkluderande, tryggt och tydligt som resterande delar av vår identitet är. Bilderna skall kännas enkla och naturliga i dokumentär stil med en varm känsla som speglar våra värdeord; omtanke, nytta och enkelhet.
Även om vi ofta hanterar allvarliga och ibland tråkiga situationer skall våra bilder utstråla positivitet utan att för den skull vara överdrivet glada eller uppenbart tillrättalagda.
Vi delar in bilderna i följande grupper:
Porträtt
Arbete
Detaljbilder
Miljöer
Relationer
Visionära
Riktlinjer

OBS! Bilderna i kollaget ovan är exempel på motiv man skall undvika.
När du väljer bilder gäller följande:
Försök alltid att välja bilder och motiv som har ett syfte och förstärker budskapet till skillnad från att bara ”vara fint” som en dekoration.
Undvik bilder som är uppenbart arrangerade, tillrättalagda eller där personen tittar rakt in i kameran som för en uppställd porträttbild. Våra bilder skall vara utsnitt ur verkligheten och ha en dokumentär känsla.
Många så kallade genrebilder är ofta allmängiltiga och överdrivna men används trots det flitigt i presentationer och andra tillämpningar. Exempel på klichéer att undvika är till exempel bilder på handslag eller en kompass.
Välj en av våra egna illustrationer istället för ett foto när du har behov av genrebilder. Om vi ritar exempelvis en kompass själva så ser det ut som den tillhör oss och inte någon annan.
Undvik bilder där det är uppenbart att motivet inte kommer från svensk arbetsmarknad.
Tänk på att alltid kontrollera bildrättigheterna. Gäller rättigheten bara för en användning, ingår rättigheter för online-publicering och är bildrättigheten tidsbegränsad?

Vid porträttfotografering vill vi visa personen i en ledig, avslappnad och vardaglig kroppsställning i naturlig omgivning. Bilden ska ge ett varmt intryck, oavsett om den är tagen inomhus eller utomhus, alla tider på dygnet.
Bakgrunden och omgivningen får gärna vara brokig och oskarp så att personen hamnar i fokus. (Kort skärpedjup.) Kroppsställningar kan variera men personen bör ha ett sammanhang så motivet innehåller något mer än bara ett ansikte. Personen bör inte titta direkt in i kameran.
Genom att fotografera ett större utsnitt kan bilden sedan beskäras på olika sätt. Det ger dig fler variationsmöjligheter i produktionen sedan.

De här bilderna visar utsnitt av personerna i deras arbetsmiljö.
Bilderna skall visa riktiga situationer och inte poseringar framför en kamera. Visa det riktiga livet. Undvik överdrivna ansiktsuttryck och tillrättalagda leenden.
Överbelasta inte bilden med onödig information och håll fokuspunkten på personen.
Att fotografera från en ovanlig vinkel kan göra alldagligt motiv mer intressant.

Den här kategorin vill lyfta fram skönheten i det lilla. Här går vi nära. Dessa bilder kan baseras på övriga kategorier men utsnittet blir mer fokuserat. Detaljbilder kan tillsammans med andra bilder förstärka den berättelse du vill förmedla.

I miljöbilder kategoriserar vi bilder på byggnader och interiörer.
Miljöer med människor ger ett trevligare intryck än tomma lokaler men undvik att ha personer som centralmotiv i bilden. Nu är det ju miljön som är huvudpersonen.
Se till att exteriörbilder tas på en klar dag eller kväll och undvik grå himmel. Genom att fotografera byggnaden från en ovanlig position, eller vid en tidpunkt på dygnet då naturlig belysning och internbelysning förstärker, kan bildkvaliteten höjas.
Närbilder ska fånga detaljer och återspegla verksamheten eller ge en upplevelse av att människor är i närheten utan att de är med i bild.

Denna kategori porträtterar mänskliga relationer, en förhandling, en skyddsrond, ett samarbete, ett samtal eller några som ses igen efter en lång tid.
Överbelasta inte bilden med information och håll fokuspunkten på personerna och interaktionen. Undvik överdrivna ansiktsuttryck och tillrättalagda leenden som inte känns äkta.

Denna kategori porträtterar visionära bilder som antyder en bättre framtid. De kan symbolisera välmående och förebyggande av skador eller psykisk ohälsa.
Bilderna skall utstråla lugn och harmoni. Undvik bilder som är övertydliga och arrangerade utan välj motiv som känns naturliga.

Att kombinera bilder från de olika kategorierna kan skapa ett narrativ, det vill säga formar konturerna till en berättelse, om en persons arbetsdag.
När du planerar en fotografering eller letar i bildbanker tjänar du på att ta fram flera motiv som tillsammans väver ihop en berättelse eller ett sammanhang. På så vis bygger du upp din kommunikationsåtgärd och får sagt det du vill förmedla.
Detta gör att bilderna i exempelvis en trycksak håller ihop inom ramen för samma berättelse. Det gör också att bilderna ger en känsla av att visuellt höra ihop.
Försök att skapa ett dokumentärt narrativ, en bildserie, som gestaltar olika situationer i en persons arbetsdag.
Genom att använda några av våra enklare former kan vi förena fotografi och grafik till meningsfulla element i kommunikationens tjänst. Maska av fotografiet med en form som passar innehållet och budskapet du vill förmedla. Men kom ihåg att använda en huvudsaklig form i taget. Blir det för många på en gång kan det ge ett rörigt intryck.
Fotobrief
Tänk ut ett tydligt tema för varje fotografering – allt från exempelvis arbetsplats, personlighet på modeller och stil på miljö. Kommunicera detta tema till alla involverade.
Planera varje situation noga. Gör gärna ett storyboard inför fotograferingen för att kunna skapa bildserier med motiv från alla bildkategorier.
Välj ut en bra miljö att fotografera i. Riktiga miljöer är ju naturliga i sig själva.
Tänk på att bildmanéret skall vara inkluderande, tryggt, tydligt och ha en ärlig och varm känsla.
Bilderna skall ha en dokumentär stil. Bilderna ska främst förmedla en känsla eller verka beskrivande utan att vara övertydliga.
Håll en tydlig stil eller färgtema i attribut och detaljer. Plocka hellre bort än lägg till saker.
Fånga det spontana i situationen och undvik det arrangerade, poserande och tillrättalagda.
Människor och miljöer
Använd gärna vanliga människor med karaktär och personlighet. Det är viktigt att fånga mångfald, men undvik att överdriva detta så att det istället uppfattas övertydligt eller påklistrat.
Ge personerna en uppgift eller försök fånga dem då de utför sina vanliga arbetsuppgifter.
Aktiviteter
Fånga de olika stegen i varje tema. Ta gärna större bilder där hela miljön är med.
Tänk på
Se till att det finns avtal för fri användning av bilderna, både gällande fotograf och modeller, så att bilderna kan användas vid flera tillfällen.
Bildbanker
Mycket av ovan gäller även när du letar i bildbanker.
Tänk ut ett tydligt tema för varje fotografering – allt från exempelvis arbetsplats, personlighet på modeller och stil på miljö. Kommunicera detta tema till alla involverade.
Planera varje situation noga. Gör gärna ett storyboard inför fotograferingen för att kunna skapa bildserier med motiv från alla bildgrupper.
Välj ut en bra miljö att fotografera i. Riktiga miljöer är ju naturliga i sig själva.
Tänk på att bildmanéret skall vara inkluderande, tryggt, tydligt och ha en ärlig och varm känsla.
Bilderna skall ha en dokumentär stil. Bilderna ska främst förmedla en känsla eller verka beskrivande utan att vara övertydliga.
Håll en tydlig stil eller färgtema i attribut och detaljer. Plocka hellre bort än lägg till saker.
Fånga det spontana i situationen och undvik det arrangerade, poserande och tillrättalagda.
Även om vi ofta hanterar allvarliga och ibland tråkiga situationer skall våra bilder utstråla hopp utan att för den skull vara tillskruvade på ett onaturligt sätt.
Människor och miljöer
Ge personerna en uppgift eller försök fånga dem då de utför sina vanliga arbetsuppgifter.
Fånga de olika stegen i varje tema. Ta gärna större bilder där hela miljön är med.
I avtalet skall vi ha fullständiga rättigheter till bilderna och ej vara skyldiga att ange fotografens namn vid publicering.

Afa Försäkrings bildbank
I vår gemensamma bildbank hittar du bilder och illustrationer för fri användning till dina presentationer eller annan kommunikation om Afa Försäkring eller Afa Fastigheter.

Pressbildsgalleriet
Vi har ett särskilt pressbildsgalleri där journalister och media kan ladda ner bilder för redaktionell användning.
Varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra bilder eller åtkomst till Imagevault kan du höra av dig till oss.
Mer om vår visuella identitet
Grafik
Grafik och illustration är ytterligare ett sätt att förtydliga och förstärka budskap. Illustrationer kan ibland upplevas enklare än fotografier.
Logotyp
Vi har två varumärken: Afa Försäkring och Afa Fastigheter. Därför har vi två logotyper. Deras funktion är att vara tydliga avsändare till våra kommunikationsåtgärder.

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.
Uppdaterad
30 januari 2025
Faktagranskad
30 januari 2025