Varumärkesstrategi
Varumärkesstrategin reglerar vilka varumärken vi behöver hantera och vårda för att kunna driva verksamheten på bästa sätt.
Med varumärken avses här både det som på engelska heter ”brand”, vilket utgörs av vad målgrupperna associerar varumärkena med, och det juridiska varumärkesskyddet som på engelska heter ”trademark”.
Två varumärken
Afa Försäkring och Afa Fastigheter utgör våra två varumärken (”brands”). Båda varumärkena verkar i samma bolag under en gemensam visuell identitet med beskrivande namngivning av produkter och tjänster.
Avsändare för varumärket Afa Försäkring.
Avsändare för varumärket Afa Fastigheter.
Två avsändare
Respektive varumärke har egna kontaktytor, kommunicerar i egna kanaler och har alltid Afa Försäkring alternativt Afa Fastigheter som avsändare, i alla kommunikationsåtgärder. Produkten IA-systemet har en produktsymbol för identifikation men räknas inte som ett eget varumärke utan använder alltid Afa Försäkring som avsändare. (Jämför med produkten Word som har företaget Microsoft som avsändare.)
Kraftsamlar och skyddar
Med vår varumärkesstrategi kraftsamlar vi och tydliggör hur verksamhetens olika delar hänger ihop. Alla delar av strategin bidrar till att skapa en tydlig och konsekvent bild av vårt företag och nå de övergripande mål vi har för hela verksamheten.
En viktig del av varumärkesstrategin är att juridiskt skydda Afa Försäkring och Afa Fastigheter som varumärken, det som på engelska heter ”trademark” och avser ett namn, uttryck eller logotyp som särskiljer en vara eller tjänst från en annan och därmed kan registreras.
Både Afa Försäkring och Afa Fastigheter är registrerade varumärken, vilket innebär att andra aktörer inom våra verksamhetsområden, inte kan använda dessa varumärken för att snylta på vårt uppbyggda renommé.
Ständig bevakning
Vår äldsta varumärkesregistrering är från 1971 och avser kortnamnet ”Afa”. I tillägg till detta har vi även andra varumärken (”trademarks”) registrerade, för att hindra andras användning. Bland dessa registreringar återfinns merparten av våra försäkringar; AFA-TGL, AGB, AGS, FPT, och TFA samt vissa fastigheter; GT30, Nya Torsgränd och Sergel Nova samt IA-systemet.
Vi bevakar alla våra varumärkesregistreringar och invänder mot nya varumärkesansökningar när det föreligger en risk för förväxling med våra varumärken.
Vår roll i svenska trygghetssystemet
Varumärkesstrategin reglerar även vår roll i systemet: Försäkringar under arbetslivet. Innebörden av detta beskrivs i avsnittet varumärkesplattform.
Mer om vår varumärkesstrategi

Varumärkesplattform
Varumärkesplattformen beskriver vad vi står för, vilket behov vi tillgodoser och vem vi vänder oss till.

Namngivning
Namngivning och namnhantering är en del av arbetet med tydliga budskap om vår verksamhet så att omgivningen förstår.
Co-branding
En samarbetspartners varumärke ska komplettera oss så det blir tydligt vem som är avsändare och vem som är partner.

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.
Uppdaterad
30 januari 2025
Faktagranskad
30 januari 2025