Varumärkesstrategi
Varumärkesstrategin beskriver vilka varumärken vi har och hur de förhåller sig till varandra.
Strategin tydliggör de övergripande vägval vi som företag har gjort och blivit tilldelade. Bland annat vår roll och funktion i det svenska trygghetssystemet: Försäkringar under arbetslivet.
Varumärkesstrategin reglerar bland annat hanteringen av våra två varumärken Afa Försäkring och Afa Fastigheter. Båda verkar i samma bolag under en gemensam visuell identitet med beskrivande namngivning av produkter och tjänster.
Respektive varumärke använder sig av egna mediekanaler såsom webbsidor, konton i sociala medier med mera. För att målgrupperna ska interagera i dessa, och inte söka sig till andra platser, ska vi säkerställa att våra mediekanaler är attraktiva, relevanta och uppdaterade.
Det betyder exempelvis att vi inte bygger nya webbplatser eller konton för kampanjer, karriärutveckling eller andra system utan kraftsamlar för att leda trafik till våra varumärkens befintliga domäner.
Varumärkesstrategin beskriver vilka varumärken vi har och hur de förhåller sig till varandra.
Budskapsplattformen beskriver våra (6) huvudbudskap och hur vi skapar kommunikationseffekt.
Varumärkesplattformen beskriver vad vi står för, vilket behov vi tillgodoser och vem vi vänder oss till.
En samarbetspartners varumärke ska komplettera oss så det blir tydligt vem som är avsändare och vem som är partner.
Namn, uttryck eller firmamärke som särskiljer en vara eller tjänst från en annan kan juridiskt registreras som ett ”trademark”.
Hur agera när du är osäker? Styrmodellen hjälper dig med formell arbetsgång.

Har du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.