Mina sidor – så här fungerar de
På Mina sidor hos Afa Försäkring kan du göra en anmälan, följa ditt ärende, komplettera vissa uppgifter och se kontrolluppgifter för utbetalningar.
Till de här försäkringarna anmäler du via Mina sidor
De här tre försäkringarna kan du anmäla till och hantera på Mina sidor:
Sjukdom: Sjukförsäkring (AGS, AGS-KL)
Arbetsskada: Arbetsskadeförsäkring (TFA, TFA-KL, PSA)
Föräldraledighet: Försäkring vid föräldraledighet (FPT)
Du behöver BankID för att logga in. Läs mer om BankID
De här försäkringarna finns inte på Mina sidor
Till de här försäkringarna skickar du in anmälningsblankett och kompletteringar per post:
Uppsägning vid arbetsbrist: Försäkring om avgångsbidrag (AGB)
Dödsfall: Tjänstegrupplivförsäkring (TGL)
Komplettera ärende och skicka dokument
Ibland behöver vi fler uppgifter för att kunna handlägga ditt ärende. Vi kan ha bett dig om att lämna uppgifter genom att svara på frågor. Det händer också att vi ber dig att skicka in dokument.
Du behöver inte anmäla på nytt om du redan har ett pågående ärende.
Svara på en fråga
Så här gör du för att svara på en fråga från oss:
Logga in på Mina sidor med ditt BankID.
På startsidan hittar du rubriken Att göra.
Klicka på länken Lämna uppgifter för att svara på frågor som vi har om ditt ärende.
Skicka in dokument
Så här gör du för att skicka in dokument till oss:
Logga in på Mina sidor med ditt BankID.
På startsidan klickar du på ditt ärende.
Välj sedan ”Skicka dokument” och ladda upp dina filer.
Vad kan du göra på Mina sidor?
Du kan:
göra en anmälan och se att din anmälan kommit fram
ladda upp dokument som handlar om ditt ärende
svara på våra frågor om ditt ärende
ändra dina personliga uppgifter och läsa information om dina ärenden
se när ett beslut har fattats
se när din utbetalning kommer och hur mycket pengar det blir
se dina kontrolluppgifter om utbetalningar från oss
välja att få information via SMS eller e-post och välja en digital brevlåda.
Kontrolluppgift om utbetalning
Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Kontrolluppgift om utbetalning längre ner på sidan.
Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så skickar vi en kontrolluppgift till Skatteverket. Där skriver vi hur mycket ersättning vi har betalat ut till dig.
Du kan bara se dina kontrolluppgifter på Mina sidor. Vi skickar inget brev hem till dig eller till Kivra.
Det finns två undantag när vi skickar en årlig kontrolluppgift:
om du har fått utbetald ränta från oss
om du har fått ersättning från familjeskyddet.
Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.
Kontrolluppgifter för gode män och förvaltare
Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.
Vanliga frågor om Mina sidor
Har du inget BankID kan du inte logga in på Mina sidor. Då får du ansöka om ersättning via blankett. Du hittar anmälningsblanketterna här.
Du kan också ringa till oss på 0771-88 00 99.
Du kan få hjälp med ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst: 0771 88 00 99.
Du kan testa om det är något problem med ditt BankID på en särskild testsida: https://test.bankid.com/
Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Kontrolluppgift om utbetalning längre ner på sidan.
Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så skickar vi en kontrolluppgift till Skatteverket. Där skriver vi hur mycket ersättning vi har betalat ut till dig.
Du kan bara se dina kontrolluppgifter på Mina sidor. Vi skickar inget brev hem till dig eller till Kivra.
Det finns två undantag när vi skickar en årlig kontrolluppgift:
om du har fått utbetald ränta från oss
om du har fått ersättning från familjeskyddet.
Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.
Kontrolluppgifter för gode män och förvaltare
Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.
Uppladdade dokument går att se direkt på Mina sidor. Därefter kommer ditt dokument hanteras och granskas innan det går vidare till din handläggare.
Om du har skickat ditt dokument med post skannar vi in dokumentet och laddar upp det manuellt. Det kan dröja någon dag.
Vanliga frågor när man har gjort sin anmälan
Under Mina sidor kan du se om vi har fått din anmälan.
Beroende på vilken försäkring det gäller kan du antingen logga in på Mina sidor eller skicka brev till oss.
Så här gör du för att skicka in läkarintyg eller andra dokument till oss:
Logga in på Mina sidor med ditt BankID.
På startsidan klickar du på ärendet som du vill komplettera.
Välj sedan ”Skicka dokument” och ladda upp dina filer.
Kan du inte komplettera digitalt?
Skicka ett brev med dina dokument till:
Afa Försäkring
106 27 Stockholm
Om du har glömt något i din anmälan till oss kan du skriva din information i ett dokument och ladda upp i Mina sidor. Det går inte att redigera ett ärende i efterhand som du redan har skickat in.
Det går också bra att ge informationen muntligt genom att ringa in till vår kundtjänst 0771-88 00 99 på vardagar mellan klockan 8 och 17.
Om vi behöver ett läkarintyg från dig eller inte beror på vilken försäkring det handlar om. När du gör anmälan kommer det att stå om du behöver bifoga ett läkarintyg.
Om du inte har ditt läkarintyg just nu, går det bra att göra anmälan till försäkringen först och skicka in läkarintyget senare.
En diagnoskod är kopplad till den diagnos du som patient har fått av din läkare. Du hittar den i ditt läkarintyg. Det är Socialstyrelsen som har beslutat att alla diagnoser inom hälso- och sjukvården ska ha en särskild kod.
Diagnoskoderna används bland annat för att ta fram statistik och göra olika analyser. Den svenska versionen av diagnoskoder kallas för ICD-10-SE.
När du ansöker om ersättning från vår sjukförsäkring kan du behöva fylla i din diagnoskod. Den uppgiften används bland annat till vår statistik där vi tar fram årliga rapporter om sjukfrånvaro och arbetsskador.
Om du har anmält sjukskrivning:
skicka alltid kopior av läkarintygen
är du arbetslös ska du också skicka oss en kopia av arbetsgivarintyget från din senaste anställning
har du sjukersättning eller aktivitetsersättning måste vi få en kopia av Försäkringskassans beslut
Om du har anmält arbetsskada:
skicka alltid kopia av dina läkarintyg
om du har gjort en anmälan om arbetsskada till Försäkringskassan vill vi också ha en kopia av den anmälan
Har du haft kostnader på grund av arbetsskadan ska du spara dina kvitton. Kvittona visar din rätt till ersättning för utlägg och ska skickas in om Afa Försäkring begär det.
Adressen är:
Afa Försäkring,
106 27 Stockholm