Mina sidor – så här fungerar de

På Mina sidor hos Afa För­säkring kan du göra en anmälan, följa ditt ärende, komplettera vissa upp­gifter och se kontrolluppgifter för utbetalningar.

Till de här försäk­ringarna anmäler du via Mina sidor

De här tre försäk­ringarna kan du anmäla till och hantera på Mina sidor:

  • Sjukdom: Sjuk­försäkring (AGS, AGS-KL)

  • Arbetsskada: Arbets­skade­försäkring (TFA, TFA-KL, PSA)

  • Föräldraledighet: För­säkring vid föräldraledighet (FPT)

Du behöver BankID för att logga in. Läs mer om BankID

De här försäk­ringarna finns inte på Mina sidor

Till de här försäk­ringarna skickar du in anmälnings­blankett och kompletteringar per post:

  • Uppsägning vid arbetsbrist: För­säkring om avgångs­bidrag (AGB)

  • Dödsfall: Tjänste­grupp­liv­försäkring (TGL)

Anmäl uppsägning vid arbetsbrist och ladda ner blankett

Anmäl dödsfall och ladda ner blankett

Komplettera ärende och skicka dokument

Ibland behöver vi fler upp­gifter för att kunna handlägga ditt ärende. Vi kan ha bett dig om att lämna upp­gifter genom att svara på frågor. Det händer också att vi ber dig att skicka in dokument.

Du behöver inte anmäla på nytt om du redan har ett pågående ärende.

Svara på en fråga

Så här gör du för att svara på en fråga från oss:

  • Logga in på Mina sidor med ditt BankID.

  • På startsidan hittar du rubriken Att göra.

  • Klicka på länken Lämna upp­gifter för att svara på frågor som vi har om ditt ärende.

Skicka in dokument

Så här gör du för att skicka in dokument till oss:

  • Logga in på Mina sidor med ditt BankID.

  • På startsidan klickar du på ditt ärende.

  • Välj sedan ”Skicka dokument” och ladda upp dina filer.

Vad kan du göra på Mina sidor?

Du kan:

  • göra en anmälan och se att din anmälan kommit fram

  • ladda upp dokument som handlar om ditt ärende

  • svara på våra frågor om ditt ärende

  • ändra dina personliga upp­gifter och läsa infor­mation om dina ärenden

  • se när ett beslut har fattats

  • se när din utbetalning kommer och hur mycket pengar det blir

  • se dina kontrolluppgifter om utbetalningar från oss

  • välja att få infor­mation via SMS eller e-post och välja en digital brevlåda.

Kontrolluppgift om utbetalning

Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Kontrolluppgift om utbetalning längre ner på sidan.

Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så skickar vi en kontrolluppgift till Skatteverket. Där skriver vi hur mycket ersättning vi har betalat ut till dig.

Du kan bara se dina kontrolluppgifter på Mina sidor. Vi skickar inget brev hem till dig eller till Kivra.

Det finns två undantag när vi skickar en årlig kontrolluppgift:

  • om du har fått utbetald ränta från oss

  • om du har fått ersättning från familje­skyddet.

Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.

Kontrolluppgifter för gode män och förvaltare

Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.

Vanliga frågor om Mina sidor

Har du inget BankID kan du inte logga in på Mina sidor. Då får du ansöka om ersättning via blankett. Du hittar anmälningsblanketterna här.

Du kan också ringa till oss på 0771-88 00 99.

Du kan få hjälp med ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst:  0771 88 00 99

Du kan testa om det är något problem med ditt BankID på en särskild testsida: https://test.bankid.com/

Mer information om problem med BankID och e-legitimation

Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Kontrolluppgift om utbetalning längre ner på sidan.

Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så skickar vi en kontrolluppgift till Skatteverket. Där skriver vi hur mycket ersättning vi har betalat ut till dig.

Du kan bara se dina kontrolluppgifter på Mina sidor. Vi skickar inget brev hem till dig eller till Kivra.

Det finns två undantag när vi skickar en årlig kontrolluppgift:

  • om du har fått utbetald ränta från oss

  • om du har fått ersättning från familje­skyddet.

Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.

Kontrolluppgifter för gode män och förvaltare

Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.

Uppladdade dokument går att se direkt på Mina sidor. Därefter kommer ditt dokument hanteras och granskas innan det går vidare till din handläggare.

Om du har skickat ditt dokument med post skannar vi in dokumentet och laddar upp det manuellt. Det kan dröja någon dag.

Vanliga frågor när man har gjort sin anmälan

Under Mina sidor kan du se om vi har fått din anmälan.

Beroende på vilken för­säkring det gäller kan du antingen logga in på Mina sidor eller skicka brev till oss.

Så här kompletterar du ditt försäkringsärende

Så här gör du för att skicka in läkarintyg eller andra dokument till oss:

  • Logga in på Mina sidor med ditt BankID.

  • På startsidan klickar du på ärendet som du vill komplettera.

  • Välj sedan ”Skicka dokument” och ladda upp dina filer.

Kan du inte komplettera digitalt?

Skicka ett brev med dina dokument till:

Afa För­säkring

106 27 Stockholm

Om du har glömt något i din anmälan till oss kan du skriva din infor­mation i ett dokument och ladda upp i Mina sidor. Det går inte att redigera ett ärende i efterhand som du redan har skickat in.

Det går också bra att ge infor­mationen muntligt genom att ringa in till vår kundtjänst 0771-88 00 99 på vardagar mellan klockan 8 och 17.

Om vi behöver ett läkarintyg från dig eller inte beror på vilken för­säkring det handlar om. När du gör anmälan kommer det att stå om du behöver bifoga ett läkarintyg.

Om du inte har ditt läkarintyg just nu, går det bra att göra anmälan till försäkringen först och skicka in läkarintyget senare.

En diagnos­kod är kopplad till den diagnos du som patient har fått av din läkare. Du hittar den i ditt läkarintyg. Det är Socialstyrelsen som har beslutat att alla diagnoser inom hälso- och sjukvården ska ha en särskild kod.

Diagnoskoderna används bland annat för att ta fram statistik och göra olika analyser. Den svenska versionen av diagnoskoder kallas för ICD-10-SE.

När du ansöker om ersättning från vår sjuk­försäkring kan du behöva fylla i din diagnos­kod. Den uppgiften används bland annat till vår statistik där vi tar fram årliga rapporter om sjukfrånvaro och arbets­skador.

Om du har anmält sjukskrivning:

  • skicka alltid kopior av läkarintygen

  • är du arbetslös ska du också skicka oss en kopia av arbetsgivarintyget från din senaste an­ställning

  • har du sjukersättning eller aktivitetsersättning måste vi få en kopia av Försäkrings­kassans beslut

Om du har anmält arbetsskada:

  • skicka alltid kopia av dina läkarintyg

  • om du har gjort en anmälan om arbetsskada till Försäkrings­kassan vill vi också ha en kopia av den anmälan

Har du haft kostnader på grund av arbetsskadan ska du spara dina kvitton. Kvittona visar din rätt till ersättning för utlägg och ska skickas in om Afa För­säkring begär det.

Adressen är:

Afa För­säkring,

106 27 Stockholm

Händer på tangentbord

Digital brevlåda

Du kan få din post från Afa För­säkring digitalt på två olika sätt: Mina sidor på Afa För­säkring eller Kivra. Du behöver BankID för att ta emot digital post.

Symbol med ibockat formulär på mobiltelefon

Komplettera ärende och skicka dokument

Har du ett pågående ärende hos oss och behöver skicka in dokument eller svara på frågor? Du kan skicka in till exempel läkarintyg, dokument, kvitton eller foton.