Mina sidor – så här fungerar det
På Mina sidor hos Afa Försäkring kan du göra en anmälan, följa ditt ärende, komplettera vissa uppgifter och se kontrolluppgifter för utbetalningar. Du behöver BankID.
De här tre försäkringarna du anmäla till och hantera på Mina sidor:
Sjukförsäkring (AGS, AGS-KL)
Arbetsskadeförsäkring (TFA, TFA-KL, PSA)
Försäkring vid föräldraledighet (FPT)
De här försäkringarna finns inte i Mina sidor
Till de här försäkringarna skickar du in anmälningsblankett och kompletteringar per post:
Försäkring om avgångsbidrag (AGB)
Tjänstegrupplivförsäkring (TGL)
Har du frågor?
Ring oss på 0771-88 00 99
Kan du inte se dokument du skickat in?
När du skickar in dokument till oss via post eller webben, så dröjer det innan dokumenten visas på Mina sidor. Det beror på att dokumenten läggs in manuellt och inte laddas upp i realtid.
Du behöver BankID för att logga in
Eftersom Mina sidor innehåller personliga uppgifter om dig och ditt ärende behöver du legitimera dig för att logga in. Det gör du med hjälp av BankID som du skaffar genom din bank.
Vad kan du göra på Mina sidor?
Du kan:
göra en anmälan
se att din anmälan kommit fram
ändra dina personliga uppgifter
läsa information om dina ärenden
se när din arbetsgivare bekräftat din anställning
se när ett beslut har fattats
se när din utbetalning kommer och hur mycket pengar det blir
se dina kontrolluppgifter, så kallade individuppgifter
välja att få information via SMS eller e-post
välja en digital brevlåda
Kontrolluppgifter för utbetalningar
Dina kontrolluppgifter för utbetalningar från Afa Försäkring hittar du genom att logga in på Mina sidor med BankID. Där ser du vad vi redovisat till Skatteverket.
Vi skickar inte längre en årlig kontrolluppgift därför att rutinerna för deklaration har ändrats. Förut skickade vi kontrolluppgifter till Skatteverket en gång per år. Den nya rutinen från 2019 innebär att vi redovisar våra utbetalningar varje månad istället. På Mina sidor ser du månad för månad vilka uppgifter vi skickat till Skatteverket, så kallade individuppgifter.
Det finns två undantag där vi fortfarande skickar en årlig kontrolluppgift:
Om du har fått utbetald ränta från oss.
Om du har fått ersättning från familjeskyddet.
Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.
Vanliga frågor och svar
Under Mina sidor kan du se om vi har fått din anmälan.
Du kan skicka in läkarintyg eller andra dokument på Mina sidor. Antingen via komplettera ärende eller via brev.
På Mina sidor gör du så här:
Klicka på ditt ärende i ärendelistan
Klicka på Skicka dokument
Välj ett dokument på din dator
Tryck på Skicka
På Mina sidor kan du följa ditt ärende. Vi uppdaterar status om ärendet är under utredning eller när beslut har fattats. Om ditt ärende står som avslutat så kommer ett brev med beslutet att skickas inom 24 timmar.
Om ditt ärende gäller en försäkring som inte hanteras på Mina sidor är du välkommen att kontakta oss på 0771-88 00 99.
Har du inget BankID kan du inte logga in på Mina sidor. Då får du ansöka om ersättning via blankett. Du hittar anmälningsblanketterna här.
Du kan också ringa till oss på 0771-88 00 99.
På inloggningssidan hittar du i sidfoten "Testa din e-legitimation" där kan du testa om det är något fel på din e-legitimation eller om felet ligger någon annanstans. Du kan också testa din e-legitimation på din banks hemsida.
Om testet visar att din e-legitimation inte fungerar kan du kontakta den som utfärdat din legitimation, exempelvis din bank.
Om testet visar att din legitimation fungerar som den ska kan du ringa vår support på 08-696 49 49.
I dagsläget har vi begränsade möjligheter att komplettera ärenden med mer information i fritext. Om du har ytterligare information som du skulle vilja lägga till i ditt ärende är vår rekommendation att du skickar in ett meddelande till oss.
Du skickar ditt meddelande här
Däremot kommer vi inte kunna besvara ärenderelaterade frågor per e-post. Du kan också skriva i ett dokument som du sedan laddar upp på Mina sidor.
I vissa fall och vissa försäkringar kräver läkarintyg eller information du hittar på läkarintyget. Ibland behöver du bifoga ditt läkarintyg om du anmäler via post. Anmäler du digitalt kan du antingen bifoga intyget eller ta en bild på intyget som du laddar upp. Ibland räcker det med att du anger diagnoskoden på läkarintyget. Hur du ska gå tillväga finns beskrivet när du anmäler.
När vi kan komma med ett beslut kan variera. Om vi till exempel behöver ytterligare information i din ansökan kan det göra att processen tar längre tid. Vi arbetar alltid för att återkomma så snart som möjligt och inom 30 dagar. Du kan se på Mina sidor om ett beslut har fattats och vi meddelar alltid beslut via post.
Om du har anmält sjukskrivning:
skicka alltid kopior av läkarintygen
är du arbetslös ska du också skicka oss en kopia av arbetsgivarintyget från din senaste anställning
har du sjukersättning eller aktivitetsersättning måste vi få en kopia av Försäkringskassans beslut
Om du har anmält arbetsskada:
skicka alltid kopia av dina läkarintyg
om du har gjort en anmälan om arbetsskada till Försäkringskassan vill vi också ha en kopia av den anmälan
Har du haft kostnader på grund av arbetsskadan ska du spara dina kvitton. Kvittona visar din rätt till ersättning för utlägg och ska skickas in om Afa Försäkring begär det.
Adressen är:
Afa Försäkring,
106 27 Stockholm
Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor. Gå till Min profil och sedan till Redovisade uppgifter längre ned på sidan.
Saknar du av någon anledning möjligheten att logga in, är du välkommen att ringa oss på 0771-88 00 99.
Att vi mottagit dokument du skickat in visas inte på Mina sidor förrän efter klockan 15:00 dagen efter du skickat in dokumentet.