2. Huvudbudskap
Våra sex huvudbudskap är centrala byggstenar i arbetet med att skapa en sammanhängande och meningsfull bild av företaget. Alla våra kommunikationsåtgärder ska i någon grad stödja minst ett av våra huvudbudskap.
Du behöver inte formulera meddelandet ordagrant. Se det snarare som ett rättesnöre. Du kan skriva med dina egna ord och använda bilder, tecken eller vad din fantasi tillåter. Kanske en pulshöjande lindy hop för att dansa fram budskapet?
Huvudbudskapet är inte vad du säger utan vad mottagaren ska känna och förstå. Det är en viss skillnad. Generellt vill vi alltid att våra mottagare ska uppfatta minst ett av våra huvudbudskap.
Gör en koll. Vilket av huvudbudskapen stödjer du med din kommunikationsåtgärd?
| Huvudbudskap | Handlar om |
|---|---|
| Försäkringar under arbetslivet. | Vår roll i det svenska trygghetssystemet, vår plats i den svenska arbetsmarknadsmodellen. |
| Alla ska ha en trygg vardag. | Vår framtidsvision, vårt yttersta mål, stora kollektiv på lika villkor (ingen hälsoprövning), färre arbetsskador, god fastighetsservice för hyresgäster etc. |
| Ekonomisk trygghet i arbetslivet till låg kostnad. | Vårt uppdrag, grundbehovet vi tillgodoser, stora kollektiv sänker kostnaderna, enklaste sättet att beskriva vad vi som företag levererar på. |
| Vi försäkrar, förvaltar och förebygger. | Vår verksamhet, hur vi är organiserade, vad vi gör på dagarna, ibland förkortat FFF. |
| Omtanke, nytta, enkelhet. | Våra värdeord, hur vi vill uppfattas, har betydelser både för kunder och oss själva, ibland förkortat ONE. |
| 9 av 10 är försäkrade via jobbet. | Vår position, vi försäkrar hela den kollektivavtalade arbetsmarknaden, budskapet används exempelvis i mejlfot, på kläder och på bilar. |
De sex huvudbudskapen är inte inbördes rangordnade. Det är situationen som avgör vilket huvudbudskap som passar bäst.

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.