Grafik
Grafiken är framtagen för att på ett enkelt och tydligt sätt kunna tillgodose alla behov och användningsområden.
Illustrationer och våra detaljerade ikoner är ett bra alternativ till foto när man vill ha en bild utan att vara specifik. Manéret förstärker också närvaron av vårt varumärke.
Vårt iIllustrationsmanér är framtaget för att på ett enkelt och tydligt sätt kunna tillgodose alla behov och användningsområden.
Våra illustrationer beskriver framför allt situationer i människors vardag. De kännetecknas av enkla former, en kombination av mjuka och kantiga former som tillsammans med färgpaletten skapar ett både enkelt och unikt uttryck och ger en närvaro av vårt varumärke oavsett kontext. Illustrationsmanéret är avskalat och har ett tydligt formspråk.
Dessa illustrationer bygger på avbildning av människor och används i specifika situationer som behöver kommuniceras emotionellt. Vi använder dessa i specifika fall där teman kräver tydligare narrativ eller finkänslighet. Illustrationerna kan antingen användas i utzoomat läge för att beskriva en hel situation eller beskäras hårt för att tydligt fokusera på en detalj.
Princip för illustrationer
Illustrationer är ett bra alternativ till foto när du vill ha en bild utan att vara specifik. Vår stil skapar dessutom igenkänning vilket är ett plus.
Känsloladdade illustrationer
Här finns några regler och råd att följa när nya illustrationer ska tas fram.
Illustrationsmanéret är framtaget för att tydligt fokusera på kärnan i ämnet som ska förmedlas. Formspråket är avskalat, fokuserat och balanserat, visuellt knyter det an till den övergripande identiteten på ett tydligt sätt.
Omtanke och empati uttrycks genom ett fokus på människor och ett tydligt kroppsspråk som bär kommunikation i svåra teman och emotionella sammanhang.
Volym skapas med en kombination av mjuka och hårda geometriska konturer. Volymer är generellt bulliga och förenklade. Det kopplar an till övergripande formspråk i identiteten och ger ett särpräglat uttryck till illustrationen och skiljer den från mängden.
Bakgrunder skapas med enkla former från de funktionella illustrationerna.
Detaljer skapas med enkla linjer och geometriska former.
Kvadraten kan användas för att bygga upp en illustration av en stad.
Symboliska bilder ersätts med illustrationer
Dessa illustrationer bygger på avbildning av människor och används i specifika situationer som behöver kommuniceras emotionellt. Vi använder dessa i specifika fall där teman kräver tydligare narrativ eller finkänslighet. Illustrationerna kan antingen användas i utzoomat läge för att beskriva en hel situation eller beskäras hårt för att tydligt fokusera på en detalj.
Utökad färgpalett för illustrationer
I första hand använder vi vår färgpalett för att färgsätta våra illustrationer. För de emotionellt laddade illustrationerna finns ett större behov av en utökad färgpalett. Färgerna ska upplevas varma och jordnära och hjälpa till att illustrera mångfald och miljöer.
Denna utökade färgpalett används som komplement i våra illustrationer. Främst till kroppsdelar som hår, hud och läppar.
- Illustration 1
- PANTONE—
- CMYK57.60.57.65
- RGB66, 54, 51
- HEX#423633
- NCS—
- RAL—
- Illustration 2
- PANTONE—
- CMYK44.54.50.45
- RGB107, 84, 79
- HEX#6B544F
- NCS—
- RAL—
- Illustration 3
- PANTONE—
- CMYK59.83.68.86
- RGB41, 10, 5
- HEX#290A05
- NCS—
- RAL—
- Illustration 4
- PANTONE—
- CMYK40.81.77.65
- RGB82, 36, 26
- HEX#52241A
- NCS—
- RAL—
- Illustration 5
- PANTONE—
- CMYK0.20.41.0
- RGB255, 214, 163
- HEX#FFD6A3
- NCS—
- RAL—
- Illustration 6
- PANTONE—
- CMYK0.11.48.0
- RGB255, 227, 153
- HEX#FFE399
- NCS—
- RAL—
- Illustration 7
- PANTONE—
- CMYK15.89.57.5
- RGB201, 54, 79
- HEX#C9364F
- NCS—
- RAL—
- Illustration 8
- PANTONE—
- CMYK0.24.16.0
- RGB250, 209, 204
- HEX#FAD1CC
- NCS—
- RAL—
Tillämpning av illustrationer

Ikoner är förenklade bilder vars innehåll stämmer överens med verkligheten. Exempel på detta är ikonen skrivare för utskrift eller bestick för att äta.
Ikonen ska föreställa det den avser (ett begrepp, ett objekt eller en funktion) och vara vägledande.
Vi delar in ikoner i två grupper:
Enkla ikoner är reducerade till sin minimala form och uttrycker endast det väsentliga.
Utvecklade ikoner är förenklade illustrationer i ikon-form som ger en mer personlig och mindre teknisk känsla än de enkla ikonerna.
Princip för ikoner
Ikoner ska förenkla och markera innehållet, inte överskugga eller ersätta det.
Enkla ikoner
Enkla ikoner används för att lyfta fram nyckelbudskap och innehåll.
Huvudmålet med att använda ikoner bör alltid vara att hjälpa betraktaren att snabbt identifiera och uppfatta information mer effektivt.
Ikoner ska förenkla och markera innehållet, inte överskugga eller ersätta det.
Våra ikoner är utformade för att vara enkla, moderna och vänliga. Varje ikon är reducerad till sin mest förenklade form och uttrycker endast det väsentliga.
Ikonbibliotek:
https://material.io/resources/icons
Ikonerna i biblioteket finns i fem olika utföranden. Välj Filled och Sharp.
Utvecklade ikoner
Utvecklade ikoner är en blandning mellan vårt illustrationsmanér och våra ikoner. De utvecklade ikonerna ger en mer personlig och mindre teknisk känsla än de enkla ikonerna. Utvecklade ikoner är kopplade till en direkt innebörd och används för guidning.
Använd inte dessa ikoner som dekoration. De ska hjälpa till att förenkla ett budskap. Ikoner har en fast funktion eller betydelse över tid.
För att tydligare åskådliggöra information använder vi informationsgrafik.
Med informationsgrafik är det visuellt lättare för mottagaren att ta till sig innehåll. Det gör det möjligt att presentera fakta, som ofta består av både text och data, på ett sådant sätt att det säger mer än vad texten eller datan skulle göra var för sig.
Informationsgrafik använder vi i olika sammanhang, dels i marknadsföringssyfte och dels i presentationer och exempelvis utskick.
Kombinationen av mjuka och kantiga former tillsammans med solida färgblock och linjer bidrar till ett dynamiskt och unikt utryck för vårt varumärke.
När vi använder informationsgrafiken i marknadsföring har vi möjlighet att skapa vårt eget uttryck av grafiken och göra den varumärkesbyggande.
I program som PowerPoint och Excel har vi inte möjlighet att skapa egna modeller, tabeller och grafer utan är hänvisade till de som finns i programvaran. Dock kan vi välja vilka färger som används.
Former
Formerna kan bestå både av mjuka och kantiga former så som övriga delar i identiteten. Viktigt att tänka på är att formen ska bidra till att ta till sig informationen så välj den form som passar bäst för ändamålet.
Siffror
Siffror kan lyftas upp som ett grafiskt element. Detta kan göras i kombination med ett diagram eller för sig själv.
Utseende
Informationsgrafik kan både vara diagram, förenklade modeller och siffror (nyckeltal). För att ytterligare öka tillgängligheten kan grafer och diagram markeras med siffror för att underlätta för personer med nedsatt färgseende.
Färger
Färgsättning i infografik görs primärt i blått och grönt från färgpaletten.
Använd till exempel den ljusblå bakgrundsfärgen som neutral komplementfärg. Den gröna färgen kan användas för att lyfta fram information.
Som komplement till den blågröna färgskalan finns ytterligare två färgställningar i orange och rött. De används då den blågröna färgskalan inte räcker till för att åtskilja information eller värden färgmässigt på ett tydligt sätt.
Princip för infografik
Färgsättning i infografik görs primärt i blått och grönt från färgpaletten.
Exempel på användning av informativa illustrationer

Mer om vår visuella identitet
Logotyp
Vi har två varumärken: Afa Försäkring och Afa Fastigheter. Därför har vi två logotyper. Deras funktion är att vara tydliga avsändare till våra kommunikationsåtgärder.
Färger
Vi är det blågröna försäkringsbolaget. Färgschemat är en nyckelkomponent i vår visuella varumärkesidentitet. Här behandlas även kontrastverkan.

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.