2. Skriv klarspråk – vårdat, enkelt och begripligt
Vi använder oss av textmetodiken klarspråk när vi skriver. Klarspråk innebär att språket ska vara vårdat, enkelt och begripligt. Det viktigaste är att alltid anpassa texten efter mottagarens behov.
Innehåll i det här avsnittet:
Det här är klarspråk
Varför arbetar vi med klarspråk?

Språklagen styr att myndigheter, kommuner, regioner och andra offentliga organ ska använda klarspråk. Språkrådet, som är en del av Institutet för språk och folkminnen (Isof), rekommenderar att även privata företag och organisationer ska använda klarspråk.
Det här är klarspråk
Definition från Språkrådet på Institutet för språk och folkminnen (Isof):
Vårdat: Följ den officiella språkvårdens rekommendationer, som i exempelvis Svenska Akademiens ordböcker och Svenska skrivregler.
Enkelt: Undvik invecklad meningsstruktur, ålderdomliga uttryck, förkortningar, facktermer som mottagaren inte förstår och ofullständig information.
Begripligt: Tänk på läsaren när du bestämmer vilken information texten ska innehålla, i vilken ordning du tar upp saker och ting, hur du delar upp texten i stycken och hur du väljer rubriker.
Varför arbetar vi med klarspråk?
På Afa Försäkring arbetar vi kontinuerligt med klarspråk. Det gör vi för att bli mer begripliga. Det är också nödvändigt för att språket hela tiden förändras och för att det ständigt kommer nya kommunikationskanaler som vi behöver förhålla oss till.
Tips!
Mer information om klarspråk hittar du på vårt intranät Klara. Inom Afa Försäkring har vi också en klarspråksansvarig på kommunikationsenheten som du kan kontakta om du har frågor.

Johanna Löwendahl
johanna.lowendahl@afaforsakring.seJag är klarspråksansvarig. Hör gärna av dig till mig om du har frågor om klarspråk eller Afa Försäkrings skrivregler.