Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna som vi får om försäk­ringar. Hittar du inte det du letar efter är du välkommen att ringa oss på 0771-88 00 99.

De vanligaste frågorna

Nej, försäkringen gäller även om du inte är med i facket. Om din arbetsgivare har kollektiv­avtalade försäk­ringar för sina anställda gäller de även för dig. Det är alltså din an­ställning som avgör om du är försäkrad, inte om du är med i facket eller inte.

Du kan skicka in läkarintyg eller andra dokument på Mina sidor. Antingen via komplettera ärende eller via brev. 

På Mina sidor gör du så här:  

  • Klicka på ditt ärende i ärendelistan 

  • Klicka på Skicka dokument 

  • Välj ett dokument på din dator 

  • Tryck på Skicka 

Uppladdade dokument går att se direkt på Mina sidor. Därefter kommer ditt dokument hanteras och granskas innan det går vidare till din handläggare.

För att vi ska kunna betala pengar till dig behöver du anmäla ditt bankkonto. Gör så här:

1. Gå till swedbank.se/kontoregister.

2. Skriv in ditt kontonummer.

Du kan anmäla konto från vilken svensk bank som helst. Du behöver inte vara kund hos Swedbank. Om vi beslutar att du har rätt till ersättning sätter vi in pengarna på ditt konto. Anmäler du inget konto får du en utbetalningsavi med posten.

Om du vill få dina utbetalningar till ett annat kontonummer, gör så här:

  1. Gå till swedbank.se/kontoregister.

  2. Under "Anmäl ditt konto" klickar du på "Kontrollera eller ändra ditt konto".

  3. Logga in med BankID och skriv in det kontonummer du vill ändra till.

Du kan bara få föräldra­penning­tillägg för en (1) ledighetsperiod och kan inte ansöka om ersättning för mer ledighet senare. Välj därför att anmäla den längsta period som du ska vara föräldraledig med föräldrapenning från Försäkrings­kassan. Då får du maximal ersättning från oss.

Om du tar ut en kortare föräldraledighet nu och tror att du kommer att ta ut en längre period med fler föräldrapenningdagar från Försäkrings­kassan senare, kan du vänta och ansöka om föräldra­penning­tillägg från oss för den perioden istället.

När vi kan komma med ett beslut kan variera. Om vi till exempel behöver ytterligare infor­mation i din ansökan kan det göra att processen tar längre tid. Vi arbetar alltid för att återkomma så snart som möjligt och inom 30 dagar. Du kan se på Mina sidor om ett beslut har fattats och vi meddelar alltid beslut via post.

Inbetalning till tjänste­pension

För arbetsgivare

Hjälp oss förbättra våra frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? Eller är något otydligt beskrivet?

Meddela oss gärna via knappen "Ge feedback" som visas i högerkanten på denna sida.

Knappen visas för dig som har valt att acceptera kakor för analys och statistik. Vill du justera vilka kakor du vill tillåta kan du göra det via länken "Mina inställningar för kakor" i sidfoten.