Sociala medier
Närvaro på Facebook, LinkedIn och Instagram. Gudie för att skapa inlägg och exempel på inlägg i Sociala medier.
Profilbild
Som profilbild på Facebook använder vi vår logotypvariant som är framtagen för små format. Den sätts i vitt mot Mörkblå bakgrund och placeras i en cirkel med hänsyn till de riktlinjer som finns gällande friyta (se kapitlet ”Logotyp” för att läsa mer om friyta). Profilbilden bör vara minst 180x180 px.
Omslagsbild
Omslagsbilden är den som sätter första intrycket på hela sidan, här vill vi därför ha en identitetsbärande bild. Här visas två varianter på hur den visuella identiteten kan tillämpas på omslagsbilden i vår profil på Facebook, antingen med en större illustration eller med ett Afa-kollage.
Afa Försäkring

Omslagsbild med illustration för Afa Försäkring på Facebook.

Omslagsbild med kollage för Afa Försäkring på Facebook.
Afa Fastigheter

Omslagsbild med illustration för Afa Fastigheter på Facebook.

Omslagsbild med kollage för Afa Fastigheter på Facebook.
Tänk på att:
Facebook skalar omslagsbilden på olika sätt beroende på vilken skärm man använder samt hur man är inloggad. I bilderna nedan ser ni exempel på detta. Vi placerar därför omslagsbilden fäst mot överkanten. I ett kollage blir då bara nedre delen beskuren. Hade man placerat den centrerad blir den beskuren både upptill och nedtill vilket vi vill undvika.
Omslagsbilden visas 820 px bred och 312 px hög på din dator samt 640 px bred och 360 px hög på smartphones.
Lägg inte in en extra logotyp i omslagsbilden. Det räcker med att den finns i profilbilden.
Afa Försäkring

Omslagsbilder för Afa Försäkring i inloggat läge på Facebook.

Omslagsbilder för Afa Försäkring i inloggat läge för företag på Facebook.
Afa Fastigheter

Omslagsbilder för Afa Fastigheter i inloggat läge på Facebook.

Omslagsbilder för Afa Fastigheter i inloggat läge för företag på Facebook.
Exempel
Här visar vi några exempel på hur inlägg och annonser kan skapas för Facebook. Kom ihåg att alltid tänka på vilket budskap vi vill förmedla med inlägget och håll texterna korta och informativa. De mer förklarande texterna skrivs i caption-texten på inlägget.
Afa Försäkring

Exempel på inlägg på Facebook för Afa Försäkring.
Afa Fastigheter

Exempel på inlägg på Facebook för Afa Fastigheter.
Profilbild
Som profilbild på LinkedIn använder vi vår logotypvariant som är framtagen för små format. Den sätts i vitt mot Mörkblå bakgrund och placeras i en kvadrat med hänsyn till de riktlinjer som finns gällande friyta (se kapitlet ”Logotyp” för att läsa mer om friyta). Profilbilden bör vara minst 180x180 px.
Omslagsbild
Omslagsbilden är den som sätter första intrycket på hela sidan, här vill vi därför ha en identitetsbärande bild. Här visas två varianter på hur den visuella identiteten kan tillämpas på omslagsbilden i vår profil på LinkedIn, antingen med en större illustration eller med ett Afa-kollage.
Afa Försäkring

Omslagsbild med illustration för Afa Försäkring på LinkedIn.

Omslagsbild med kollage för Afa Försäkring på LinkedIn.

Mobilvy på LinkedIn med Afa Försäkrings logotyp och illustration eller kollage till omslagsbild.
Afa Fastigheter

Omslagsbild med illustration för Afa Fastigheter på LinkedIn.

Omslagsbild med kollage för Afa Fastigheter på LinkedIn.

Mobilvy på LinkedIn med Afa Fastigheters logotyp och illustration eller kollage till omslagsbild.
Tänk på att
LinkedIn skalar omslagsbilden på olika sätt beroende på vilken skärm man använder samt hur man är inloggad.
Lägg inte in en extra logotyp i omslagsbilden. Det räcker med att den finns i profilbilden.
Exempel
Här visar vi några exempel på hur inlägg och annonser kan skapas för LinkedIn. Kom ihåg att alltid tänka på vilket budskap vi vill förmedla med inlägget och håll texterna korta och informativa. De mer förklarande texterna skrivs i caption-texten på inlägget.
Afa Försäkring

Exempel på inlägg på LinkedIn för Afa Försäkring.
Afa Fastigheter

Exempel på inlägg på LinkedIn för Afa Fastigheter.
Profilbild
Som profilbild på Instagram använder vi vår logotypvariant som är framtagen för små format. Den sätts i vitt mot Mörkblå bakgrund och placeras i en cirkel med hänsyn till de riktlinjer som finns gällande friyta (se kapitlet ”Logotyp” för att läsa mer om friyta). Profilbilden bör vara minst
180x180 px.
Omslag för Höjdpunkter
Under Höjdpunkter på vår profil framhäver vi vår identitet i omslagsbilderna till varje kategori genom våra färger och ikoner. Varje kategori får en ikon satt mot någon av våra primära färger i färgpaletten.

Instragram-profil för Afa Försäkring och Afa Fastigheter.
Exempel på inlägg och stories
Här visar vi några exempel på hur inlägg och stories och annonser kan skapas för Instagram.
Kom ihåg att alltid tänka på vilket budskap vi vill förmedla med inlägget och håll texterna korta och informativa. De mer förklarande texterna skrivs i caption-texten på inlägget.
Afa Försäkring

Exempel på inlägg på Instagram för Afa Försäkring. De två sista alternativen visar vi hur annonser ser ut i Instagram.

Exempel på stories på Instagram för Afa Fastigheter.
Afa Fastigheter

Exempel på inlägg på Instagram för Afa Fastigheter. De två första alternativen visar vi hur annonser ser ut i Instagram.

Exempel på stories på Instagram för Afa Fastigheter.
Här visar vi några exempel på hur inlägg och annonser kan skapas för sociala
kanaler.
Endast foto, eller foto med textbudskap.
Foto i en grafisk form.
Endast illustration/ikon eller illustration/ikon med textbudskap.
Endast text och färg.
Afa Försäkring

Afa Fastigheter

I ett instagramflöde vill vi ha en bra balans mellan foton, grafiska former, illustrationer, ikoner och våra färger.
Kom ihåg att alltid tänka på vilket budskap vi vill förmedla med inlägget och håll texterna korta och informativa. De mer förklarande texterna skrivs i caption-texten på inlägget.
Dags att skapa inlägg för sociala medier?
Oavsett vad vi kommunicerar och i vilka
kanaler, ska vi vara konsekventa med
hur vi använder våra grafiska byggstenar.
Då bygger vi igenkänning och stärker vår
identitet. I sociala kanaler gäller det att
alla kanaler håller ihop med samma
typ av känsla och samma sätt att skapa innehållet.
Här visar vi två exempel på hur man kan bygga upp ett inlägg eller en annons.
Exempel 1 - Foto i ikonform
Välj bakgrundsfärg (här har vi blå närvaro via profilbilden och kan då välja från hela färgpaletten, men det blir aldrig fel om du väljer blått).
Välj en form från ikonformbiblioteket.
Välj foto från bild- biblioteket.
Tänk på att det viktiga i bilden kommer fram på ett bra sätt så att det stöttar inläggets innehåll.

Steg för steg hur ett inlägg med bild i ikonform skapas.
Exempel 2 - Illustration och budskap
Välj bakgrundsfärg (här har vi blå närvaro via profilbilden och kan då välja från hela färgpaletten, men det blir aldrig fel om du väljer blått).
Skriv in ditt budskap (försök att vara kortfattad här, längre texter sätts i caption-texten på inlägget).
Välj en illustration från illustrationsbiblioteket.
Tänk på att budskapet och illustrationen inte täcker varandra så att inlägget blir så tydligt som möjligt och att budskapet får god kontrast mot bakgrundsfärgen

Steg för steg hur ett inlägg med budskap och illustration skapas.

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.