Logotyp
Logotypen, eller firmamärket på svenska, är varumärkets främsta identitetsbärare. Vi har två varumärken men de specifika logotyperna är fler.
Logotyperna är fler än två eftersom de finns i olika färgvarianter för att passa olika tillämpningar. Logotypernas funktion är alltid att vara avsändare till våra kommunikationsåtgärder.
Men tänk på att det är hela sammanhanget som räknas. Varenda liten skylt eller vepa på exempelvis ett evenemang behöver inte förses med logotyper. Det räcker med att förmedla att det är vi som är avsändare till evenemanget som helhet. Se även co-branding.
Afa Försäkring
Logotypen finns i ljus och mörk version. Använd alltid den version som har bäst kontrast mot bakgrunden. Logotypen ska aldrig färgsättas med någon av våra andra färger.
Blå version och vit version.
Blå version
Denna används för vit och ljus bakgrund. Kan i undantagsfall ersättas med svart då det inte finns möjlighet att trycka i färg.
Färgkoder
PANTONE: 662
CMYK: 100.89.0.4
RGB: 2.6.120
HEX: #020678
Vit version
Denna används för mörka bakgrunder eller mot fotografier för mesta möjliga kontrast.
Afa Fastigheter
Afa Fastigheter och Afa Försäkring är varumärken i samma bolag. Afa Fastigheter är emellertid ett eget varumärke, med en egen avsändarlogotyp, som förekommer på webbplatser och i andra kanaler som är relevanta för fastighetsbranschen.
Blå version och vit version.
Princip för logotyper
Vår logotyp används endast i blått eller vitt beroende på vilken färg som ger bäst kontrast mot bakgrunden.
Friyta för tydlighet
Friytan är det utrymme som omger logotypen och ska hållas fritt från andra element för att framstå så tydligt som möjligt.
Friytan ska minst vara hälften av x-höjden i logotypen. Tänk på att detta är minimum så mer utrymme för logotypen är att föredra när det är möjligt.
Friyta relativt andra
Vid co–branding är det viktigt att logotyperna hålls isär, därför är friytan i detta fall större (1 x X).
Minsta tillåtna storlek
Första alternativet är alltid vår kompletta logotyp. Men det finns undantag, som till exempel i sociala medier, där storleken gör att ordet ”försäkring” inte är läsbart. Då använder vi vår profilikon. Se nästa avsnitt.
Vår logotyp används i alla sammanhang som avsändare till våra kommunikationsåtgärder. Minsta tillåtna format är 16 mm eller 70 pixlars bredd på slät yta. På textil kan du behöva en större minsta storlek.
Profilikon
Profilikonen får endast användas i digitala kanaler, i sociala medier och webb som exempelvis favikon eller till appar.
Format
LinkedIn - Kvadrat
Facebook - Cirkel
Placering på bakgrund
När logotypen placeras på färgade bakgrunder måste du skapa en god kontrastverkan. Huvudregeln är blå logotyp mot ljusa bakgrunder och vit logotyp mot mörka färger. Se här exempel på godkända kombinationer.
Placering mot bild
Mot bildbakgrund är det viktigt att placera vår logotyp mot en lugn bakgrund med en generös friyta.
Sekundär placering
I dessa exempel visas godkända placeringar av logotypen, men de används endast i undantagsfall, exempelvis när vi använder logotypen i samband med illustrationer.
Placering i bild
Logotypen får placeras på bild. Säkerställ att bildbakgrunden skapar tillräcklig kontrast och är fri från störande element inom logotypens friyta.
Bra exempel på placering av blå logotyp på bild med en lugn ljus bakgrund.
Bra exempel på placering av vit logotyp på bild med en lugn mörk bakgrund.
Dåligt exempel på placering av blå logotyp på bild med en stökig ljus och mörk bakgrund.
Dåligt exempel på placering av vit logotyp på bild med en stökig mörk och ljus bakgrund.
Storlek och placering
Logotypen kan placeras i olika hörn. Val av hörn beror på vad som passar materialet eller sammanhanget bäst. Se exempel på olika tillämpningar.
Exempel
I dessa designexempel är logotypen placerad i nedre högra hörnet. I exemplen används vit respektive blå logotyp för bästa möjliga kontrast.
Centrering
I undantagsfall får centrerad placering av logotypen användas. Till exempel på introsida och slutsida i PowerPoint eller på digitala enheter, såsom slutruta i film, logobild i Instagram och sociala ikoner, placeras logotypen i mitten horisontellt/vertikalt.
Är applikationsytan smalare än 4 x logotypens bredd skall logotypen placeras centrerat, till exempel på en roll-up.
I våra applikationsmallar är logotypens placering fast och får inte ändras.
Exempel på hantering av logotyp

Mer om vår visuella identitet
Färger
Vi är det blågröna försäkringsbolaget. Färgschemat är en nyckelkomponent i vår visuella varumärkesidentitet. Här behandlas även kontrastverkan.
Typografi
Bokstävernas former är en del av vår visuella identitet. Typsnittet Ambit speglar våra värderingar genom enkla linjer och en vänlig karaktär.

Fotografi
Fotografiska bilder har en central plats i våra produktioner. Foto används för att förtydliga och förstärka budskap.

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.
Uppdaterad
30 januari 2025
Faktagranskad
30 januari 2025