Kvinna vid whiteboardtavla

Foto: Johnér

För dig som vill bli utbildnings­anordnare

Vill du ansöka om att bli utbildnings­anordnare för arbetsmiljö­utbildning? Här hittar du all information du behöver och en webbanmälan.

Ansökan görs via webbformulär:

Ansök om att bli utbildningsanordnare

Information i korthet om vad som gäller för stödet:

  • Utbildningsanordnare kan söka om att bli godkänd från och med den 1 december 2020 via webbanmälan på denna sida.

  • Utbildningsanordnare ansöker till Afa Försäkring om att bli godkända.

  • Utbildningsanordnare ska ha kollektivavtal, momsregistrerade och F-skattsedel.

  • Utbildningsanordnare ska kunna erbjuda relevanta arbetsmiljöutbildningar som har fokus på arbetsplatsens behov samt främja gemensamma utbildningsinsatser för chef och arbetsmiljö- eller skyddsombud.

  • Utbildningsanordnaren ska bifoga ett underlag i form av en pdf där ni kort sammanfattar er verksamhet och vilka utbildningar till chefer och skyddsombud som ni kommer erbjuda inom ramen för stödet, samt vilken erfarenhet och kompetens ni har inom området arbetsmiljöutbildning. Underlaget kommer användas av Afa Försäkring som grund för beslut om godkännande.

  • Vilka utbildningar gäller stödet för? Läs mer om vilken typ av utbildningar som kan beviljas stöd på sidan: Exempel på arbetsmiljöutbildningar

  • Vilka anslutna och godkända utbildnings­anordnare finns? Läs mer på sidan: Anslutna utbildningsanordnare

  • Ladda ner en tipslista: Tips! Så kan du, som godkänd utbildningsanordnare förenkla för de arbetsgivare som vill gå en utbildning hos er att söka stöd. (PDF, 428.02 kB)

Ladda ner "Allmänna villkor för Godkännande av utbildnings­anordnare"

Läs och ladda ner de detaljerade villkoren som gäller stödet:

Läs mer

Hand ritar ett frågetecken med svart penna på whiteboardtavla

Frågor och svar om stödet

Vem kan ansöka om stöd för arbetsmiljö­utbildning? Vad kan man få ersättning för? Här får du svar på de vanligaste frågorna.