5. Skapa en effektkedja
Det finns olika nivåer av kommunikationsproblem. Om vi förenklar det lite så kan det typiskt vara fråga om problem kopplade till kännedom, kunskap, associationer, lojalitet, beteende eller kombinationer av dessa.
Problematiseringen är betydelsefull. För utan tydligt problem finns heller ingen tydlig uppgift. Och utan uppgift kommer ingen förändring att ske. Behöver du hjälp med en analys kan du kontakta kommunikationsenheten.
Ringa in problemet
Kännedom = något mottagaren känner igen eller kan erinra.
Kännedomsproblem = ... inte känner igen eller kan erinra.Kunskap = något mottagaren vet eller kan.
Kunskapsproblem = ... inte vet eller kan.Attribut = bilder eller associationer mottagaren får av oss.
Associationsproblem = ... saknar eller har oönskade associationer till.Lojalitet = i vilken grad mottagaren vänder sig till oss i en särskild fråga.
Lojalitetsproblem = ... inte vänder sig till oss i en särskild fråga.
Kommunikationseffekten kan illustreras som en förändring från nuläge A till önskat läge B. Varje kommunikationsåtgärd syftar till att förändra ett förhållande eller en situation så att vi lättare når våra övergripande mål.
Exempel med huvudbudskap
| Problem | Budskap (åtgärd) | Effekt |
|---|---|---|
| ProblemMottagaren känner inte till oss. | Budskap (åtgärd)Försäkringar under arbetslivet. | EffektÖka kännedom. |
| ProblemMottagaren känner inte till erbjudandet. | Budskap (åtgärd)9 av 10 är försäkrade via jobbet. | EffektÖka kunskap. |
| ProblemMottagaren vet inte vad vi står för. | Budskap (åtgärd)Vi står för omtanke, nytta, enkelhet. | EffektStärka helhetsbilden. |
| ProblemMottagaren förstår inte varför vi finns. | Budskap (åtgärd)Alla ska ha en trygg vardag. | EffektSkapa sympati, öka lojalitet. |
Exempel med delbudskap
| Problem | Budskap (åtgärd) | Effekt |
|---|---|---|
| ProblemMottagaren har inte hört talas om Afa Fastigheter. | Budskap (åtgärd)Vi äger fastigheter i centrala Stockholm. | EffektÖka kännedom. |
| ProblemMottagaren vet inte vilka försäkringar vi har. | Budskap (åtgärd)Försäkringar vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. | EffektÖka kunskap. |
| ProblemMottagaren har vaga associationer till förebyggande. | Budskap (åtgärd)Vi förebygger arbetsskador och sjukfrånvaro. | EffektStärka helhetsbilden. |
| ProblemVi har svårt att attrahera talanger. | Budskap (åtgärd)Ett annorlunda försäkringsbolag. | EffektSkapa sympati, öka lojalitet. |

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.