Typografi
Bokstävdernas karaktär är en del av vår visuella identitet. Vårt typsnitt Ambit speglar våra värdeord omtanke, nytta och enkelhet genom sina enkla former och vänliga karaktär. För att hålla det enkelt använder vi bara två fonter av typsnittet; regular och bold.
Typsnitt
Primär typografi
Ambit heter vårt primära typsnitt. Det används i allt material som produceras av kommunikationsenheten. Ambit är ett unikt så kallat sans serif-typsnitt inspirerat av tidiga grotesker. Men det är anpassat för vår digitala samtid.
Typsnittet har valts för sin enkelhet som bidrar till god läsbarhet samt sin mjuka och vänliga karaktär.
Ambit fungerar väldigt bra i långa brödtexter och blir dessutom effektfull och tydlig i stora storlekar. Det används i vikterna (fonterna) regular och bold.
Sekundär typografi
Vid tillfällen då Ambit inte kan användas, till exempel i Office-paketets Powerpoint och Word, ska typsnittet Arial användas. Arial är ett sans serif-typsnitt med hög läsbarhet som visuellt passar bra ihop med vår övriga identitet. Arial ingår i standardinstallationen av de flesta operativsystem samt i Office-sviten och medför ingen extra kostnad att använda. Arial är tillgängligt för i stort sett alla.
Utökad typografi i undantagsfall
I undantagsfall, exempelvis i textintensiva dokument som årsredovisningar, kan användningen av enbart regular och bold vara begränsande. Därför finns i dessa fall möjlighet att använda en utökad typografisk palett i form av skärningen light. Dessutom kan behovet av kursiva varianter av samtliga skärningar behövas i dessa undantagsfall.
Princip för typografi
Vi använder uteslutande typsnittet Ambit i våra egna kanaler och där det är tekniskt möjligt. Annars använder vi Arial.
Användning
För att ge ett konsekvent och tydligt visuellt intryck arbetar vi efter några grundförutsättningar.
Texten är alltid vänsterställd och kan placeras i övre eller nedre hörn eller centrerat på sidan.
Håll rubriker korta så de kan ta för sig och ge ett kraftigare visuellt intryck.
Se till att ha tydlig skillnad mellan rubrik och brödtext.
Använd blankrad för nya stycken (istället för indrag).
Vi skriver alltid med gemena bokstäver med inledande versal för att säkerställa god läsbarhet.
Rubriken kan sättas i alla färger från vår palett, men övrig text ska vara vit, svart eller mörkblå.
Egenskaper för olika typer av texter
Rubrik
Ambit Bold
Optisk kerning: -10
Radavstånd: 95–100 %
Vänsterställd
Underrubrik 1
Ambit Bold
Storlek: 30–50 % av Rubrik
Optisk kerning: -10
Radavstånd: 110–120 %
Vänsterställd
Brödtext
Ambit Regular/Bold
Storlek: 50 % av underrubrik 1
Optisk kerning: -10
Radavstånd: 120–130 %
Vänsterställd
Bildtext
Ambit Regular
Storlek: 90–100 % av brödtext
Optisk kerning: -10
Radavstånd: 120–130 %
Vänsterställd
Tabeller
Ambit Regular/Bold
Storlek: 90–100 % av brödtext
Optisk kerning: -10
Radavstånd: 130–140 %
Vänster/högerställd
Tabulära siffor
Siffror
Ambit Bold
Storlek: 50–100 % av rubrik
Optisk kerning: -10
Vänsterställd/centrerad
Tabulära siffor
Exempel på användning av typografi


Ersättningstypografi
I all marknadskommunikation använder vi Ambit, men i miljöer där mottagaren inte har Ambit installerat, främst i PowerPoint eller Word-dokument som skall skickas till mottagare som inte har Ambit installerat använder vi Arial som erstättningstypsnitt för rubrik och brödtext.
Arial är relativt likt Ambit, dock utan vissa typografiska detaljer och personlighet.
Arial är ett systemtypsnitt som är förinstallerat i operativsystem och därmed tillgängligt för alla användare.
Vi hanterar rubriker och text med typsnittet Arial på samma sätt som med Ambit i övriga identiteten.
Arial Bold ersätter Ambit Bold
Arial ersätter Ambit Regular
Använd inga andra varianter.
Mer om vår visuella identitet

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.
