Varumärkesplattform
För att förmedla en gemensam bild av vilka vi är, vad vi står för, vem vi vänder oss till och vad vi som företag tycker är viktigt, använder vi oss av en varumärkesplattform. Den hjälper oss att hålla ihop vår komplexa verksamhet.
Ett varumärke blir tydligt för omvärlden först när det är tydligt för den egna organisationen. Alltihop börjar inifrån. För det är ju medarbetarna på ett företag som ska leva upp till vad varumärket står för.
Oavsett på vilken enhet vi jobbar eller vilka verksamhetsmål vi jobbar för så hjälper varumärkesplattformen oss att förmedla en samlad bild av företaget. Varumärkesplattformen bidrar till att skapa mening, riktning och förtydliga syftet med vårt företag. Den ska fungera som en strategisk ryggrad för vårt dagliga kommunikationsarbete både internt och externt.
Ett starkt varumärke är betydelsefullt även för att attrahera och behålla medarbetare. Det perspektiv som ofta kallas arbetsgivarvarumärke.
Vi genomför miljontals kommunikationsåtgärder varje år. Från enskilda brev till evenemang och kampanjer för hela sektorer. En konsekvent och enhetlig bild av vårt företag gör oss effektivare och ger hela den svenska arbetsmarknadsmodellen ett gott anseende tillbaka.
Varumärkesplattformen består av följande sex avsnitt som beskriver våra grundläggande ställningstaganden.
| Avsnitt | Betyder | Formuleras |
|---|---|---|
| AvsnittVision | BetyderVart vi är på väg, vår mentala målbild. | FormulerasAlla ska ha en trygg vardag. |
| AvsnittUppdrag | BetyderVilket behov vi tillgodoser och vad vi ska åstadkomma. | FormulerasEkonomisk trygghet i arbetslivet till låg kostnad. |
| AvsnittVerksamhet | BetyderVad vi gör. | FormulerasFörsäkrar, förvaltar, förebygger. (FFF) |
| AvsnittVärdeord | BetyderHur vi vill uppfattas. | FormulerasOmtanke, nytta, enkelhet. (ONE) |
| AvsnittPosition | BetyderVad som gör oss unika. | Formuleras9 av 10 är försäkrade via jobbet. |
| AvsnittMålgrupper | BetyderVem vi vänder oss till. | FormulerasHuvudmålgrupper/kunder: Arbetstagare, arbetsgivare. |
Alla ska ha en trygg vardag
Vision betyder att se. Visionen ger oss en bild av vart vi strävar. Det är den gemensamma, långsiktiga målbilden för hela organisationen oavsett vilken enhet eller avdelning du jobbar på.
Ekonomisk trygghet i arbetslivet till låg kostnad
Vår berättelse börjar år 1963. Då träder den första kollektivavtalade försäkringen i kraft. Det fanns ett stort behov av ett sådant grundskydd när arbetsmarknadens parter enades om ett genomförande. Inkomstförluster på grund av dödsfall kunde utplåna en familjs ekonomi eftersom det då oftast bara var en i familjen som förvärvsarbetade.
Vårt företag bildades och tjänstegrupplivförsäkringen (TGL) blev den första kollektivavtalade försäkringen. Sedan den dagen är det vårt uppdrag att tillgodose många människors behov av ekonomisk trygghet i arbetslivet.
Idag tillgodoser vi behovet av trygghet med hjälp av flera försäkringar och ett omfattande skadeförebyggande arbete. Kollektivavtalade försäkringar är ett komplement till de lagstadgade socialförsäkringar vi har i Sverige. Våra försäkringar ger ersättning vid sjukskrivning, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet.
Vi försäkrar, förvaltar och förebygger
Sedan 1963 har vi förvaltat idén om försäkringar på lika villkor och verkat för ett hållbart arbetsliv. Vår uppgift är fortfarande densamma men vår verksamhet har utvecklats med tiden. Så här beskriver vi vad vi gör.
Försäkrar – Syftet med vår försäkringsverksamhet är ekonomisk trygghet för många människor under åren i arbetslivet. Våra försäkringar är en del av kollektivavtalen och bidrar till en trygg vardag. Det ska vara enkelt att komma i kontakt med oss och att följa sitt ärende. Vi arbetar aktivt för att säkerställa att alla som har rätt till ersättning också ska få det.
Förvaltar – Syftet med vår kapitalförvaltning är att genom god avkastning bidra till en långsiktigt stabil finansiell ställning och låga premier. Försäkringsverksamheten ställer krav på att vi bedriver en långsiktigt ansvarsfull kapitalförvaltning som följer internationella konventioner och interna regelverk och arbetar med en proaktiv riskhantering. Merparten av kapitalet är placerat i räntebärande värdepapper, noterade aktier och alternativa tillgångar men vi är också en stor ägare av svenska fastigheter. En god avkastning tryggar framtida försäkringsersättningar, möjliggör skadeförebyggande arbete och bidrar till låga och stabila premier.
Förebygger – Syftet med vårt förebyggande arbete är att bidra till ett tryggare och friskare arbetsliv med minskad ohälsa och färre arbetsskador. Varje år satsar vi cirka 350 miljoner kronor till insatser som ska bidra till och stötta anställda och arbetsgivare på arbetsplatser i sitt förebyggande arbete. Vårt förebyggande arbete gör att kunskap om arbetsmiljö och hälsa kommer till praktisk nytta på Sveriges arbetsplatser. Det bidrar till att färre anställda skadar sig eller blir sjuka, vilket i sin tur håller kostnaderna nere för arbetsgivarna.
Omtanke, nytta, enkelhet
Vår verksamhet drivs utan vinstutdelning till ägarna, långsiktigt och med god etik, respekt för mänskliga rättigheter och med omsorg om miljön och samhället i stort. Vårt agerande styrs av lagar och regelverk och genomsyras av våra värdeord. Ord som beskriver vad vi står för och hur vi vill uppfattas.
Värdeorden är den del av varumärkesplattformen som bäst ger vägledning om hur vi personligen kan tänka och agera i olika situationer internt och externt varje dag. Det här är innebörden av våra värdeord:
Omtanke
är hur vi bemöter våra kunder, intressenter och inte minst varandra. Vi ser, lyssnar, hjälper och bryr oss om. Det var omtanke som var bakgrunden till den första försäkringen som hjälpte änkorna att klara försörjningen.Nytta
är det värde som en kund får ut av vår verksamhet. Gör vi nytta för våra kunder, så gör vi nytta på hela den svenska arbetsmarknaden. Vi har som företag en samhällsnyttig roll eftersom våra försäkrade kollektiv är så stora.Enkelhet
är vår förmåga att lösa problem effektivt och att förenkla vårt arbetssätt. Vi ska vara enkla att nå och förstå. Vi ska vara enkla att kontakta och att ha att göra med. Om det finns en enklare lösning som är lika bra så väljer vi den.
9 av 10 är försäkrade via jobbet
Det som skiljer oss från andra försäkringsbolag är att vi har kollektivavtalet med dess grundläggande syften som drivkraft. Det ger oss ett antal unika förutsättningar.
Kollektivavtalad försäkring – När en arbetsgivare tecknar kollektivavtal så ingår de kollektivavtalade försäkringarna i paketet. Anställda betalar ingen premie, det gör arbetsgivaren. Försäkringen följer med anställningen och i huvudsak utan hälsoprövning.
Unik skadedatabas – Vi har Sveriges största skadedatabas med fler än 16 miljoner hanterade försäkringsärenden. Databasen ger kunskap som används regelbundet i analyser och rapporter och som kan tillgängliggöras för forskningsprojekt. Vi använder den också som utgångspunkt för beslut om vilka forskningsområden vi ska satsa på.
Stora volymer – Eftersom kollektivet är så stort, hela 9 av 10 anställda i Sverige omfattas av vårt försäkringsskydd, är det många som delar på försäkringsrisken. Kostnaden för arbetsgivaren blir därför mycket låg. Den stora riskspridningen gör vårt försäkringsbolag unikt.
Ingen vinstutdelning – Eventuellt överskott i vår verksamhet delas inte ut till ägarna, utan används främst för att hålla premierna låga och stabila.
En stor del av syftet med vårt varumärkesarbete är att stärka relationerna mellan våra drygt fem miljoner försäkrade och deras respektive arbetsgivare. Alla ska känna till att de har rätt till ersättning och att vi bidrar till ett tryggare och friskare arbetsliv.
I vårt informations- och kommunikationsarbete är flera målgrupper beroende av varandra. Analyser av försäkringsärenden och rön från forskarvärlden leder till kunskap som förmedlas vidare till beslutsfattare. Vilket i sin tur leder till ett bättre arbetsliv i stort.
Vi delar in våra kunder i två huvudmålgrupper:
Arbetstagare, de anställda som är försäkrade genom kollektivavtal.
Arbetsgivare, de som betalar premien för sina anställdas trygghet, försäkringstagarna.
Andra målgrupper:
Medarbetare
Ägare och uppdragsgivare
Arbetsgivarförbund och fackförbund
Fackliga representanter och arbetsmiljöansvariga på arbetsplatser
Politiker och opinionsbildare
Forskarvärlden
Hyresgäster i våra fastigheter
Samarbetspartners
PDFAfa varumärkesplattform
Kort beskrivning av Afa Försäkrings varumärkesplattform i nedladdningsbart format.
Ladda ner (10.37 MB)
Mer om vår varumärkesstrategi
Registreringar
Namn, uttryck eller firmamärke som särskiljer en vara eller tjänst från en annan kan juridiskt registreras som ett ”trademark”.
Ansvar och styrmodell
Hur agera när du är osäker? Styrmodellen hjälper dig med formell arbetsgång.
Budskapsplattform
Budskapsplattformen beskriver våra (6) huvudbudskap och hur vi skapar kommunikationseffekt.

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.
Uppdaterad
30 januari 2025
Faktagranskad
30 januari 2025