4. Jobba enligt effektprincipen
Att publicera ett budskap är en sak. Att nå fram med budskapet och få effekt är något annat. Öka dina chanser att nå fram genom att använda dig av effektprincipen.
Tänk så här
Börja med att definiera vilket problem du vill lösa eller den situation du vill förändra. Definiera nuläget (A). Problem är just nu något positivt. Använd din analytiska förmåga.
Ta fram ditt budskap och försök få med ett i sammanhanget relevant huvudbudskap eller delbudskap i text, bild eller på annat sätt. Inkludera fler genom att ta med även ett övergripande resonemang.
Fundera över vad du vill ska hända som effekt (B) av kommunikationsåtgärden. Alla kommunikationsåtgärder ska leda till nån slags förändring. Annars är det ingen idé att genomföra dem.
Kommunikationseffekten kan illustreras som en förändring från nuläge A till önskat läge B. Varje kommunikationsåtgärd syftar till att förändra ett förhållande eller en situation så att vi lättare når våra övergripande mål.
Exempel
Låt oss säga att du blivit inbjuden till en träff i ett av dina branschnätverk där du ska hålla en presentation. Du inser ganska snabbt att deltagarna inte vet vilka Afa Försäkring är. Deltagarna kan allt om försäkringsbranschen men deras kunskap om vårt bolags inriktning är låg. Det är ett problem som du kan lösa.
Använd ett av våra huvudbudskap. Ett bra exempel är huvudbudskapet ”försäkringar under arbetslivet”. Du behöver inte använda själva ordalydelsen, utan du kan berätta om försäkringar under arbetslivet på ditt sätt, dra storyn, levandegöra den och kanske förstärka kompotten med ett par illustrationer eller fotografier som signalerar arbetsliv. T ex från arbetsplatser.
Effekten blir då att du bygger kännedom om bolagets kärnverksamhet. Du har använt dig av effektprincipen. Bra jobbat!

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.
Uppdaterad
31 januari 2025
Faktagranskad
31 januari 2025