
Foto: Johnér/Sara Winsnes
Satsning på friskfaktorer inom välfärden
En bra och hälsofrämjande arbetsmiljö är en förutsättning för en väl fungerande välfärd. Därför satsar arbetsgivarna och facken inom kommunal sektor sedan några år tillbaka på friskfaktorer.
Friskfaktorer handlar om förutsättningar för att anställda både ska må bra och kunna prestera på jobbet. På så sätt bidrar även friskfaktorer till utvecklande av verksamheten.
En stor utmaning inom välfärden är kompetensförsörjningen. Stora demografiska förändringar med en starkt åldrande befolkning och färre i arbetsför ålder innebär en brist på arbetskraft. Det går därför inte att enbart rekrytera fler för att lösa kompetensförsörjningen.
Arbetsgivarna behöver ta tillvara och utveckla kompetensen hos befintliga medarbetare. Genom att arbeta med friskfaktorer kan friska, hållbara och attraktiva arbetsplatser skapas. Samtidigt som det förbättrar arbetsmiljön och sjukfrånvaron kan minska.
Andra utmaningar som påverkar arbetsmiljön inom välfärden handlar om ekonomi, klimatförändringar och en orolig omvärld. Välfärden behöver vara rustad för att möta dessa utmaningar.
En partsgemensam satsning på ett hållbart arbetsliv
Parterna i den kommunala sektorn står bakom avsiktsförklaringen om friskfaktorer. Kortfattat handlar den om ökad hälsa för välfärdens anställda, bättre förutsättningar för chefer och satsning på ökad kunskap om friskfaktorer.
Friskfaktorer kallas de organisatoriska förutsättningar som leder till en hälsofrämjande arbetsmiljö där anställda både vill och orkar arbeta i ett förlängt arbetsliv.
Parterna är överens om att genom friskfaktorarbetet ytterligare höja ambitionerna för det gemensamma arbetsmiljöarbetet.
Med friskfaktorer skapar vi friska, hållbara och attraktiva arbetsplatser.
Skr.se har mer information om friskfaktorer och avsiktsförklaringen
Friskfaktorer är temat för Regional dag
Afa Försäkring arrangerar konferensen Regional dag åtta gånger per år på olika platser runtom i landet. Från och med hösten 2024 till och med hela 2026 är temat friskfaktorer.
På Regional dag får deltagarna lära sig mer om avsiktsförklaringen, om forskning om friskfaktorer samt om de olika verktyg, utbildningar och resurser som Suntarbetsliv erbjuder inom området.

Friskfaktorer i välfärden
Friskfaktorer är ett samlingsnamn för de viktiga komponenter som bidrar till en hälsosam arbetsplats inom välfärden. På vår temasida hittar du ett urval av den forskning vi har finansierat, statistik från vår skadedatabas samt nyheter och seminarier från Afa Försäkring inom området friskfaktorer för välfärden.
Suntarbetsliv ger praktisk kunskap om friskfaktorer
Den ideella föreningen Suntarbetsliv finns till för att ge kunskap, verktyg och metoder om arbetsmiljöarbete till arbetsplatser inom kommuner, regioner och kommunala företag.
Suntarbetsliv har på uppdrag av parterna satsat stort på att sprida kunskap om friskfaktorer.
De utgår från de åtta friskfaktorerna i det som kallas friskfaktorhjulet:
rättvis och transparent organisation
ledarskap – närvarande, tillitsfullt och engagerat
delaktighet och inflytande
kommunikation och återkoppling
prioritering av arbetsuppgifter
kompetensutveckling hela arbetslivet
systematiskt arbetsmiljöarbete i vardagen
tidiga insatser och arbetsanpassning.
Friskfaktorlabbet
I verktyget Friskfaktorlabbet kan enskilda arbetsgrupper, eller chef och skyddsombud tillsammans, lära känna och jobba vidare med friskfaktorer på arbetsplatsen.
Studio friskfaktor
Med filmerna i Studio friskfaktor får man inspiration och kunskap för att stärka friskfaktorerna på arbetsplatsen.
Friskfaktorlinjen
Om man behöver hjälp att komma igång med eller komma vidare med friskfaktorer, kan man höra av sig till Suntarbetslivs erfarna verksamhetsutvecklare i Friskfaktorlinjen.
Friskfaktorsteget
Friskfaktorsteget är en utbildning för alla som vill lära sig att arbeta med friskfaktorer på individ-, grupp- eller organisationsnivå på sina arbetsplatser inom kommuner, regioner och kommunala företag.
5 tips om friskfaktorer
Lägg fokus på det som du kan påverka.
Bättre att göra något litet än inget alls.
Påverka andra genom att ändra ditt eget beteende.
Lägg in friskfaktorerna i er arbetsmiljöpolicy.
Arbeta med friskfaktorer på alla nivåer i organisationen.
Myndighetsrapport om friskfaktorer
2018 fick Arbetsmiljöverket och Myndigheten för arbetsmiljökunskap (Mynak) ett regeringsuppdrag att sammanställa kunskap om friskfaktorer i samverkan med Försäkringskassan och Folkhälsomyndigheten.
2021 presenterade de rapporten ”Friskfaktorer som kan mätas och följas över tid”.
I rapporten konstaterar de att traditionellt sett har man talat om riskfaktorer, det vill säga negativa faktorer i arbetsmiljön. De positiva faktorerna i arbetsmiljön, det vill säga friskfaktorer, har man inte uppmärksammat lika mycket.
De skriver att det finns förhållandevis lite kunskap om vilka faktorer i arbetet som bidrar till en god psykisk hälsa, och ännu mindre kunskap om organisatorisk nivå.
De hittar ändå några studier som har funnit möjliga friskfaktorer på organisatorisk nivå, exempelvis rimligt antal arbetstagare under chef, tydliga utvecklingsmöjligheter, möjligheter för medarbetare att framföra idéer och kritik, tydliga mål, god kännedom om arbetstagares hälsa och sjukfrånvaro.