Rörliga medier
Här samlar vi information om hur vi animerar vår logotyp, typografi och sekvenser i filmer och för annat rörligt material.
Logotypen är Afa Försäkrings främsta identitetsbärare och agerar avsändare i all rörlig media. Den rörliga logotypen animeras fram med mjuka och lugna rörelser för att signalera enkelhet.
Video: Afa Försäkring Logotyp
Loading...
Video: Afa Fastigheter Logotyp
Loading...
En generell animationskurva skapas för att etablera ett enhetligt och igenkännbart rörelsemanér över alla digitala kanaler. Kurvan informerar om hur animerade element förflyttas, skalas, roteras med mera.
Nedan visas ett exempel där animationskurvan appliceras på ett objekt som skalas upp. Rörelsen börjar mjukt för att sedan accelerera i hastighet.
Mot slutet av animationen planar kurvan ut för att ge rörelsen en mjuk inbromsning. Kurvan appliceras aldrig på typografi då den har ett separat rörelsemanér.
Hastighet
Utgående hastighet: 55%
Inkommande hastighet: 100%
Typografi har en central roll i den rörliga identiteten. Animation av typografi sker genom en kort acceleration som övergår till en mjuk inbromsning. Rörelsen är okomplicerad för att signalera enkelhet.
För en enkel och konsekvent upplevelse av Afa Försäkring använder vi endast två vikter av typsnittet, Regular och Bold. Precis som i övriga identiteten arbetar vi främst med vänsterställda rubriker.
Video: Rörligt - Typografi - Animerad
Loading...
Video: Rörligt - Typografi - Stilla
Loading...
Övergångar används för att växla mellan innehåll i film. Genom konsekvent applicering av animationskurvan i kombination med de grafiska formerna blir övergångarna ett identitetsbyggande verktyg i den rörliga identiteten.
Övergångar kommer i flera olika exempel beroende på format både animerade och hårt klippta. Animerade övergångar bygger på de olika grafiska formerna och kan användas för att växla från filminnehåll till färgplattor.
Video: Rörligt - Övergångar - Klipp
Loading...
Video: Rörligt - Övergångar - Hjärta
Loading...
Olika alternativ för hur vi inleder filmer med intros möjliggör variation och dynamik i vårt innehåll. Det finns ett flertal olika variationer på intros beroende på format. I kvadratiskt format (1:1) fungerar det oftast väldigt bra att arbeta med rubrik mot färgplatta som intro till en film. För liggande format (16:9) passar det ofta bättre med att jobba med filmat material i bakgrunden och text ovanpå som intro.
Video: Intro - Rubrik mot film
Loading...
Video: Intro - Text & illustration
Loading...
Video: Intro - Rubrik & ikon
Loading...
Video: Intro - Skala ner hjärta
Loading...
Video: Intro - Skala upp - Krans
Loading...
Ett outro placeras i slutet av filmer och består av den rörliga logotypen för att skapa en tydlig avsändare.
Video: Rörligt - Outro - Textanimering
Loading...
Video: Outro - Bakgrundsanimering
Loading...
Namnskyltar används för att presentera personer som talar i rörlig media. De animeras in likt övrig typografi och presenterar namn, yrkestitel samt verksamhetsområde. Beroende på vart personen befinner sig kan namnskylten placeras åt vänster eller höger om personen.
Om bakgrunden gör att namnskylten är svår att läsa finns ett alternativ där texten placeras mot en färgplatta.
Video: Rörligt - Namnskylt till höger
Loading...
Video: Rörligt - Namnskylt på platta till vänster
Loading...
Undertexter används för att förtydliga tal i rörlig media. När personer talar i film använder vi alltid undertexter. För undertexter används typsnittet Arial vilket är standardvalet på exempelvis Youtube.
Video: Rörligt - Undertexter
Läs mer om digital tillgänglighet och vilka krav för undertextning vi följer sett ur tillgänglighetsperspektiv.
Video: Rörligt - Eftertexter

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.