Co-branding
En samarbetspartner med dess varumärke kan mycket väl komplettera oss. På så sätt kan bilden och upplevelsen av oss förstärkas positivt.
Det kan ske genom:
Annat erbjudande.
Andra målgrupper (helst yngre).
Andra kanaler.
Internt och externt engagemang.
Samarbetspartnerns värdegrund och agerande måste vara förenlig med vår varumärkesplattform. Exempel på detta är:
Starka varumärken med hög NKI i målgruppen.
Varumärken som arbetar målmedvetet med etik- och hållbarhetsfrågor.
Ideella varumärken inom idrott, kultur och samhällsengagemang.
Nya partnerskap för co-branding ska innehålla mätbara mål och godkännas av varumärkesansvarig: varumarke@afaforsakring.se.
Vi tillämpar tre typer av co-branding:
Vi är förare.
Vi är passagerare.
Vi är medförare (i undantagsfall).
Vid samarbeten som inte faller under någon av dessa tre kategorier måste varumärkena hållas helt isär. I dessa fall handlar det således inte om co-branding.
Används när vi är initiativtagare
Vår varumärkesmanual styr uttrycket
Afa Försäkring eller Afa Fastigheter står som ensam huvudavsändare (med logotyp) oftast i vår primärfärg mörkblå.
Partnerns logotyp får inte placeras intill vår utan (oftast) i diagonalt motsatt hörn.
Partnerns logotyp exponeras helst i svart eller vitt och bara i undantagsfall i andra färger.
Ovanför partnerlogotypen kan texten ”I samarbete med” eller ”Vår/våra partner” placeras.
Intrycket av partnerns varumärke ska vara underordnat vårt med en storleksupplevelse av partnerlogotypen på 70 % (eller mindre) av vår avsändarlogotyp.
Om fler partner förekommer ska samtliga exponeras i samma storlek (70 %) och yta med konsekvent färgställning för samtliga partnerlogotyper.
Används när partnern är initiativtagare.
Vår logotyp exponeras som partner helst i blått eller vitt.
Logotypen placeras på en egen avgränsad yta där vi inte får framstå som huvudavsändare.
I anslutning till logotypen kan texten ”I samarbete med” eller eller ”Vår/våra partner”, placeras.
I material framtaget av partnern används från oss endast vår logotyp, inte några andra designelement, medan övriga designelement är enligt partnerns visuella identitet.
Kom ihåg att alltid be om korrektur för slutgodkännande när partnern utvecklar kommunikationsåtgärden.

Exempel 1

Exempel 2
Används vid gemensamma aktiviteter med jämbördiga partner.
Intrycket ska vara neutralt och i det närmaste ”identitetslöst” helst mot vit bakgrund.
Endast logotypexponering (samma storlekar) i originalfärger, svart eller vitt.
I anslutning till logotyperna placeras texten ”Afa Försäkring och [partner] i samarbete” alternativt ”Afa Fastigheter och [partner] i samarbete”.
Våra eller partnerns övriga designelement (typsnitt, färger, mönster, bildspråk med mera) ska inte användas.
Parterna ska framstå som helt jämbördiga så att ingen är över- eller underordnad.
Vi väljer etablerade, välkända partner och undviker samarbeten med mindre kända varumärken.
De fallen där vi är medförare ska hållas till ett minimum.

Exempel 1
Mer om vår varumärkesstrategi
Registreringar
Namn, uttryck eller firmamärke som särskiljer en vara eller tjänst från en annan kan juridiskt registreras som ett ”trademark”.
Ansvar och styrmodell
Hur agera när du är osäker? Styrmodellen hjälper dig med formell arbetsgång.
Varumärkesplattform
Varumärkesplattformen beskriver vad vi står för, vilket behov vi tillgodoser och vem vi vänder oss till.

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.