Hantering av små format
Första alternativet är alltid vår fullständiga logotyp. Men det finns undantag, som till exempel i sociala medier, där storleken gör att ordet ”försäkring” inte är läsbart. Då använder vi istället vår profilikon.
Våra logotyper används i alla sammanhang som avsändare för våra kommunikationsåtgärder. Minsta tillåtna storlek är 16 mm eller 70 pixlars bredd på släta ytor. På textil kan förhållanden vara annorlunda.
Profilikon
Profilikonen får endast användas i digitala kanaler; i sociala medier och webb som favikon eller till appar.
Format
LinkedIn - Kvadrat
Facebook - Cirkel
Placering mot bakgrund
När logotypen får placeras på färgade bakgrunder är det viktigt att välja rätt färg på logotypen. Huvudregeln är blå logotyp mot ljusa bakgrunder och vit logotyp mot mörka färger.
Det är viktigt att kontrasten mellan logotyp och bakgrund är tydlig, se exempel på godkända kombinationer.
Placering mot bild
Mot bildbakgrund är det viktigt att placera vår logotyp mot en lugn bakgrund med en generös friyta.
Sekundär placering
I dessa exempel visas godkända placeringar av logotypen, men de används endast i undantagsfall, exempelvis när vi använder logotypen i samband med illustrationer.
Placering i bild
Logotypen får placeras på bild. Säkerställ att bildbakgrunden skapar tillräcklig kontrast och är fri från störande element inom logotypens friyta.
Bra exempel på placering av blå logotyp på bild med en lugn ljus bakgrund.
Bra exempel på placering av vit logotyp på bild med en lugn mörk bakgrund.
Dåligt exempel på placering av blå logotyp på bild med en stökig ljus och mörk bakgrund.
Dåligt exempel på placering av vit logotyp på bild med en stökig mörk och ljus bakgrund.
Storlek och placering
Logotypen kan placeras i olika hörn. Val av hörn beror på vad som passar materialet eller kanalen bäst. Se exempel på olika applikationer under sidan för tillämpningar.
Exempel
I dessa designexempel är logotypen placerad i nedre högra hörnet. I exemplen används vit respektive blå logotyp för bästa möjliga kontrast.
Centrering
I undantagsfall får centrerad placering av logotypen användas. Till exempel på introsida och slutsida i PowerPoint eller på digitala enheter, såsom slutruta i film, logobild i Instagram och sociala ikoner, placeras logotypen i mitten horisontellt/vertikalt.
Är applikationsytan smalare än 4 x logotypens bredd skall logotypen placeras centrerat, till exempel på en roll-up.
I våra applikationsmallar är logotypens placering fast och får inte ändras.
Exempel på hantering av logotyp
Här ska en bild visas.

Kontakta varumärkesgruppen
varumarke@afaforsakring.seHar du frågor som rör våra varumärken eller vår paketering? Hör av dig till oss.