Att förebygga och utreda arbetsskador

När en arbetsskada har inträffat, är det viktigt att den både anmäls och utreds ordentligt. De erfarenheter och den kunskap som kan vinnas av när det inträffar en arbetsskada är en viktig del i det skade- och ohälsoförebyggande arbetet såväl nationellt som på enskilda arbetsplatser.

Arbetsskadeanmälan ska alltid göras

Vid arbetsskada ska anmälan göras till både Försäkrings­kassan och Afa För­säkring. Läs mer om anmälan under avsnittet om att anmäla arbetsskada.

Samtliga anmälningar till Försäkrings­kassan databearbetas inom ISA (informationssystemet om arbetsskador) vid arbetsmiljöverket. Det insamlade materialet utgör underlag för forskning kring arbetsskador samt inriktningen av Arbetsmiljöverkets och Arbetsmiljöinspektionens tillsynsverksamhet.

Anmälan om arbetsskada till Afa För­säkring fyller två syften. Dels ligger den till grund för bedömning av den skadades rätt till ersättning, dels fyller anmälan en funktion som informationskälla för att förebygga arbetsskador.

Den kollektiv­avtalade arbetsskade­försäkringen TFA-KL kan ge hjälp och stöd i arbetsmiljö­arbetet dels genom generell information, dels genom råd till enskilda arbetsplatser. De uppgifter om en skadas uppkomstsätt som lämnas på anmälan till TFA-KL bearbetas inom vad som kallas TSI (Trygghets­försäkringens skadeinformationssystem). De skadeuppgifter som finns i TSI är främst till för att identifiera de yrken, arbetsuppgifter, aktiviteter och maskiner som är särskilt förknippade med medicinsk allvarlighet och lång sjukskrivning.

Förebyggande arbetsmiljö­arbete

Arbetsgivaren är skyldig att tillsammans med de anställda genomföra det som kallas för systematiskt arbetsmiljö­arbete av arbetsmiljön på arbetsplatsen. Med det menas bland annat att arbetsgivaren ska ta hänsyn till arbetsmiljöaspekter vid planering och ledning av arbetet. Arbetsgivaren ska också kontrollera att det förebyggande arbetsmiljö­arbetet gett avsett resultat. I det systematiska arbetsmiljö­arbetet ingår att arbetsgivaren kontinuerligt ska dokumentera hur arbetet fortskrider.

Om det finns anmälda arbetsskador bör erfarenheterna från dessa (skadeorsaker, hur skadan inträffat och så vidare) användas i det systematiska arbetsmiljö­arbetet som grund med syfte att förbättra arbetsmiljön.

Systematiskt arbetsmiljö­arbete, SAM, regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrift med samma namn (AFS 2001:1).

Drivs på uppdrag av

Sveriges Kommuner och Regioner logotyp
Akademikeraliansen logotyp
Kommunal logotyp
Offentliganställdas Förhandlingsråd