Om sjukfallet fortsätter utöver de första 14 dagarnas sjuklöneperiod ska arbetsgivaren anmäla sjukfallet till Försäkringskassan. Det ska ske inom sju dagar efter sjuklöneperiodens slut, alltså senast sjukdag 21.
Genom denna anmälan får Försäkringskassan kännedom om sjukfallet och kan ta ställning till om sjukpenning enligt socialförsäkringsbalken (SFB) ska betalas ut fortsättningsvis.
Den försäkrade kan, genom att logga in på Mina sidor, se om arbetsgivaren anmält sjukfal- let och där själv ansöka om sjukpenning. Annars skickar Försäkringskassan hem blanketten ”Försäkran för sjukpenning”. Den kan också, för den som inte kan eller vill använda Mina sidor, beställas från Försäkringskassans Kundcenter, tel 0771-524 524.
Den som är arbetslös, eller som är anställd men inte omfattas av lagen om sjuklön, ska själv anmäla sjukfallet till Försäkringskassan. Anmälan görs enklast genom inloggning på Mina sidor men kan också göras per telefon eller per brev till Försäkringskassan. I det senare fallet räknas poststämpelns datum som sjukanmälningsdag.
Försäkringskassan kan begära att den försäkrade skriver och skickar in en särskild försäkran om sin nedsättning av arbetsförmågan på grund av sjukdom. Den särskilda försäkran ska innehålla en utförligare beskrivning av den försäkrades arbetsuppgifter och egna bedömning av arbetsförmågan än det som har uppgetts i ansökan. Uppgifterna i den särskilda försäkran ska lämnas på heder och samvete.
Särskild AGS-KL-förmån infördes den 1 juni 2018 och upphörde den 1 oktober 2022. Syftet med Särskild AGS-KL-förmån var att möjliggöra fortsatt ersättning från AGS-KL under en begränsad tid om Försäkringskassan (med hänvisning till 27 kapitlet 48 eller 49 §§ SFB) be- slutat att inte betala sjukpenning.
Sedan den 1 oktober 2022 gäller Särskild AGS-KL-förmån med övergångsbestämmelser för ersättningsberättigade fall t.o.m. den 30 september 2022.
Se de praktiska anvisningarna för Rehabilitering.