Anmäl föräldraledighet

Det är i de allra flesta fall den anställda själv som anmäler genom att logga in med BankID på Mina sidor. Om den som är föräldraledig behöver din hjälp som arbetsgivare att göra anmälan kan du ringa till vårt Kundcenter.

Föräldrapenningtillägget (FPT) gäller för privat- eller kooperativt anställda arbetare.

Anmäl föräldraledighet per telefon

Ring Kundcenter: 0771-88 00 99 (välj knappval 3)

Öppettider: 08:00-17:00 på helgfria vardagar

Vi går igenom anmälan och du lämnar de uppgifter som behövs. När vi tagit emot anmälan kontaktar vi den anställda via brev, SMS eller e-post och berättar att du har gjort en anmälan.

Det här behöver du till anmälan

  • Den föräldraledigas namn och personnummer
  • Barnets personnummer
  • Om barnet är adopterat
  • Period för föräldraledigheten (välj den längsta perioden)
  • Yrkesroll
  • Yrkeskategori, det vill säga arbetare eller tjänsteman
  • Årsinkomst
  • Anställningsdag
  • Om anställningen har upphört
  • Anställningsform, det vill säga tillsvidareanställning, intermittent anställning, visstidsanställning
  • Om den föräldralediga varit frånvarande mer än 6 månader
  • Om den föräldralediga är delägare
  • Fackförbund (om anställningen regleras av kollektivavtal)
  • Pensionsavtal (SAF-LO eller GTP)

Tänk på att anmälan ska vara gjord till Försäkringskassan innan du gör anmälan till oss.