Bekräfta an­ställning

En av de vanligaste upp­gifterna i våra e-tjänster för dig som arbetsgivare är att bekräfta och fylla i upp­gifter om en an­ställning. Det gör du när en av dina anställda har skickat in en anmälan till en för­säkring.

När en anställd ansöker om ersättning från en för­säkring behöver personen ange var hen jobbar. Som arbetsgivare behöver du sedan bekräfta att personen jobbar på arbetsplatsen. Du behöver också fylla i hur länge personen arbetat och vilken typ av an­ställning det rör sig om.

Det här är ett viktigt steg för att vi ska kunna gå vidare och handlägga ärendet.

Logga in på e-tjänster för arbetsgivareAnslut ditt företag för att få inloggning till e-tjänsterna.

Så här går det till när du bekräftar an­ställning

  1. Den anställda gör en anmälan.

  2. Vi kontaktar dig via e-post och ber dig bekräfta anställningen.

  3. Du bekräftar anställningen genom att logga in på e-tjänster för arbetsgivare. Där får du svara på ett antal frågor om anställningen.

  4. Vi handlägger ärendet och hör av oss till den anställda när vi är klara.

Obs: Du kan inte bekräfta din egen an­ställning

Du som är administratör kan inte bekräfta din egen an­ställning via e-tjänster för arbetsgivare.

Vanliga frågor om att bekräfta an­ställning

Du får en avisering till din e-post när en anställd har gjort en anmälan via vår hemsida.

För att kunna se vilken för­säkring det gäller behöver du logga in med e-legitimation (Bank ID eller Mobilt Bank).

Ja. Du gör det direkt i e-tjänsten under InställningarAdministratörslista.

Om du inte har bekräftat anställningen inom 5 dagar så får du en påminnelse till din e-post.

Ja. Du gör det direkt i e-tjänsten under Inställningar, Administratörslista. Som huvudadministratör kan du inte välja bort att få en påminnelse.

Klicka på att Bekräfta inte an­ställning och Personen tillhör annat organisations­nummer.

Klicka på Bekräfta inte an­ställning och välj Personen har aldrig varit anställd.

Om du ska bekräfta an­ställning för tjänstemän som anmält till en för­säkring de inte omfattas av så ska du Bekräfta an­ställning som vanligt. Det är vi på Afa För­säkring som ansvarar för att utreda huruvida personen har rätt till ersättning eller inte.

Frågor? 

Kontakta vår support på 08-696 49 49 (vardagar 8–17) eller via formuläret nedan.

Ditt meddelande

* Obligatoriskt fält

Kontrollera att du har stavat e-postadressen rätt - annars kan vi inte nå dig.

Beskriv hur vi kan hjälpa dig *

Skriv inte personnummer eller andra känsliga uppgifter om till exempel hälsa här.

Så behandlar vi personuppgifter