1. Synliggöra
Eftersom ohövliga beteenden ofta är subtila och omedvetna behöver vi prata om dem. Ta upp diskussionen i arbetslaget och betona att ohövlighet har negativa effekter på hälsan, om någon försöker vifta bort ämnet med att ”lite får man tåla”.
2. Definiera
Vad upplevs som ohövligt hos oss? Prata om beteenden, inte om specifika personer, annars blir det skuldbeläggande.
3. Mål
Diskutera, hur vill vi ha det framöver? Vilka beteenden kan vi ställa oss bakom i vår arbetsgrupp? Konkretisera och gör en målbild.
4. Anpassa
Alla arbetsplatser har sina egna förutsättningar och kulturer. Det är viktigt att varje arbetsgrupp får diskutera hur de vill ha det. Det handlar inte om att alla ska stöpas i samma form utan om att hitta ett gemensamt förhållningssätt som medarbetarna kan stå bakom.
5. Systematisera
Ta upp frågan om bemötande inom arbetsgruppen regelbundet, till exempel på arbetsplatsträffar.
6. Goda exempel
Lyft goda exempel och konkretisera vad du menar med att vara respektfull och hövlig mot kollegorna. Forskning visar att vi ofta får tillbaka det vi ger till andra. Om vi är hövliga och vänliga är chansen större att andra är det tillbaka.
7. Mät
Ta upp frågan regelbundet i medarbetarenkäter för att se om ni är på väg åt rätt håll.