1. Digitala möten
En del möten behöver vi genomföra öga mot öga, men mycket kan fortfarande skötas via mötesappar. Varje arbetsplats behöver en strategi för vilka möten som ska vara digitala, för att undvika förvirring. Men förmodligen också omformulera strategin efter nya erfarenheter.
2. Hemarbete
En del älskar att jobba hemma, andra hatar det. Varje arbetsplats behöver diskutera igenom hur, när och var man vill vara tillgängliga för varandra. När fungerar det att arbeta hemifrån och när behöver man vara på arbetsplatsen?
3. Pendling
Samtidigt som det kan vara skönt att slippa bilköer och trängsel kan pendlingen innebära egentid och välbehövlig ställtid till och från arbetet. Om ni ska fortsätta arbeta hemifrån, fundera på om detta går att ersätta, kanske med en promenad?
4. Lokaler
Kanske framtidens kontor kommer att utformas annorlunda, med tanke på smittspridning och hemarbete. Kontor är dyrt och när fler jobbar hemma kan företagen spara in genom att ha flexibla platser.
5. Småprat
En del som jobbar hemma märker att de får mer gjort utan att bli störda av kollegorna. Men är det verkligen bara positivt? Kan det vara så att småpratet vid kaffeautomaten gör oss mer kreativa och avslappnade?
6. Gränser
När man jobbar hemma har den fysiska gränsen mellan arbete och fritid försvunnit. För personer som upplever ett behov av att ha tydliga gränser mellan sfärerna behövs nya strategier för att kunna separera dem. Det kan vara att man har ett hemmakontor med dörr eller lägger in datorn i ett skåp när arbetsdagen är slut.
7. Arbetsresor
Behöver jag verkligen flyga till Luleå för att delta i en halvdagskonferens? Efter coronapandemin kommer vi troligen att bli mer restriktiva med jobbresor, med tanke på påverkan på miljön, men också för att många har erfarenheten att digitala möten fungerar ganska bra. Här gäller det att sålla på ett genomtänkt sätt, vad är resan värd? Vad missar jag om jag inte åker?
8. Hemmakontoret
Om vi ska jobba hemma mer behöver ergonomin på hemmakontoret ses över. Men vem ska bekosta möbler, arbetsgivaren eller arbetstagaren? Troligen kommer en arbetsrättslig diskussion att uppstå efter pandemin.