Ska jag själv göra en anmälan till försäkringen?

Ja. Du ansvarar själv för att anmälan kommer in till oss. Du och arbetsgivaren fyller tillsammans i anmälnings­blanketten. Anmälan måste skickas in inom två år från anställningens sista dag.

Relaterade frågor

När ska jag skicka in min anmälan?

När du har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist kan du skicka in din anmälan i samband med att din an­ställning upphör. Du kan även skicka in den i efterhand, men kom ihåg att skicka in den senast inom två år från det att du slutat din an­ställning.

Vad gäller om jag blir uppsagd efter en konkurs?

Du ska be konkursförvaltaren att fylla i arbetsgivarens upp­gifter på anmälnings­blanketten.

Afa Försäkring logotyp

Om Afa För­säkring

Afa För­säkring ger ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. 5 miljoner anställda är försäkrade via jobbet.

Ska jag själv göra anmälan till AGB?