
Anmälningsblankett sjukförsäkring (AGS-KL)
Blanketten gäller för anställda inom kommuner, regioner, Svenska kyrkan och kommunala företag.
Filnummer: F0016När du är sjuk och har börjat få ersättning från Försäkringskassan, kan du göra anmälan till vår sjukförsäkring. Vi börjar handlägga anmälan så fort Försäkringskassan meddelat att de betalar ut ersättning till dig.
Om du är sjukskriven på grund av ett olycksfall i arbetet eller på väg till och från jobbet, ska du istället göra anmälan till vår arbetsskadeförsäkring.
Du kan anmäla sjukdom när du får ersättning från Försäkringskassan och inte längre har sjuklön från din arbetsgivare. Om du har sjukförsäkringen (AGS eller AGS-KL) via jobbet, gör du anmälan så här:
Logga in på Mina sidor med BankID. I anmälan fyller du i uppgifter om årsinkomst och varför du är sjukskriven.
När vi har tagit emot anmälan ber vi arbetsgivaren att bekräfta din anställning.
Därefter ber vi Försäkringskassan att bekräfta att de betalar ersättning till dig. Då kan vi börja handlägga ärendet.
Om vi behöver mer information från dig hör vi av oss.
När vi har fattat beslut får du besked om vi kommer att betala ut ersättning och hur mycket. Information om beslutet får du på Mina sidor och i ett brev som skickas till din postadress eller till Kivra.
Eventuell ersättning betalas ut till ditt bankkonto, om du har anmält ett kontonummer.
Arbetsgivare kan anmäla sjukdom för privat- eller kooperativt anställda arbetare som är sjukskrivna i minst 15 dagar. Arbetsgivare kan också göra anmälan för de grupper av tjänstemän som omfattas av sjukförsäkringen.
Det finns tre sätt att göra anmälan:
En i taget via e-tjänster för arbetsgivare
En i taget via telefon
Flera samtidigt via fil
Arbetsgivare inom staten, kommuner, regioner, kommunala företag och Svenska kyrkan kan inte göra anmälan åt de anställda. De anställda gör själva anmälan om sjukdom.
Du behöver inte anmäla på nytt om du redan har ett pågående sjukförsäkringsärende. Om du vill komplettera ditt ärende, exempelvis med ett läkarintyg eller annan information, så kan du göra det digitalt genom att logga in på Mina sidor eller genom att skicka dem till oss via post.
Du som har ett sjukförsäkringsärende hos oss som du vill komplettera, loggar enklast in i Mina sidor och gör kompletteringen där.
Om du behöver komplettera ett pågående sjukförsäkringsärende som handlar om en av dina anställda, gör du det enklast genom att logga in som arbetsgivare i våra e-tjänster.
Det går också bra att komplettera via post till: Afa Försäkring, 106 27 Stockholm, eller att ringa oss på vardagar kl. 8–17 på 0771-88 00 99.
När man ansöker om ersättning från sjukförsäkringen gör man samtidigt anmälan till en försäkring som gör inbetalningar till tjänstepension. Den försäkringen kan betala premie eller avgift till tjänstepensionen under sjuktiden om arbetsgivaren inte gör det.
Läs mer om inbetalning till tjänstepension
3 filer
Blanketten gäller för anställda inom kommuner, regioner, Svenska kyrkan och kommunala företag.
Filnummer: F0016Blanketten gäller för privat och kooperativt anställda arbetare.
Filnummer: F0018Blankett för privat och kooperativt anställda som tjänstgör utomlands. Gäller anmälan vid sjukdom och arbetsskada.
Filnummer: F0195Med vår sjukförsäkring kan du få extra ersättning när du är sjukskriven och får ersättning från Försäkringskassan.
Du kan göra anmälan till våra försäkringar via Mina sidor, telefon eller anmälningsblankett