Mina sidor – så här fungerar det

På Mina sidor hos Afa För­säkring kan du göra en anmälan, följa ditt ärende, komplettera vissa uppgifter och se kontrolluppgifter för utbetalningar.

De här tre för­säkring­arna kan du anmäla till och hantera på Mina sidor:

  • Sjukdom: Sjukförsäkring (AGS, AGS-KL)

  • Arbetsskada: Arbetsskade­försäkring (TFA, TFA-KL, PSA)

  • Föräldraledighet: För­säkring vid föräldraledighet (FPT)

Du behöver BankID för att logga in. Läs mer om BankID

Logga in på Mina sidor

Uppladdade dokument syns inte direkt

Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dina uppladdade dokument på Mina sidor.

De här för­säkring­arna finns inte på Mina sidor

Till de här för­säkring­arna skickar du in anmälnings­blankett och kompletteringar per post:

  • Arbetsbrist: För­säkring om avgångs­bidrag (AGB)

  • Dödsfall: Tjänstegrupp­livförsäkring (TGL)

Anmäl arbetsbrist och ladda ner blankett

Anmäl dödsfall och ladda ner blankett

Vad kan du göra på Mina sidor?

Du kan:

  • göra en anmälan

  • se att din anmälan kommit fram

  • ändra dina personliga uppgifter

  • läsa information om dina ärenden

  • se när din arbetsgivare bekräftat din an­ställning

  • se när ett beslut har fattats

  • se när din utbetalning kommer och hur mycket pengar det blir

  • se dina kontrolluppgifter, så kallade individuppgifter

  • välja att få information via SMS eller e-post

  • välja en digital brevlåda

Kontrolluppgifter för utbetalningar

Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Redovisade uppgifter längre ner på sidan.

På sidan ser du vilka uppgifter vi skickat till Skatteverket. Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så meddelar vi Skatteverket.

Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.

Det finns två undantag där vi fortfarande skickar en årlig kontrolluppgift:

  • Om du har fått utbetald ränta från oss.

  • Om du har fått ersättning från familje­skyddet.

Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.

Vanliga frågor om Mina sidor

Har du inget BankID kan du inte logga in på Mina sidor. Då får du ansöka om ersättning via blankett. Du hittar anmälningsblanketterna här.

Du kan också ringa till oss på 0771-88 00 99.

Du kan få hjälp med ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst:  0771 88 00 99

Du kan testa om det är något problem med ditt BankID på en särskild testsida: https://test.bankid.com/

Mer information om problem med BankID och e-legitimation

Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Redovisade uppgifter längre ner på sidan.

På sidan ser du vilka uppgifter vi skickat till Skatteverket. Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så meddelar vi Skatteverket.

Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.

Det finns två undantag där vi fortfarande skickar en årlig kontrolluppgift:

  • Om du har fått utbetald ränta från oss.

  • Om du har fått ersättning från familje­skyddet.

Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.

Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dokument som du har laddat upp på Mina sidor.

Om du har skickat ditt dokument med post skannar vi in dokumentet och laddar upp det manuellt. Det kan dröja någon dag.

Vanliga frågor när man har gjort sin anmälan

Under Mina sidor kan du se om vi har fått din anmälan.

Du kan skicka in läkarintyg eller andra dokument på Mina sidor. Antingen via komplettera ärende eller via brev. 

På Mina sidor gör du så här:  

  • Klicka på ditt ärende i ärendelistan 

  • Klicka på Skicka dokument 

  • Välj ett dokument på din dator 

  • Tryck på Skicka 

Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dina uppladdade dokument på Mina sidor.

Du kan skriva din information i ett dokument och ladda upp i Mina sidor. Det går också bra att ge informationen muntligt genom att ringa in till vår kundtjänst 0771-88 00 99 på vardagar mellan klockan 8 och 17.

Om vi behöver ett läkarintyg från dig eller inte beror på vilken för­säkring det handlar om. När du gör anmälan kommer det att stå om du behöver bifoga ett läkarintyg.

Vi ber dig i så fall att göra något av följande:

  • Skicka in läkarintyget med post.

  • Ladda upp intyget eller bild på intyget digitalt.

  • Enbart skriva in diagnoskoden från läkarintyget.

Om du inte har ditt läkarintyg just nu, går det bra att göra anmälan till försäkringen först och skicka in läkarintyget senare.

En diagnos­kod är kopplad till den diagnos du som patient har fått av din läkare. Du hittar den i ditt läkarintyg. Det är Socialstyrelsen som har beslutat att alla diagnoser inom hälso- och sjukvården ska ha en särskild kod.

Diagnoskoderna används bland annat för att ta fram statistik och göra olika analyser. Den svenska versionen av diagnoskoder kallas för ICD-10-SE.

När du ansöker om ersättning från vår sjukförsäkring kan du behöva fylla i din diagnos­kod. Den uppgiften används bland annat till vår statistik där vi tar fram årliga rapporter om sjukfrånvaro och arbetsskador.

Om du har anmält sjukskrivning:

  • skicka alltid kopior av läkarintygen

  • är du arbetslös ska du också skicka oss en kopia av arbetsgivarintyget från din senaste an­ställning

  • har du sjukersättning eller aktivitetsersättning måste vi få en kopia av Försäkrings­kassans beslut

Om du har anmält arbetsskada:

  • skicka alltid kopia av dina läkarintyg

  • om du har gjort en anmälan om arbetsskada till Försäkrings­kassan vill vi också ha en kopia av den anmälan

Har du haft kostnader på grund av arbetsskadan ska du spara dina kvitton. Kvittona visar din rätt till ersättning för utlägg och ska skickas in om Afa För­säkring begär det.

Adressen är:

Afa För­säkring,

106 27 Stockholm

Händer på tangentbord

Digital brevlåda

Du kan få din post från Afa För­säkring digitalt på två olika sätt: Mina sidor på Afa För­säkring eller Kivra. Du behöver BankID för att ta emot digital post.