Anmäl arbetsskada

Läs om hur du anmäler och söker ersättning när du råkar ut för ett olycksfall i arbetet, ett olycksfall på väg till eller från arbetet (färdolycksfall), eller om du får en arbetssjukdom. Alla tre händelserna kallas för arbetsskada.

Den här sidan finns i olika varianter för anställda och arbetsgivare. Anpassa sidan så att du får rätt information.

Till anmälan behövs

  • Att du beskriver vad som hänt
  • Läkarintyg, om du har fått ett
  • Uppgift om dina kostnader
Person som sitter vid dator.
Person som sitter vid dator.

Det är den anställda som råkat ut för en arbetsskada som ska anmäla till oss. I första hand görs anmälan genom att logga in på Mina sidor med BankID. Om du saknar möjlighet att anmäla via Mina sidor eller via blankett kan du göra anmälan genom att ringa till kundtjänst på 0771-88 00 99 mellan 8 och 17 på vardagar.

Person med gipsad arm.

För­säkring vid arbetsskada

Har du skadat dig i samband med ditt jobb? Då kan du ha rätt till extra ersättning från din för­säkring i kollektiv­avtalet.

Illustration av penna

Olika sätt att göra anmälan

Du kan göra anmälan till våra för­säkring­ar via Mina sidor, telefon eller anmälnings­blankett

Logotyper för Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket.

Arbetsgivare anmäler hit

Arbetsmiljöverket och Försäkrings­kassan har en e-tjänst där du som är arbetsgivare kan logga in och anmäla arbetsskador.