Utöver Arbetsmiljöverkets regler styrs verksamheten även av Transportstyrelsens regler för arbetsmiljöskydd till sjöss. När Transportstyrelsen gör sin årliga tillsyn är IA-systemet ett tydligt sätt för dem att se att Baltic Offshore uppfyller kraven. Tidigare hanterade man alla tillbud och avvikelser i pappersformat men nu har varje anställd en mobil eller surfplatta med IA-appen där man direkt kan rapportera in avvikelser och bocka av checklistor. Ärendet kommer då genast till den på företaget som är ansvarig för att hantera just den typen av ärende baserat på om det är specifikt för ett arbetsområde eller om det är baserat på en anställningsenhet.
– Tidigare blev det lätt flaskhalsar när papper skulle lämnas upp till kontoret, hamna hos rätt person, få ärendenummer och sedan komma tillbaka. Nu sker det direkt i systemet, förklarar skepparen Martin Olausson.
Arbetet med säkerheten finns med hela tiden
Upprätthållandet av säkerhetstänket är ständigt närvarande. Besättningen har övningar inför krissituationer veckovis.
– Personalen skiftar och det är väldigt viktigt att alla ombord alltid vet vad som gäller och vilken roll och ansvar var och en har. Vi har en platt organisation där alla får komma till tals och säga sin åsikt. Men ombord är rollfördelningen väldigt tydlig, vem som är befäl och vem som är matros exempelvis, det är särskilt viktigt om det händer något, förklarar Maria Arndt, QHSE Coordinator.
Inför varje skift har hela personalgruppen på båten ett så kallat ”toolbox talk”. Den som leder operationen går igenom vad som ska göras och vilka risker som finns.
– Vi går alltid laget runt och kollar om varje anställd sett något särskilt, gällande vad som ska göras eller möjliga risker. Allt noteras i ett dokument. Om någon missat mötet är den personen skyldig att läsa igenom det här dokumentet och alla ska skriva på det för att säkerställa att precis alla vet vad som gäller, säger Tony Pettersson.
Pleijel är helt anpassat för arbete med kablar på havsbotten
En del kablar läggs på sjöbotten, andra grävs ner.
– Just nu lägger vi fiberkabel i hela Östersjön och en bra bit ut i Nordsjön. Den dras mellan Sverige, Finland, Estland, Danmark och Tyskland. Fartyget är anpassat och helt specialiserat
just för att lägga, underhålla och reparera kablar, berättar Tony Pettersson.
Eftersom det moderna samhället är beroende av både el och internet är kraven höga på att reparationer och andra åtgärder ska genomföras snabbt. Baltic Offshore har flera specialister anställda som är experter på att svetsa ihop fiberkablar och fartyget har en inställelsetid på ner mot 48 timmar för att reparera just fiberkabel.
– Först måste vi hitta felet och vart kabel går. Vi går ner med en liten undervattensrobot, hämtar upp änden på den trasiga kabeln och skarvar dit en ny. Sedan hämtas den andra änden upp och skarvas dit den också. Vi försöker i möjligaste mån att inte använda dykare, det är alltid en stor risk med att skicka ner människor under vatten, förklarar Tony Pettersson.