
Foto: Plainpicture
Digital aggressivitet – vardag för många lärare
Många lärare upplever digital aggressivitet, vilket påverkar deras arbetsmiljö. Nu ska ett forskningsprojekt hjälpa skolorna att jobba systematiskt med att förebygga och hantera kränkningar och aggressiva påtryckningar.
Ur Trygg på jobbet mars 2024
Forskarna vid Centrum för tillämpad arbetslivsforskning och utvärdering vid Malmö universitet har i ett samarbete med åtta skolor studerat digitala aggressioner mot lärare och rektorer.
– Syftet har varit att få en ökad förståelse kring vad digital aggressivitet är inom skolan, men också att skapa verktyg för att kunna jobba med de här frågorna inom skolledningen, säger projektledaren Rebecka Cowen Forssell, biträdande lektor i ledarskap och organisation.
Vanligast med aggressiva mejl från föräldrar
I projektet, som finansieras av Afa Försäkring, har forskarna identifierat tre olika former av digitala aggressioner.
Vanligast är aggressivt formulerade mejl från föräldrar. De handlar ofta om att föräldrarna vill vara med och påverka betygsättningen, krav på extraresurser eller missnöje med hur skolan hanterat elevkonflikter. Forskarna ser det som en form av förhandlingar där föräldrarna positionerar sig för att uppnå sina önskemål.
– Vi ser också indikationer på att det är mer vanligt förekommande i socioekonomiskt starka områden. Det kan handla om att betygen och skolgången är ännu viktigare men också om att man ställer andra krav på skolan.


