
Foto: Susanne Kronholm
Informationsträff för arbetsgivare: Så fungerar rehabiliteringsstödet
Anmäl dig senast 20 maj för att delta digitalt.
Har du som arbetsgivare en anställd som är i behov av arbetslivsinriktad rehabilitering? Då kan du ansöka om ekonomiskt stöd för rehabiliteringsinsatser - och få upp till halva kostnaden betald. Här går vi igenom hur rehabiliteringsstödet fungerar och hur du kan använda dig av det för tidiga insatser.
Välkommen på digital informationsträff om rehabiliteringsstöd för arbetsgivare. Anmäl dig via knappen ovan. Eftersom träffen är digital finns ingen begränsning för antalet deltagare men vi vill ha din anmälan i förväg. Skicka gärna vidare informationen till en kollega!
Vem kan söka rehabiliteringsstödet?
Som arbetsgivare har du möjlighet att få stöd för arbetslivsinriktad rehabilitering av medarbetare. Afa Försäkring tar emot ansökningar om rehabiliteringsstöd från arbetsgivare i privat samt kommunal och regional sektor. Försäkringskassan tar emot ansökningar om arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd från hela arbetsmarknaden. Dessa åtgärder kompletterar varandra och syftar till att minska risk för långvarig sjukfrånvaro. Rehabiliteringsstödet är en förebyggande åtgärd, men kan också användas under en aktiv sjukfrånvaro.
Försäkringskassan och Afa Försäkring – så kompletterar stöden varandra
Här vänder vi oss till dig som är arbetsgivare. Vi vill förmedla en helhetsbild av hur Försäkringskassans och Afa Försäkrings stöd fungerar, vad de ersätter och hur åtgärderna kompletterar varandra.