Webbinarium: nytt webbaserat verktyg – hitta statistik för arbetsskador och sjukfrånvaro

27 oktober 2022klockan 11.22

Den 10 november arrangerar Afa För­säkring ett livesänt där vi presenterar vårt nya interaktiva webbverktyg för statistik om arbetsskador och sjukfrånvaro. Verktyget kan vara av användbart för dig som rapporterar i media om arbetsmiljöfrågor.

Syftet med verktyget är att göra vår statistik mer lättillgänglig. Med verktyget är det enkelt att filtrera statistik över allvarliga arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro utifrån yrkesgrupp. Verktyget är kostnadsfritt och tillgängligt för alla som vill använda det. Statistiken kommer från Afa Försäkrings skadedatabas, ett register över de försäkringsärenden som vi hanterar.

Webbinariet är digitalt och äger rum torsdagen den 10 november kl. 14.00.

Verktyget presenteras av Analysavdelningen på Afa Försäkring.

Anmäl dig via länken senast den 9 november:

Mejlbekräftelse med länk till sändningen bör du få inom några minuter. Kolla även så den inte hamnat i skräpposten, hör av dig annars till afaseminarier@afaforsakring.se.

Program:

14.00-14.10 Allmän information om Afa Försäkrings statistik.
14.10-14.30 Presentation av verktyget.
14.30-14.45 Frågestund.

Om statistikverktyget i korthet:

• Det möjliggör filtrering av den eller de yrkesgrupper man är intresserad av att ta del av statistik om.
  • Verktyget är uppbyggt i SAS Visual Analytics och består i dagsläget av rapporter med flera flikar, antalet rapporter kommer att utökas i framtiden.

• Verktyget är under utveckling och på sikt kommer även mer information om arbetsskador och sjukfrånvaro finnas tillgänglig.

• Det nya interaktiva statistikverktyget från Afa Försäkring finns här: https://www.afaforsakring.se/forebyggande/analys-och-statistik/interaktivt-statistikverktyg/

• Verktyget är ett komplement till Afa Försäkrings offentliga statistikrapporter som publiceras i pdf-format på webben. afaforsakring.se/statistikrapporter

Frågor om webbinariet: afaseminarier@afaforsakring.se