Frågor och svar

Försäkring vid arbetsbrist gäller för dig som har fyllt 40 men inte 65 år och är anställd som arbetare på ett privat företag.

Om du är osäker kan du fråga:

Nej, försäkringen gäller även för anställda som inte är med i facket.

Du kan få ersättning om:

  • du blir uppsagd från din tillsvidareanställning på grund av arbetsbrist (enligt LAS) och minskningen av personal är varaktig
  • du är mellan 40 och 64 år. Du ska ha fyllt 40 senast sista dagen som du var anställd. Försäkringen gäller fram till månaden innan din 65-årsdag,
  • du under de senaste fem åren har varit anställd i minst 50 månader (4 år och 2 månader) på en eller flera arbetsplatser med Försäkring om avgångsbidrag. Femårsperioden räknas bakåt i tiden från att senaste tillsvidareanställningen upphörde.

Ja, du ansvarar själv för att anmälan kommer in till oss, men du kan få hjälp av din arbetsgivare eller ditt fackförbund. En del av anmälan ska fyllas i av din arbetsgivare. Anmälan måste skickas in inom två år från tillsvidareanställningens sista dag.

Normalt efter sista anställningsdagen. Men anmälan måste komma in till oss senast två år efter att din tillsvidareanställning har upphört.

Ersättningen är ett engångsbelopp och beror på din ålder och arbetstid.

  • Vid uppsägning under 2022 är beloppet  37 885 kr
  • Beloppet ökar med 1 565 kr för varje levnadsår från och med att du fyller 50 år, till och med 60 års ålder. 
  • Ersättningen påverkas av om du har arbetat hel- eller deltid.
  • Om du blir uppsagd men börjar jobba i samma företag eller koncern inom tre månader med minskad arbetstid, kan du ha rätt till en del av AGB-belopppet. Om du senare blir uppsagd från den anställningen, kan du ha rätt till ytterligare ersättning.

Om du varit anställd kortare tid än 50 månader (4 år och 2 månader) på din senaste arbetsplats, ska du skicka med intyg på tidigare anställningar. Vi behöver se att du har varit anställd minst 50 månader under de senaste fem åren på arbetsplatser med vår försäkring om avgångsbidrag.

Nej, du behöver inte vara arbetslös för att ha rätt till ersättning. Förutsättningen är att din nya arbetsgivare inte har samband med din tidigare arbetsgivare eller har tagit över verksamheten.

Du ska göra en anmälan eftersom du kan ha rätt till del av AGB-beloppet.

Du ska be konkursförvaltaren att fylla i arbetsgivarens uppgifter på anmälningsblanketten.

Avgångsbidraget minskar inte a-kasseersättningen. När du gör anmälan till a-kassan behöver du inte redovisa ersättningen du får från oss.

Vi skickar pengarna genom Swedbank. Du behöver anmäla ditt kontonummer på swedbank.se/kontoregister. Det ska du göra om du har ett konto hos Swedbank eller annan svensk bank. Om du inte anmäler kontonummer får du en utbetalningsavi med posten.
Swedbanks hemsida.

Du kan få högst ett helt AGB-belopp under en femårsperiod. Om du har fått ett reducerat AGB-belopp för mindre än fem år sedan kan du ha rätt till ytterligare ersättning om du blir friställd igen.

Ja, vi gör skatteavdrag med 30 procent och redovisar ersättningen till Skatteverket.

Fråga i första hand din arbetsgivare eller fackliga representant om du har Försäkring om Avgångsbidrag (försäkring vid arbetsbrist) från Afa Försäkring. Om du inte lyckas få svar, är du välkommen att ringa vårt Kundcenter på 0771 - 88 00 99.

Du gör anmälan på en blankett som du skriver ut. Vi kan också skicka blanketten hem till dig om du ringer vårt Kundcenter 0771 - 88 00 99.

Till blanketten