Så fungerar försäkringarna

Vad är det för försäkringar?

Afa Försäkring är ett försäkringsbolag. Vi har hand om försäkringar som du har via ditt jobb. Det är ditt jobb som betalar försäkringen.

Då kan du få pengar från försäkringarna

För att få pengar från försäkringarna behöver du anmäla till oss om du har:

  • varit sjukskriven
  • varit föräldraledig
  • skadat dig på jobbet
  • har blivit uppsagd 

Om du dör ska din familj anmäla det till oss. 

Försäkringarna kan börja gälla vid olika tidpunkter. 

Alla har inte samma försäkringar

Olika jobb har olika försäkringar. För att kunna veta vilka försäkringar som gäller för dig behöver vi veta vad du jobbar med. Därför frågar vi om du till exempel är ”privatanställd arbetare”.


Till förklaring av olika typer av jobb

Vad är "föräldraledig"?

När du får barn kan du vara ledig från ditt jobb. Under den tiden kan du få pengar från Försäkringskassan istället för att få lön från ditt jobb. Vår försäkring kan ge dig extra pengar när du är ledig med ditt barn. 

Vad är "uppsagd"?

Uppsagd betyder att du har fått sluta på ditt jobb. För att vår försäkring ska gälla dig måste du ha fått sluta eftersom det inte finns jobb åt alla. Man brukar kalla det "arbetsbrist". Inte för att du inte har skött ditt jobb eller för att du själv har valt att sluta. 

Händer på tangentbord

Ta chansen att påverka!

Vi söker deltagare till vår Testpanel. Vill du tycka till om innehållet på vår webb? Har du synpunkter på hur vi kan presentera information bättre? Fyll i formuläret på denna sida och ta chansen att påverka mot ersättning.