Josefin Engfelt och Madeleine Hagberg på Friskis och Svettis.

Josefin Engfelt och Madeleine Hagberg är överens om att träning är viktigt.

Foto: Kristina Sahlén

Livsviktig rörelse med Friskis under pandemin

Tidning - Trygg på jobbet

Friskis & Svettis har hållit öppet genom pandemin. Organisationen var tidigt ute med att införa maxtak för antalet besökare och nya rutiner för att minska smittspridningen. – Det är viktigt för folkhälsan att människor kan komma och träna, säger Josefin Engfelt i krisledningsgruppen.

Trygg på jobbet, mars 2021.



Det är eftermiddag på Friskis & Svettis City på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Gymmet är ovanligt tyst. Ur högtalarna strömmar musik på låg volym, då och då skramlar vikter som slår emot varandra. Klistermärken i golvet uppmanar till att hålla avståndet och med jämna mellanrum avbryts musiken av ett utrop i högtalarna: Tack för att du håller avstånd, ta hand om dig och varandra.

Sedan pandemin startade förra året har Friskis & Svettis gjort stora anpassningar i verksamheten för att förhindra smittspridningen. Färre personer får delta i gruppträningspass och träna i gymmet, ytor som lysknappar, träningsredskap och dörrhandtag städas en gång i timmen och bara i Stockholm har 150 pass i veckan flyttat utomhus, även under de smällkalla vintermånaderna. Att ha öppet är viktigt för folkhälsan, menar Josefin Engfelt, PR-ansvarig på Friskis & Svettis och ansvarig för kriskommunikationen.

Godkänt efter Länsstyrelsens inspektion

– Att inte röra på sig är farligt ur både mental och fysisk synvinkel. Risken är att pandemin dödar fler på grund av isolering än vad själva viruset gör. Jag för kontinuerliga diskussioner med Folkhälsomyndigheten och Länsstyrelsen och de vill hjälpa oss att hålla öppet, vilket känns jättebra. För ett par veckor sedan fick vi gott betyg av Länsstyrelsen när de gjorde en inspektion och det bekräftar att vi tänker på rätt sätt.

Friskis & Svettis Stockholm var tidigt ute med att göra anpassningar i verksamheten, som att sätta en maxgräns för antalet personer som får vara i lokalerna. Men det har samtidigt varit svårt att få klara besked om vad som gäller, säger Josefin Engfelt.

– Det har varit en del olika bud och heller inte helt klart hur man ska tolka reglerna. Vi har hela tiden fått göra egna bedömningar. Varje vecka har vi krisledningsmöten där vi går igenom den senaste utvecklingen och hur vi ska förhålla oss till den.

Max 9 medlemmar står på skylt med pandemirestriktioner.

Caroline Berholt, anläggningschef på Friskis & Svettis City, håller med om att Folkhälsomyndigheten och regeringen varit otydliga ibland.

– Vi var osäkra på vems ansvar det är att hålla restriktionerna, vårt eller gästernas. Ska till exempel personalen gå in i duschrummet och kontrollera så att alla sköter sig? Men där fick vi klara besked från Länsstyrelsen om att det är individens ansvar. Vi ansvarar för hur många vi tar in, men när personer är här hos oss har de ett eget ansvar. Det var väldigt skönt att få veta vad som gäller.

Folk smet förbi avspärrningen till duschen

Hennes observation är att gästerna sköter sig bättre när personalen är synlig.

– När vi stängde av duschar och satte upp avspärrningstejp märkte vi att folk hade gått igenom tejpen och duschat ändå. Jag tror att folk slarvar mer med restriktionerna när de kan göra saker lite i hemlighet.

Friskis & Svettis är en medlemsägd organisation och Sveriges största ideella förening. Organisationen har som övergripande mål att få människor att röra på sig och att känna glädje och gemenskap. Genom åren har Friskis & Svettis jobbat för en välkomnande kultur, men under pandemin har personalens roll förändrats.

– Man är ju van vid att vara supertrevlig, men nu måste vi säga åt folk att flytta sig och säga ifrån mer på skarpen. Det gör man inte i vanliga fall i ett serviceyrke, så det har varit en omställning för oss alla, säger Caroline Berholt.

Behöver tid för raster och avbrott

Som anläggningschef har hon infört vad hon kallar för ventilationstid.

– Det är tufft för många just nu och det kan pysa ut på olika sätt, även hos våra gäster. För oss i personalen är det viktigt att få prata av sig och få ett break. Vi försöker avlasta varandra och säga att jag tar receptionen ett tag så kan ni gå och prata i fikarummet. Möjligheten till raster och avbrott är extra viktig just nu.

Själv brukar Caroline ventilera med andra avdelningschefer.

– Friskis & Svettis är en närvarande organisation där det alltid finns någon chef eller någon på HR att kontakta om man behöver prata om något. Det har framför allt varit många frågor av typen: Min sambo är förkyld, ska jag också vara hemma? Folkhälsomyndigheten har inte alltid varit jättetydliga så därför är det bra att vår ledning tolkat deras direktiv och hela tiden beslutat vad som gäller hos oss.

De som är här och ser hur vi arbetar ger oss mer beröm än kritik.

Det händer att människor kritiserar personalen för att gymmet har öppet. Nästan uteslutande rör det sig om icke-medlemmar som kommer in från gatan för att säga vad de tycker.

– De som är här och ser hur vi arbetar ger oss mer beröm än kritik. Det är människor som inte vet något om verksamheten som kritiserar och det skapar en viss oro bland personalen. Tänk om jag blir anmäld? Gör vi på rätt sätt? Mitt jobb är att minska oron och därför håller vi en ständig dialog om hur vi följer reglerna på bästa sätt, säger Caroline Berholt.

Samma oro har funnits bland funktionärerna, berättar Madeleine Hagberg, som är träningsansvarig på Friskis & Svettis City.

Det vi hade pratat om i flera år gick på ett par veckor att införa.

– Gruppledarna känner ett stort ansvar för att ingen ska bli smittad och därför har vi anpassat antalet personer på varje pass efter vad som känns tryggt för ledarna. Först drog vi ner till cirka hälften och sedan oktober har vi en tredjedel jämfört med före pandemin. Om någon ledare har tyckt att det känns trångt, trots att vi uppfyller kraven på en person per tio kvadratmeter, så har vi minskat ytterligare.

Utomhuspass där ledarna bor

Alla gruppledare på Friskis & Svettis är ideella, vid sidan av den anställda personalen som får hålla pass på arbets­tid. Madeleine Hagberg berättar att uppfinningsrikedomen varit stor.

– För att minska resorna med kollektivtrafik har många ledare valt att hålla utomhuspass där de bor. Det blir hyperlokalt och har varit väldigt populärt. Vi har också både PT:ar och gruppledare som jobbar på flera anläggningar och som kan ta kunder som passar dem geografiskt. De har ställt upp jättemycket och vill verkligen ordna allt till det bästa.

På anläggningen i city har antalet gruppträningspass minskat med cirka 30 procent, för att ledare inte vill, vågar eller får leda gruppträning för sina arbetsgivare. Den omgivande miljön med många kontor har gjort att antalet personer som kommer och tränar har minskat. Hos anläggningar som ligger i mer utpräglade bostadsområden har trycket i stället blivit större.

Digitala pass och PT-tjänster online

När pandemin kom blev det också bråttom att lansera digital träning, som Friskis & Svettas länge hade planerat.

– Det vi hade pratat om i flera år gick på ett par veckor att införa. Det har varit väldigt populärt, både att delta i livepass och att träna till videor som ligger uppe. Vi har precis lanserat PT-tjänster online också.

För de PT:ar som tar emot kunder på gymmet är strategin att hålla avstånd och att tiden kan avbokas hur nära inpå som helst, så att ingen kommer trots att de har förkylningssymptom. Så här långt har ingen av Friskis & Svettis anläggningar haft någon klustersmitta. Men enskilda personer har varit sjuka, bland andra Madeleine Hagberg.

Blev sjuk och fick uppsöka akuten

– Jag blev sjuk under våren, fick svåra andningssvårigheter och behövde uppsöka akuten vid ett tillfälle. I övrigt var jag inte särskilt sjuk, men det var jobbigt för att sjukdomen pågick så länge. Efter sjukskrivningen kunde jag jobba hemifrån en period.

Något som återkommer under intervjun är att både personal och funktionärer inom Friskis & Svettis engagerar sig och försöker lösa situationen så gott det går. Att arbeta här är mer än ett jobb, som Josefin Engfelt beskriver det.

– Stommen i personalen är stammisar som även har varit funktionärer innan de blev anställda. De lägger ner jättestort engagemang i jobbet och att få människor i rörelse.

Alla är med och bidrar och förbättrar

Caroline Berholt instämmer.

– Vill själv-andan är stor. Personalen sitter inte bara och väntar på direktiv från ledningen, utan alla försöker bidra och komma med förslag på förbättringar. Och när Folkhälsomyndigheten har presskonferens tittar alla.

Text: Karin Kanson Foto: Kristina Sahlén

Det här är en artikel från Afa Försäkrings tidning Trygg på jobbet, mars 2021. Läs fler artiklar och nummer och ta reda på hur du kan prenumerera digitalt på tidningen kostnadsfritt.

Fakta Friskis & Svettis Stockholm

  • Det finns 16 anläggningar i Stockholm med totalt 100 000 medlemmar.

  • Här jobbar totalt 150 personer och 1 520 funktionärer.

Mer läsning om pandemin

Alexander Perez, Utbildare på MatHem

Coronapandemin: Så klarade Mathem omställningen

Under coronapandemin har e-handelsföretaget Mathem dubblat sin produktion. De behövde snabbt utöka personalstyrkan, köpa in fler lastbilar och inte minst utbilda personalen i nya hygienrutiner.