Kvinna vid whiteboardtavla

Foto: Johnér

För dig som vill bli utbildnings­anordnare

Vill du ansöka om att bli utbildnings­anordnare för arbetsmiljö­utbildning? Här hittar du all information du behöver och en webbanmälan.

Ansökan görs via webbformulär:

Ansök om att bli utbildningsanordnare

Information i korthet om vad som gäller för stödet:

  • Utbildnings­anordnare ansöker till Afa För­säkring om att bli godkända.

  • Utbildnings­anordnare ska ha kollektiv­avtal, momsregistrerade och F-skattsedel.

  • Utbildnings­anordnare ska kunna erbjuda relevanta arbetsmiljö­utbildningar som har fokus på arbetsplatsens behov samt främja gemensamma utbildningsinsatser för chef och arbetsmiljö- eller skydds­ombud.

  • Utbildningsanordnaren ska bifoga ett underlag i form av en pdf där ni kort sammanfattar er verksamhet och vilka utbildningar till chefer och skydds­ombud som ni kommer erbjuda inom ramen för stödet, samt vilken erfarenhet och kompetens ni har inom området arbetsmiljö­utbildning. Underlaget kommer användas av Afa För­säkring som grund för beslut om godkännande.

  • Vilka utbildningar gäller stödet för? Läs mer om vilken typ av utbildningar som kan beviljas stöd på sidan: Exempel på arbetsmiljöutbildningar

  • Vilka anslutna och godkända utbildnings­anordnare finns? Läs mer på sidan: Anslutna utbildningsanordnare

  • Ladda ner en tipslista: Tips! Så kan du, som godkänd utbildningsanordnare förenkla för de arbetsgivare som vill gå en utbildning hos er att söka stöd. (PDF, 436.49 KB)

Ladda ner "Allmänna villkor för Godkännande av utbildnings­anordnare"

Läs och ladda ner de detaljerade villkoren som gäller stödet:

Läs mer

Hand ritar ett frågetecken med svart penna på whiteboardtavla

Frågor och svar om stödet

Vem kan ansöka om stöd för arbetsmiljö­utbildning? Vad kan man få ersättning för? Här får du svar på de vanligaste frågorna.