Frågor och svar om e-tjänster för arbetsgivare

Allmänt om tjänsten

Det går endast att ha en huvudadministratör per organisations­nummer.

Det måste alltid finnas en huvudadministratör per organisations­nummer. 

Du hittar instruktion för hur du byter huvudadministratör under rubriken "Hantera administratörer" på sidan E-tjänster för arbetsgivare.

Det är huvudadministratören som ansvarar för att lägga till och ta bort administratörer. Du gör det direkt i e-tjänsten under Inställningar, Administratörslista.

Du hittar även instruktionen för hur du lägger till och tar bort administratörer under rubriken "Hantera administratörer" på sidan E-tjänster för arbetsgivare.

Du kan logga in med BankID eller Mobilt BankID.

Till inloggningen

Bekräfta an­ställning

Du får en avisering till din e-post när en anställd har gjort en anmälan via vår Afa Försäkrings hemsida.

För att kunna se vilken för­säkring behöver du logga in med e-legitimation (BankID eller Mobilt BankID).

Ja. Du gör det direkt i e-tjänsten under Inställningar, Administratörslista.

Om du inte har bekräftat anställningen inom 5 dagar så får du en påminnelse till din e-post.

Ja. Du gör det direkt i e-tjänsten under Inställningar, Administratörslista. Som huvudadministratör kan du inte välja bort att få en påminnelse.

Klicka på "Bekräfta inte an­ställning" och välj "Byt organisations­nummer".

Klicka på "Bekräfta inte an­ställning" och välj "Personen har aldrig varit anställd".

Klicka på "Bekräfta inte an­ställning" och välj "Annan orsak".

Obs! Tänk på att vissa tjänstemän kan omfattas av för­säkring­arna – till exempel inom detaljhandeln eller de med medarbetaravtal. Är du osäker vad som gäller för dina anställda, kontakta Fora eller Pensionsvalet.

Statistik

Du kan se historik över hur många anmälningar du har bekräftat eller anmält. Du kan också se antalet anmälningar som gjorts digitalt och via blankett per organisation.

Anmäla sjukskrivning

Det är många anställda som missar att anmäla. Om du gör det åt dem, kommer fler att få den ersättning de har rätt till. 

Försäkringen gäller för alla som är privat- eller kooperativt anställda arbetare.

Den gäller också för vissa tjänstemän inom detaljhandeln och vissa tjänstemän som omfattas av ett så kallat medarbetaravtal.

Du ska anmäla när de varit sjukskrivna mer än 14 dagar. Det är viktigt att anmälan är gjord till Försäkrings­kassan innan du anmäler.

  • Personnummer

  • Första sjukskrivningsdagen

  • Sjuklöneperiod (till exempel 14 dagar)

  • Första anställningsdag

  • Anställningsform (till exempel tillsvidare)

  • Yrkeskategori

  • Fackförbund (om anställningen regleras av kollektiv­avtal)

  • Pensionsavtal (SAF-LO eller GTP)

Både den anställda och arbetsgivaren till den anställda kan anmäla till sjukförsäkringen. Du som är facklig representant kan dock inte anmäla åt den anställda.

För företag som är anslutna till E-tjänster för arbetsgivare så kan alla administratörer som har behörighet till e-tjänsten också göra anmälan.

Vi kontaktar den anställde via brev och ber den ta kontakt med oss för att göra klar anmälan.

Vissa tjänstemän kan omfattas av försäkringen – till exempel de inom detaljhandeln eller de med medarbetaravtal. Är du osäker på vad som gäller för dina anställda, kontakta Fora eller Pensionsvalet.

Vi har tagit fram ett förslag på information du kan använda för att berätta för dina anställda att du anmäler åt dem. Här finns informationen: Ny rutin! Affisch för att informera anställda (PDF, 107.8 KB)