
Lycksele sommar. Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Därför lyckas de i Lycksele
För att få alla medarbetare att känna till sina försäkringar har kommunen tagit till flera smarta metoder. HR-specialisten Camilla Persson berättar om de viktigaste.
Lycksele kommun finns det flera anledningar till att man som arbetsgivare vill att de anställda ska ha en god kunskap om sina rättigheter och försäkringar. En uppenbar sådan är att det ska kännas attraktivt att arbeta för kommunen.
– Vi börjar faktiskt informationen redan under rekryteringsprocessen. I vår mall för anställningsintervjuer har vi en punkt kring förmåner som vi alltid informerar kandidaterna om. Vi står ju inför en ganska tuff kompetensutmaning i vår kommun så förmåner och god arbetsmiljö är ett sätt för oss att locka duktiga personer till oss.
Att ni talar om försäkringarna som förmåner, är det medvetet?
– Ja, absolut. Många har uppfattningen att försäkringar är något svårt medan förmåner ju är väldigt tydligt att det är något positivt. Genom att beskriva försäkringarna som värdefulla anställningsförmåner gör vi det lättare att ta till sig informationen.
Hur gör ni för att nå ut till dem som redan arbetar i kommunen?
– Flera olika saker. En strategi är att vi har tagit fram material till arbetsplatsträffar. Det används som underlag på träffarna och där har vi med försäkringarna. På det sättet finns frågan med i vardagen för många anställda.
Har du några fler exempel där ni har jobbat strategiskt?
– Ja, vi har med informationen i flera av våra interna utbildningar. Alla chefer och skyddsombud går en arbetsmiljöutbildning och en OSA-utbildning (utbildning i organisatorisk och social arbetsmiljö). I båda dessa undervisar vi om försäkringarna. Det leder till att alla chefer och skyddsombud har bra koll på vad som gäller och kan hjälpa sina medarbetare.

Genom att beskriva försäkringarna som värdefulla anställningsförmåner gör vi det lättare att ta till sig informationen.
Finns det några andra goda idéer som fler kan testa?
– En bra sak är att jag som administratör i IA-systemet (KIA) kan hålla lite koll på om det händer några tillbud eller olycksfall och kontakta ansvarig chef om jag ser något som skulle kunna vara en arbetsskada, anmälan till Afa Försäkring går även att göra direkt i KIA. Andra mer självklara saker är kanske att vi har info på intranätet och att vi sprider fickfoldrar från Afa Försäkring i olika sammanhang.
Är det någon skillnad på hur ni informerar om de olika försäkringarna?
– Arbetsskadeförsäkringen är nog lättast att nå ut med. Men för sjukförsäkringen och föräldrapenningtillägget har vi lagt in så att den som är sjuk eller föräldraledig får skriftlig information hemskickad om de försäkringarna.
Du är ju försäkringsinformatör från arbetsgivarens sida, har du något samarbete med dina fackliga motsvarigheter?
– Ett fantastiskt samarbete. Jag håller till exempel arbetsmiljöutbildningen tillsammans med Kommunals försäkringsinformatör. Det är väldigt positivt att de fackliga organisationerna också sprider kunskap om försäkringarna i sina kanaler.
Går det att nå ut till alla, eller är det ändå folk som missar ersättning?
– Vi kan ju inte vara hundraprocentiga så det är säkert vissa som missar ersättning. Men vi gör så mycket vi kan.