Naturvy under sommaren i Lycksele

Lycksele sommar. Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Därför lyckas de i Lycksele

Tidning - Trygg på jobbetPublicerad 18 juni 2025

För att få alla medarbetare att känna till sina försäk­ringar har kommunen tagit till flera smarta metoder. HR-specialisten Camilla Persson berättar om de viktigaste.

Lycksele kommun finns det flera anledningar till att man som arbetsgivare vill att de anställda ska ha en god kunskap om sina rättigheter och försäk­ringar. En uppenbar sådan är att det ska kännas attraktivt att arbeta för kommunen.

– Vi börjar faktiskt infor­mationen redan under rekryteringsprocessen. I vår mall för anställningsintervjuer har vi en punkt kring förmåner som vi alltid informerar kandidaterna om. Vi står ju inför en ganska tuff kompetensutmaning i vår kommun så förmåner och god arbetsmiljö är ett sätt för oss att locka duktiga personer till oss.

Att ni talar om försäk­ringarna som förmåner, är det medvetet?

– Ja, absolut. Många har uppfattningen att försäk­ringar är något svårt medan förmåner ju är väldigt tydligt att det är något positivt. Genom att beskriva försäk­ringarna som värdefulla anställningsförmåner gör vi det lättare att ta till sig infor­mationen.

Hur gör ni för att nå ut till dem som redan arbetar i kommunen?

– Flera olika saker. En strategi är att vi har tagit fram material till arbetsplatsträffar. Det används som underlag på träffarna och där har vi med försäk­ringarna. På det sättet finns frågan med i vardagen för många anställda.

Har du några fler exempel där ni har jobbat strategiskt?

– Ja, vi har med infor­mationen i flera av våra interna utbildningar. Alla chefer och skydds­ombud går en arbets­miljö­utbildning och en OSA-utbildning (utbildning i organisatorisk och social arbetsmiljö). I båda dessa undervisar vi om försäk­ringarna. Det leder till att alla chefer och skydds­ombud har bra koll på vad som gäller och kan hjälpa sina medarbetare.

Genom att beskriva försäkringarna som värdefulla anställningsförmåner gör vi det lättare att ta till sig informationen.

Finns det några andra goda idéer som fler kan testa?

– En bra sak är att jag som administratör i IA-systemet (KIA) kan hålla lite koll på om det händer några tillbud eller olycksfall och kontakta ansvarig chef om jag ser något som skulle kunna vara en arbetsskada, anmälan till Afa För­säkring går även att göra direkt i KIA. Andra mer självklara saker är kanske att vi har info på intranätet och att vi sprider fickfoldrar från Afa För­säkring i olika sammanhang.

Är det någon skillnad på hur ni informerar om de olika försäk­ringarna?

– Arbets­skade­försäkringen är nog lättast att nå ut med. Men för sjuk­försäkringen och föräldra­penning­tillägget har vi lagt in så att den som är sjuk eller föräldraledig får skriftlig infor­mation hemskickad om de försäk­ringarna.

Du är ju försäkrings­informatör från arbetsgivarens sida, har du något sam­arbete med dina fackliga motsvarigheter?

– Ett fantastiskt sam­arbete. Jag håller till exempel arbets­miljö­utbildningen tillsammans med Kommunals försäkrings­informatör. Det är väldigt positivt att de fackliga organisationerna också sprider kunskap om försäk­ringarna i sina kanaler.

Går det att nå ut till alla, eller är det ändå folk som missar ersättning?

– Vi kan ju inte vara hundraprocentiga så det är säkert vissa som missar ersättning. Men vi gör så mycket vi kan.

Omslaget till Trygg på jobbet nummer 1 2024. En person står invid en häst i stallgången.

Vår tidning Trygg på jobbet

Trygg på jobbet har fokus på arbetsmiljö och arbetsliv. Läs nyheter om kollektiv­avtalade försäk­ringar och reportage från arbetsplatser.

Omslag till tidningen Trygg på jobbet

Arkiv för Trygg på jobbet

Missat ett nummer av Afa Försäkrings tidning Trygg på jobbet? Ladda då ner en pdf från vårt arkiv.