Anmäl arbetsskada

Läs om hur du anmäler och söker ersättning när du råkar ut för ett olycksfall i arbetet, ett olycksfall på väg till eller från arbetet (färdolycksfall), eller om du får en arbets­sjuk­dom. Alla tre händelserna kallas för arbetsskada.

Den här sidan finns i olika varianter för anställda och arbetsgivare. Anpassa sidan så att du får rätt infor­mation.

Till anmälan behövs

  • Att du beskriver noggrant och i detalj vad som hänt
  • Läkarintyg, om du har fått ett
  • Uppgift om dina kostnader
Person som sitter vid dator.
Person som sitter vid dator.

Det är den anställda som råkat ut för en arbetsskada som ska anmäla till oss. I första hand görs anmälan genom att logga in på Mina sidor med BankID. Om du saknar möjlighet att anmäla via Mina sidor eller via blankett kan du göra anmälan genom att ringa till kundtjänst på 0771-88 00 99 mellan 8 och 17 på vardagar.