Hur vi granskar och uppdaterar vårt webbplatsinnehåll
Vi har som mål att kommunicera begripligt, relevant och tillgängligt. På vår webbplats ska besökarna hitta det de behöver om kollektivavtalad försäkring, arbetslivsfrågor, att förebygga ohälsa och arbetsskador eller företagsfakta om Afa Försäkring.
Vi granskar och uppdaterar innehållet regelbundet för att säkerställa att det är aktuellt, korrekt och enkelt att förstå.
Våra uppdateringar sker löpande på uppdrag av arbetsmarknadens parter samt utifrån insikter om våra besökares behov och önskemål.
Hur vi granskar och utvecklar innehållet
När vi skapar eller uppdaterar innehåll på webbplatsen säkerställer vi kvaliteten genom att utgå vi från riktlinjer för det redaktionella arbetet.
Om vi behöver prioritera mellan målgrupper är det privatpersonens behov som vi ser till i första hand. Vi tar också hänsyn till juridiska eller organisatoriska krav.
Riktlinjerna för att uppdatera innehåll handlar bland annat om att innehållet ska:
ge bästa möjliga upplevelse för varje målgrupp
vara korrekt, enkelt och begripligt
vara tillgängligt och användarvänligt.
I innehållsarbetet tar vi stöd av specialister inom försäkringar och arbetslivsfrågor. Vi tar också stöd av specialister inom webb, till exempel tillgänglighet, sökmotoroptimering och användarvänlighet.
Våra granskningar utförs av:
webbredaktörer som ansvarar för det redaktionella innehållet
UX-specialister som optimerar användarupplevelsen och säkerställer att innehållet är lätt att navigera och stöttar kundresan
tillgänglighetsspecialister som ser till att vi följer den senaste versionen av tillgänglighetsstandarden WCAG på nivå AA
områdesspecifika experter, som exempelvis försäkringsspecialister och analytiker, som bidrar med fackkunskap och juridisk korrekthet
integritetsskyddsavdelningen, som granskar all information om och hantering av personuppgifter på webbplatsen.
Transparens och användarfeedback
Vi välkomnar dina synpunkter och feedback för att förbättra innehållet ytterligare.
I högerkanten på de flesta sidor finns en knapp med texten ”Ge feedback”. Klicka på den och beskriv din upplevelse av att använda vår webbplats, så att vi kan göra den ännu lite bättre till ditt nästa besök. Knappen visas för dig som har valt att acceptera kakor för analys och statistik. Vill du justera vilka kakor du vill tillåta kan du göra det via länken "Mina inställningar för kakor" i sidfoten.
På vissa sidor kan du också mötas av kortare enkäter där vi frågar om din upplevelse att använda en viss sida eller funktion. Du kan också ge oss feedback genom att svara på dessa.
Samtliga kommentarer som kommer in via denna funktion kommer att utredas för möjliga förbättringar på vår webbplats.
Har du frågor om innehållet på vår webbplats?
Om du har allmänna frågor om innehållet på vår webbplats eller våra försäkringar kan du kontakta kundtjänst.