"När det gör ont, tänk på oss" – humor och omtanke i ny kampanj om kollektivavtalade försäkringar
Tillsammans med AkademikerAlliansen, Kommunal och Offentliganställdas Förhandlingsråd (OFR) vill Afa Försäkring göra det enklare för anställda inom kommun och region att få koll på sina kollektivavtalade försäkringar, om man blir sjuk eller skadar sig på jobbet. Därför satsar de i höst på kampanjen "När det gör ont, tänk på oss".
Afa Försäkrings kampanj "När det gör ont, tänk på oss" riktar sig till anställda inom kommun och region och ska påminna om att Afa Försäkrings kollektivavtalade försäkringar finns.
– Med kampanjen vill vi öka kännedomen om de kollektivavtalade försäkringarna. När världen ibland känns som att den snurrar baklänges är behovet av en trygg hand på axeln större än någonsin, säger Camilla Kinnarinen, projektledare inom kommunikation på Afa Försäkring.
Jobbsituationer där sjukdom eller skador kan uppstå – påminner om försäkringarna
– Vi har utgått från jobbsituationer inom kommun och region, det kan vara en kock, en undersköterska eller någon som arbetar på kontor. I vardagsnära situationer visar vi att det kan vara bra att tänka på oss när olyckan är framme, säger hon.
Afa Försäkring är en av Sveriges ledande aktörer inom kollektivavtalade försäkringar, som erbjuder trygghet för 5,3 miljoner anställda i Sverige. Tillsammans med AkademikerAlliansen, Kommunal och OFR vill de göra det lättare för anställda inom kommun och region att förstå sina rättigheter och få bättre koll på sina försäkringar vid sjukdom eller skador på jobbet.
Blandar humor, omtanke och igenkänning
Med en tonalitet som blandar humor, omtanke och igenkänning fortsätter Afa Försäkring dyka in i själva smärttillfället. Målet är att med hjälp av klassiska smärtljud få fler att tänka på Afa Försäkring direkt när en arbetsskada uppstår.
Kampanjen rullar från den 1 september till 16 november och kommer att synas på sociala medier, utomhusreklam (OOH) och genom en längre film och olika radiospottar.
– Fjolårets kampanj togs emot väldigt väl och genom att fortsätta utveckla vårt kampanjkoncept hoppas vi säkerställa att ännu fler känner till sina rättigheter, samt att vi finns här för att hjälpa dem när de behöver oss som mest, säger Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på Afa Försäkring.
– Ibland är det bästa man kan göra att skrika, särskilt om man vill säga något viktigt. Därför har det varit kul att fortsätta skruva upp volymen och fortsätta göra Aaafffaaahhh synonymt med smärta, säger Hedda Hyland, Art Director och Arvid Nittve, Copywriter på Kid Collective, som jobbar med kampanjen tillsammans med Afa Försäkring.
Mer information:
Läs med om kampanjen: Tänk på oss – när du skadar dig på jobbet
I arbetet med kampanjen har följande aktörer varit involverade:
Afa Försäkring
Kid Collective
Grit - mediebyrå
Social Club – produktionsbolag
Kontaktpersoner Afa Försäkring:
Linda Harling, pressansvarig, Afa Försäkring: 0730-96 35 12, linda.harling@afaforsakring.se.
Camilla Kinnarinen, projektledare Marknad & Kommunikation, Afa Försäkring: 070-816 40 21, camilla.kinnarinen@afaforsakring.se.
Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör, Afa Försäkring: 070-220 05 13, johan.ljungqvist@afaforsakring.se.