
Säkerhetschef Robert Forsman och kollegan Felicia Wittenberg tar hjälp av IA-systemet för att lyckas skapa en säker miljö på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.
Foto: Kristina Sahlén
De ser till att Kulturhuset är säkert
Att få besökarna att komma till Kulturhuset i Stockholm är viktigt. Att de ska kunna komma därifrån är ännu viktigare. Säkerhetschef Robert Forsman och kollegan Felicia Wittenberg tar hjälp av IA-systemet för att lyckas.
Ur Trygg på jobbet juni 2024
Ett hus med över två miljoner besökare per år. Med nio olika scener, fem bibliotek och en biograf. Dessutom flera utställningsrum, restauranger, butiker och öppna ytor.
I 50 år har Kulturhuset varit den självklara mötesplatsen för stockholmarna och besökare i huvudstaden. Under våren firades jubileet och besökare nummer 100 miljoner passerade genom entrén på Sergels Torg.
För en verksamhet som Kulturhuset Stadsteatern står självklart uppdraget att vara ett forum för kultur och debatt i centrum.
Kreativiteten flödar och vi är många som genom livet upptäcker olika delar av verksamheten – från Rum för barn till författarbesök i Hörsalen. Inte tänker vi så mycket på det som säkerhetschefen Robert Forsman ser som den viktigaste delen av verksamheten: att besökare och anställda kommer hem med livet i behåll varje dag.
Ett systematiskt arbete ska skapa säkerhet
Det säger sig självt att det inte är helt enkelt att skapa en säker miljö i ett hus med den här pulsen och det här läget i Stockholm. Men genom ett systematiskt arbete gör han och kollegan Felicia Wittenberg vad de kan tillsammans med kollegor runt om i huset.
Vi tar oss upp till Rum för barn – biblioteket för de allra minsta. Föräldralediga pappor och mammor jagar efter sina barn som verkar få energi av de stora ytorna och den fantasifulla miljön. Panoramafönstren släpper in dagsljuset och öppnar upp sig mot Sergels Torg och Åhléns City. På gott och ont, får man kanske säga. Rum för barn hade terrorattacken på Drottninggatan med lastbilen som körde in i Åhléns precis utanför fönstret.
– De som arbetar här var väldigt tidiga med att ta till sig vårt sätt att arbeta med ronder och utrymningsvägar. Det märktes den dagen, säger Robert Forsman.
Personalen såg till att alla besökare kom bort från fönstret och tog ett snabbt beslut om utrymning. Programsamordnaren Annamaria Willner var själv inte på plats, men hon och hennes kollegor hade mycket god kunskap om vilka alternativ för utrymning som fanns i händelse av någon typ av nödfall.
Personalen på plats stämde av med vakt och fattade beslut om att alla besökare skulle utrymmas via teaterhuset mot baksidan. Robert Forsman hade kontakt med polisen, som också uppmanade till utrymning, men då var den redan gjord.
– Det gick otroligt snabbt och effektivt, vilket är ett tecken på att den här avdelningen verkligen hade tagit till sig det sätt att arbeta med ronder som vi vill att man ska ha, säger Robert Forsman.
Mycket viktiga brandskyddsronder
Vi vandrar vidare i huset. På väg mot Hörsalen passerar vi en utrymningsväg som bara ska användas just som en utrymningsväg. Den har ett runt trapphus. Eftersom huset har 50 år på nacken är alla delar inte helt perfekta ur säkerhetssynpunkt och det här är ett exempel.
– När huset byggdes fick man ha runda, smala trapphus för utrymning. Så bygger man inte i dag eftersom ingen kan gå längst in i en spiraltrappa. Där är det för brant. Med ett rakt trapphus kan fler personer gå i bredd, vilket ger en effektivare utrymning. Vi har undersökt om det här trapphuset skulle kunna byggas om, men det har inte varit möjligt, säger Robert Forsman.
Brandskyddsronderna är en hörnpelare i säkerhetsarbetet på Kulturhuset Stadsteatern. Eftersom så många människor rör sig i huset arbetar man mycket mer aktivt med det systematiska brandskyddsarbetet än på ”vanliga” arbetsplatser.
– Var tredje månad är en standard som gäller på många arbetsplatser. Men vi gör våra ronder betydligt oftare. I biblioteken varje vecka och på teaterscenerna varje dag. Alla ska komma ut levande från vårt hus om något skulle hända, säger Robert Forsman.

