Så kan du få pengar från för­säkring­arna

Då kan du få pengar från för­säkring­arna.

För att få pengar från för­säkring­arna behöver du anmäla till oss om du har:

  • varit sjukskriven

  • varit föräldraledig

  • skadat dig på jobbet

  • har blivit uppsagd 

Om du dör ska din familj anmäla det till oss. 

Så gör du för att anmäla

Du kan anmäla på vår hemsida eller genom att ringa till oss. 
Det går även att även fylla i en blankett och skicka den till oss. 

Så går det till

När vi har fått din anmälan måste vi fråga ditt jobb om hur länge du har jobbat där.
Vi kommer även fråga Försäkrings­kassan om din lön och om hur länge du varit sjukskriven eller föräldraledig. Det gör vi för att veta hur mycket pengar du kan få. 

När vi har fått alla svar kan vi börja undersöka om du kan få pengar från oss. 
Det här kan ta olika lång tid men du kommer få ett första svar från oss inom 30 dagar. 
Då får du ett brev från oss. 

Ring oss om du vill ha hjälp 

Om du vill ha hjälp eller undrar något kan du ringa till vårt kundcenter. 

Du behöver inte prata svenska för att prata med någon där, eftersom de som svarar i telefon pratar flera språk. De pratar bland annat engelska. 

Numret till vårt kundcenter är: 0771 88 00 99

Vad är "Försäkrings­kassan"?

Försäkrings­kassan är en myndighet, ett företag, som betalar ut pengar om du till exempel har varit sjuk eller föräldraledig. De betalar det mesta av din lön när du är sjuk (80% av din lön) och vi kan sedan betala lite till (ungefär 10%).