Så fungerar försäk­ringarna

Vad är det för försäk­ringar?

Afa För­säkring är ett försäkrings­bolag. Vi har hand om försäk­ringar som du har via ditt jobb. Det är ditt jobb som betalar försäkringen.

Då kan du få pengar från försäk­ringarna

För att få pengar från försäk­ringarna behöver du anmäla till oss om du har:

  • varit sjukskriven

  • varit föräldraledig

  • skadat dig på jobbet

  • har blivit uppsagd 

Om du dör ska din familj anmäla det till oss. 

Försäk­ringarna kan börja gälla vid olika tidpunkter. 

Alla har inte samma försäk­ringar

Olika jobb har olika försäk­ringar. För att kunna veta vilka försäk­ringar som gäller för dig behöver vi veta vad du jobbar med. Därför frågar vi om du till exempel är ”privatanställd arbetare”.

Till förklaring av olika typer av jobb



Vad är "föräldraledig"?

När du får barn kan du vara ledig från ditt jobb. Under den tiden kan du få pengar från Försäkrings­kassan istället för att få lön från ditt jobb. Vår för­säkring kan ge dig extra pengar när du är ledig med ditt barn. 

Vad är "uppsagd"?

Uppsagd betyder att du har fått sluta på ditt jobb. För att vår för­säkring ska gälla dig måste du ha fått sluta eftersom det inte finns jobb åt alla. Man brukar kalla det "arbetsbrist". Inte för att du inte har skött ditt jobb eller för att du själv har valt att sluta. 

Så fungerar försäkringarna