Visma och Afa Fastigheter tecknar nytt avtal i Klarabergshuset

7 februari 2023klockan 00.00

Klarabergshuset har ett av Stockholms mest centrala lägen precis intill Stockholms Centralstation och gångavstånd till allt staden har att erbjuda.

– Det känns väldigt bra att vi fortsätter vår relation med Visma och vi är stolta över att de väljer att fortsätta att vara våra kunder. Visma har varit vår hyresgäst sedan 2011 då vi förvärvade fastigheten Gångaren 16 med adress Lindhagensgatan 94, säger Per Orrestig, chef för Förvaltning på Afa Fastigheter.

Visma tillträder lokalerna i Klarabergshuset den 1 september och nu pågår en anpassning av
lokalerna till Vismas behov. Maria Börjesson, vd på Visma Software AB, beskriver Vismas syfte med de nya lokalerna:

– Vår ambition är att skapa en attraktiv tech-hub i Stockholms innerstad som ger de bästa
förutsättningarna för befintliga och framtida medarbetare och kunder. Därför är vi glada över att vi tillsammans med Afa Fastigheter har kunnat hitta ett kontor i absolut bästa läge i Stockholm, säger Maria Börjesson.

I anpassningen av lokalerna tas stor hänsyn till hållbarhet – i synnerhet återbruk.

– Vi återbrukar så mycket vi kan i samtliga ombyggnationer. I detta projekt kommer vi bland annat att återbruka glaspartier, innerdörrar, dörrportaler, undertaksplattor och gipsskivor och befintlig belysning ersätts med LED-belysning, fortsätter Per Orrestig.

– I samband med att Visma lämnar lokalerna på Lindhagensgatan kommer vi att kunna
erbjuda marknaden en mycket spännande produkt: En unik möjlighet för ett företag eller
organisation att profilera sig i ett eget hus, säger Erika Wallner, uthyrningsansvarig på Afa
Fastigheter.