Förskolelärare och elev

Foto: Maskot Bildbyrå

Ny forskning: Läraravlastande tjänster – friskfaktor för lärare?

NyhetPublicerad 5 september 2025

Allt fler lämnar läraryrket på grund av stress och hög arbetsbelastning. Forskare vid Karolinska Institutet undersöker hur läraravlastande tjänster kan vara en central friskfaktor för lärare i skolan – om de implementeras och organiseras på ett bra sätt. Detta kan hjälpa kommuner och skolor att skapa en attraktiv och hälsosam arbetsmiljö för lärare.

Video: Läraravlastande yrkesroller – en friskfaktorer för lärare?

Videointervju med Lydia Kwak

Lydia Kwak vid Karolinska institutet berättar om sitt forsknings­projekt om effekterna av läraravlastande tjänster. Tjänsterna ska lätta på lärares arbetsbelastning och stress. Fokus för projektet ligger på hur implementering och organisering av läraravlastande yrkesroller i skolor kan förbättras.

– Lärare har under många, många år haft en väldigt stressande arbetsmiljö. Vi ser också att de har mycket arbetsrelaterad ohälsa. Det är viktigt att hitta sätt där vi kan stödja och avlasta lärare så att de kan fokusera på de kärnuppdrag de har, säger Lydia Kwak, som driver forskningsprojektet vid Karolinska Institutet.

Läraravlastande tjänster – möjlig central friskfaktor för lärare

Att skapa en attraktiv arbetsplats där lärare vill och orkar jobba vidare är en utmaning som många svenska skolor står inför idag. I vissa kommuner slutar så många som 15–25 procent av lärarna varje år. För att förbättra lärares arbetssituation och minska deras arbetsbelastning har regeringen infört så kallade läraravlastande tjänster.

– Läraravlastande personal är en växande yrkesgrupp inom skolvärlden och är tänkt att stödja och avlasta lärare genom att göra arbetsuppgifter som andra än lärare kan utföra, berättar Lydia Kwak.

Forskning visar dock varierande resultat när det gäller effektiviteten av dessa tjänster och många skolor har efterlyst stöd kring hur dessa tjänster bäst implementeras och organiseras.

Vi hoppas kunna ge stöd till kommuner och skolor

Lydia Kwak, Karolinska institutet.

Ska öka kunskapen om effekter av läraravlastande tjänster

Därför undersöker Lydia Kwak i ett pågående projekt, effekterna av läraravlastande tjänster. Det handlar om hur man kan lätta på lärares arbetsbelastning och stress och fokus ligger framför allt på hur implementering och organisering av läraravlastande yrkesroller i skolor kan förbättras.

– Projektets övergripande syfte är att öka kunskapen om effekter av läraravlastande tjänster som en potentiell central friskfaktor för lärare, säger Lydia Kwak.

Vad för slags arbetsuppgifter kan det handla om?

– Det kan till exempel handla om de sociala kontakterna med föräldrar och vårdnadshavare, men även om konflikthantering och administrativa upp­gifter, säger Lydia.

Så ska forskningen ska komma till praktiskt nytta i arbetslivet

– Resultatet av vår forskning förväntas belysa effekter av läraravlastande yrkesgrupper på skolor, hur de påverkar lärares arbetsmiljö och hälsa samt visa hur samverkan mellan lärare och läraravlastande yrkesgrupper fungerar, säger Lydia.

– Vi hoppas kunna ge stöd till kommuner och skolor kring hur de på ett bättre sätt kan implementera och organisera stödpersonal och på så sätt främja bättre sam­arbete mellan lärare och läraravlastande personal.

Fakta: Friskfaktorer inom kommuner, regioner och kommunala företag

Lydias Kwaks projekt är ett av nio olika forsknings­projekt som ingår i FoU-programmet "Friskfaktorer inom kommuner, regioner och kommunala företag", som syftar till forskning om vad som främjar friskfaktorer på organisatorisk nivå.

Afa För­säkring finansierar alla nio forsknings­projekt med sammanlagt 40 miljoner kronor, på uppdrag av arbets­marknadens parter. FoU-programmet pågår mellan 2024 och 2027.