Mobil uppkopplad mot internet

PREVIEW Bildtext till toppbilden

Foto: Johnér Bildbyrå

PREVIEW Demosida för att presentera olika typer av block

Denna sida är till för att man snabbt ska kunna se hur alla olika block ser ut i olika webbläsare. Särskilt i samband med att vi gör förändringar. gffg

Brödtextfält - topp

Här är text från fältet Brödtextfält - topp i denna Sidmallen som heter Standardsida.

Nedanför strecket här i Brödtextfält - topp ligger ett inbäddat Block: Bild


Mobil uppkopplad mot internet

Beskrivning av bilden

Nedanför strecket fortsätter texten i Brödtextfält - topp.


Kursiv text ska inte användas

För att omprövning ska kunna ske behöver du ha fått ett slutligt beslut i ditt ärende med besvärshänvisning. Information i besvärshänvisningen beskriver hur du ska gå tillväga för att begära omprövning.

Om du är osäker på om du fått ett slutligt beslut kan du kontakta din handläggare. Telefonnummer till din handläggare hittar du i breven från oss. Om du inte vet vem din handläggare är kan du vända dig till vår kundtjänst på 0771-88 00 99. <-- (tel: 0771-88 00 99)

Observera att begäran om omprövning i vissa fall måste göras inom viss tid.

I arbetsskadeärenden (TFA, TFA-KL och TFA-KP) med slutligt beslut behöver du begära omprövning inom sex månader från det att du fått beslutet med slutligt ställningstagande. 

Test externlänk

Att begära omprövning är kostnadsfritt.

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.


Block: Bildblock

Mobil uppkopplad mot internet

Beskrivning av bilden

PNG-bildens ALT-text
PNG

Styrkekram!

Krya på dig kompis, vi ses på jobbet när du är på benen!


Block: Citatblock

Här skriver jag mitt citat.

Citatets källa

Block: Brödtext

Här är ett brödtextblock

Här är text i ett brödtextblock. Att söka arbetslivsinriktat reha­bili­terings­stöd för att förebygga sjukfrånvaro skapar hållbarhet för både arbetstagare och arbetsplats. Det är du som arbetsgivare som ansöker och du kan få ekonomisk ersättning med upp till hälften av kostnaden för rehabilitering av både psykiska och fysiska besvär.

Vem kan du ansöka för?

  • Den du ansöker för måste omfattas av sjukförsäkringen AGS eller AGS-KL.

  • Anställda inom den privata och kooperativa sektorn kan omfattas utav sjukförsäkringen AGS.

  • Privatanställda tjänstemän omfattas normalt inte av sjukförsäkringen AGS om inte arbetsgivaren tecknat ett medarbetaravtal.

  • Anställda inom kommun, region, Svenska kyrkan och vissa kommunala bolag kan omfattas av sjukförsäkringen AGS-KL.

  • För att du ska kunna ansöka ska det också finnas ett rehabiliteringsbehov.

  • Rehabiliteringsinsatsen kan både vara i förebyggande syfte samt för att förkorta en sjukskrivning.


Block: Expanderbart innehåll


Block: FAQLista

Rubrik för listan med manuellt utpekade FAQ block

Jag tänker att vi behöver kolla med JH.

Som arbetsgivare kan du ansöka om reha­bili­terings­stöd för en anställd som behöver arbetslivsinriktad rehabilitering, om ni har tecknat någon av sjukförsäkringarna AGS eller AGS-KL.

Följande har möjlighet att ansöka om reha­bili­terings­stöd:

  • Privata arbetsgivare och arbetsgivare inom kooperationen vars anställda omfattas av sjukförsäkringen AGS.

  • Arbetsgivare inom kommun, region, Svenska kyrkan och vissa kommunala bolag vars anställda omfattas av sjukförsäkringen AGS-KL.

  • Försäkrings­kassan för person som omfattas av sjukförsäkringen AGS eller AGS-KL

  • Arbetsförmedlingen för person som omfattas av efterskydd i AGS, sjukförsäkringen för privat och kooperativt anställda arbetare.

  • Privatanställda tjänstemän omfattas normalt inte av vår sjukförsäkring AGS om inte arbetsgivaren tecknat ett medarbetaravtal.

Ett medarbetaravtal är ett kollektiv­avtal som innebär att arbetsgivaren inte delar upp de anställa i yrkeskategorierna arbetare och tjänstemän. Det innebär att vissa tjänstemän även kan omfattas av AGS.

Ansökan om Afa Försäkrings reha­bili­terings­stöd görs digitalt på vår hemsida under Reha­bili­terings­stöd, Ansök om reha­bili­terings­stöd.

Ansökan och kompletterande handlingar tas enbart emot digitalt på vår hemsida.

Rubrik för listan med automatiskt hämtade FAQ block

Under Mina sidor kan du se om vi har fått din anmälan.

Du kan skriva din information i ett dokument och ladda upp i Mina sidor. Det går också bra att ge informationen muntligt genom att ringa in till vår kundtjänst 0771-88 00 99 på vardagar mellan klockan 8 och 17.

Du kan skicka in läkarintyg eller andra dokument på Mina sidor. Antingen via komplettera ärende eller via brev. 

På Mina sidor gör du så här:  

  • Klicka på ditt ärende i ärendelistan 

  • Klicka på Skicka dokument 

  • Välj ett dokument på din dator 

  • Tryck på Skicka 

Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dina uppladdade dokument på Mina sidor.

På Mina sidor kan du följa ditt ärende. Vi uppdaterar status om ärendet är under utredning eller när beslut har fattats. Om ditt ärende står som avslutat så kommer ett brev med beslutet att skickas inom 24 timmar.  

Om ditt ärende gäller en för­säkring som inte hanteras på Mina sidor är du välkommen att kontakta oss på 0771-88 00 99.

Har du inget BankID kan du inte logga in på Mina sidor. Då får du ansöka om ersättning via blankett. Du hittar anmälningsblanketterna här.

Du kan också ringa till oss på 0771-88 00 99.

Du kan få hjälp med ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst:  0771 88 00 99

Du kan testa om det är något problem med ditt BankID på en särskild testsida: https://test.bankid.com/

Mer information om problem med BankID och e-legitimation

Om vi behöver ett läkarintyg från dig eller inte beror på vilken för­säkring det handlar om. När du gör anmälan kommer det att stå om du behöver bifoga ett läkarintyg.

Vi ber dig i så fall att göra något av följande:

  • Skicka in läkarintyget med post.

  • Ladda upp intyget eller bild på intyget digitalt.

  • Enbart skriva in diagnoskoden från läkarintyget.

Om du inte har ditt läkarintyg just nu, går det bra att göra anmälan till försäkringen först och skicka in läkarintyget senare.

När vi kan komma med ett beslut kan variera. Om vi till exempel behöver ytterligare information i din ansökan kan det göra att processen tar längre tid. Vi arbetar alltid för att återkomma så snart som möjligt och inom 30 dagar. Du kan se på Mina sidor om ett beslut har fattats och vi meddelar alltid beslut via post.

En diagnos­kod är kopplad till den diagnos du som patient har fått av din läkare. Du hittar den i ditt läkarintyg. Det är Socialstyrelsen som har beslutat att alla diagnoser inom hälso- och sjukvården ska ha en särskild kod.

Diagnoskoderna används bland annat för att ta fram statistik och göra olika analyser. Den svenska versionen av diagnoskoder kallas för ICD-10-SE.

När du ansöker om ersättning från vår sjukförsäkring kan du behöva fylla i din diagnos­kod. Den uppgiften används bland annat till vår statistik där vi tar fram årliga rapporter om sjukfrånvaro och arbetsskador.

Om du har anmält sjukskrivning:

  • skicka alltid kopior av läkarintygen

  • är du arbetslös ska du också skicka oss en kopia av arbetsgivarintyget från din senaste an­ställning

  • har du sjukersättning eller aktivitetsersättning måste vi få en kopia av Försäkrings­kassans beslut

Om du har anmält arbetsskada:

  • skicka alltid kopia av dina läkarintyg

  • om du har gjort en anmälan om arbetsskada till Försäkrings­kassan vill vi också ha en kopia av den anmälan

Har du haft kostnader på grund av arbetsskadan ska du spara dina kvitton. Kvittona visar din rätt till ersättning för utlägg och ska skickas in om Afa För­säkring begär det.

Adressen är:

Afa För­säkring,

106 27 Stockholm

Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Redovisade uppgifter längre ner på sidan.

På sidan ser du vilka uppgifter vi skickat till Skatteverket. Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så meddelar vi Skatteverket.

Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.

Det finns två undantag där vi fortfarande skickar en årlig kontrolluppgift:

  • Om du har fått utbetald ränta från oss.

  • Om du har fått ersättning från familje­skyddet.

Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.

Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dokument som du har laddat upp på Mina sidor.

Om du har skickat ditt dokument med post skannar vi in dokumentet och laddar upp det manuellt. Det kan dröja någon dag.


Block: Information

Rubrik (Typ = Fakta)

Här kan jag skriva text i fältet Brödtext som tillhör Informationsblocket. För detta informationsblock. har jag inte inkluderat någon länk.

Rubrik (Typ = Information)

Här kan jag skriva text i fältet Brödtext som tillhör Informationsblocket. För detta informationsblock. har jag även inkluderat en länk.

Rubrik (Typ = Varning)

Här kan jag skriva text i fältet Brödtext som tillhör Informationsblocket. För detta informationsblock. har jag inte inkluderat någon länk.


Block: Kontaktblock


Block: Puffblock

SAM-hjulet som visar de fyra delarna undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera.

Rubrik för mitt Puffblock

Här kan man fylla i text kopplat till puffen. I detta fall har jag valt att länka till Gamla Afa.se som en extern länk.


Block: Video


Block: Sektion

SAM-hjulet som visar de fyra delarna undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera.

Rubrik för mitt Puffblock

Här kan man fylla i text kopplat till puffen. I detta fall har jag valt att länka till Gamla Afa.se som en extern länk.

SAM-hjulet som visar de fyra delarna undersöka, riskbedöma, åtgärda och kontrollera.

Rubrik för mitt Puffblock

Här kan man fylla i text kopplat till puffen. I detta fall har jag valt att länka till Gamla Afa.se som en extern länk.

Brödtextfält - botten

Här är text från fältet Brödtextfält - botten i denna Sidmallen som heter Standardsida.

Nedanför strecket här i Brödtextfält - botten ligger ett inbäddat Block: Tabell


Rubrik för tabell (3 rader och 2 kolumner)

SiffrorBokstäverRadbrytning
1Aförsäkrings­information arbetsgivar­organisationernas anmälnings­blankett
2Bförmåns­tagar­förordnande arbetsgivar­organisationerna

Nedanför strecket fortsätter texten i Brödtextfält - botten.


För att omprövning ska kunna ske behöver du ha fått ett slutligt beslut i ditt ärende med besvärshänvisning. Information i besvärshänvisningen beskriver hur du ska gå tillväga för att begära omprövning.

Om du är osäker på om du fått ett slutligt beslut kan du kontakta din handläggare. Telefonnummer till din handläggare hittar du i breven från oss. Om du inte vet vem din handläggare är kan du vända dig till vårt kundcenter på 0771-88 00 99. <-- (tel: 0771-88 00 99)

Observera att begäran om omprövning i vissa fall måste göras inom viss tid.

I arbetsskadeärenden (TFA, TFA-KL och TFA-KP) med slutligt beslut behöver du begära omprövning inom sex månader från det att du fått beslutet med slutligt ställningstagande. 

Att begära omprövning är kostnadsfritt.


Block: Tidslinje

Rubrik för tidslinjen

  1. Begränsad brödtext har som det låter begränsat med inställningar för att formatera sin brödtext.

  2. Begränsad brödtext har som det låter begränsat med inställningar för att formatera sin brödtext.


Block: Tabell

Rubrik för tabell (3 rader och 2 kolumner)

SiffrorBokstäverRadbrytning
1Aförsäkrings­information arbetsgivar­organisationernas anmälnings­blankett
2Bförmåns­tagar­förordnande arbetsgivar­organisationerna

Block: Filblock

På denna demosida kan vi inte visa hur ett filblock ser ut då det kommer att listan i vår filsök.

Ett tips är istället att söka fram en fil i vår filsök här.


Block: Lista med filer


Block: Formulär

Ditt meddelande

* Obligatoriskt fält

Kontrollera stavningen.

Beskriv vad du undrar över *

Skriv inte personnummer, ärendenummer eller känsliga personuppgifter om till exempel hälsa här.


Block: Beställning


Block: Lista sidor

Just nu har vi inga inplanerade evenemang. Återkom gärna vid ett senare tillfälle.


Block: Länk

DEMO Länkblock

Block: Begränsad brödtext

Blocket "Begränsad brödtext" är ej möjligt att lägga till på en standardsida utan används endast på försäkringssidor.

blabla

Rubrik för relaterat innehåll

Ett hjärta

Reha­bili­terings­stöd

Arbetsgivare kan ansöka om reha­bili­terings­stöd när en anställd behöver arbetslivsinriktad rehabilitering i förebyggande syfte eller för att återgå i arbete.