
PREVIEW Bildtext till toppbilden
Foto: Jens Lindström
PREVIEW Demosida för att presentera olika typer av block
Denna sida är till för att man snabbt ska kunna se hur alla olika block ser ut i olika webbläsare. Särskilt i samband med att vi gör förändringar. gffg
Brödtextfält - topp
Här är text från fältet Brödtextfält - topp i denna Sidmallen som heter Standardsida.
Nedanför strecket här i Brödtextfält - topp ligger ett inbäddat Block: Bild
Beskrivning av bilden
Nedanför strecket fortsätter texten i Brödtextfält - topp.
Kursiv text ska inte användas
För att omprövning ska kunna ske behöver du ha fått ett slutligt beslut i ditt ärende med besvärshänvisning. Information i besvärshänvisningen beskriver hur du ska gå tillväga för att begära omprövning.
Om du är osäker på om du fått ett slutligt beslut kan du kontakta din handläggare. Telefonnummer till din handläggare hittar du i breven från oss. Om du inte vet vem din handläggare är kan du vända dig till vår kundtjänst på 0771-88 00 99. <-- (tel: 0771-88 00 99)
Observera att begäran om omprövning i vissa fall måste göras inom viss tid.
I arbetsskadeärenden (TFA, TFA-KL och TFA-KP) med slutligt beslut behöver du begära omprövning inom sex månader från det att du fått beslutet med slutligt ställningstagande.
Att begära omprövning är kostnadsfritt.
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.
Lista över rapportsidor!!!!
balablabllba
Block: Bildblock
Beskrivning av bilden
Block: Citatblock
Block: Brödtext
Här är ett brödtextblock
Här är text i ett brödtextblock. Att söka arbetslivsinriktat rehabiliteringsstöd för att förebygga sjukfrånvaro skapar hållbarhet för både arbetstagare och arbetsplats. Det är du som arbetsgivare som ansöker och du kan få ekonomisk ersättning med upp till hälften av kostnaden för rehabilitering av både psykiska och fysiska besvär.
Vem kan du ansöka för?
Den du ansöker för måste omfattas av sjukförsäkringen AGS eller AGS-KL.
Anställda inom den privata och kooperativa sektorn kan omfattas utav sjukförsäkringen AGS.
Privatanställda tjänstemän omfattas normalt inte av sjukförsäkringen AGS om inte arbetsgivaren tecknat ett medarbetaravtal.
Anställda inom kommun, region, Svenska kyrkan och vissa kommunala bolag kan omfattas av sjukförsäkringen AGS-KL.
För att du ska kunna ansöka ska det också finnas ett rehabiliteringsbehov.
Rehabiliteringsinsatsen kan både vara i förebyggande syfte samt för att förkorta en sjukskrivning.
Tvingande rubrik (Expanderad = Ja)
Här skriver jag texten i den expanderbara ytan.
Kommuner, regioner, Svenska kyrkan samt kommunalt ägda aktiebolag kan söka ersättning för samtalsstöd och stresshanteringskurser som genomförs digitalt där behandlingen har som senast påbörjats den 1 april 2023. Övriga behandlingar kommer det ske en särskild prövning för.
När företag inom den privata sektorn ansöker om digitala rehabiliteringsinsatser så kommer en särskild prövning göras för att bedöma om och hur mycket vi kan vara med och bevilja stöd för.
Varje ansökans rätt till ersättning bedöms utfrån omständigheterna i det enskilda ärendet. Då behandlingen eller delar av behandlingen genomförs digitalt så ska detta framgå utav underlaget ni skickar in i ansökan.
Block: Expanderbart innehåll
Stöd kan beviljas för arbetslivsinriktad rehabilitering på grund av fysiska besvär. Som exempel kan nämnas kurser för multimodal rehabilitering vid långvarig smärta och ryggkurser. Rehabiliteringsmetoden ska följa en vedertagen, validerad och evidensbaserad metod.
För att stöd ska kunna beviljas krävs att det är fråga om arbetslivsinriktad rehabilitering. Rent medicinsk behandling för fysiska besvär kan vi inte lämna stöd för.
Block: FAQLista
Rubrik för listan med manuellt utpekade FAQ block
Jag tänker att vi behöver kolla med JH.
Som arbetsgivare kan du ansöka om rehabiliteringsstöd för en anställd som behöver arbetslivsinriktad rehabilitering, om ni har tecknat någon av sjukförsäkringarna AGS eller AGS-KL.
Följande har möjlighet att ansöka om rehabiliteringsstöd:
Privata arbetsgivare och arbetsgivare inom kooperationen vars anställda omfattas av sjukförsäkringen AGS.
Arbetsgivare inom kommun, region, Svenska kyrkan och vissa kommunala bolag vars anställda omfattas av sjukförsäkringen AGS-KL.
Försäkringskassan för person som omfattas av sjukförsäkringen AGS eller AGS-KL
Arbetsförmedlingen för person som omfattas av efterskydd i AGS, sjukförsäkringen för privat och kooperativt anställda arbetare.
Privatanställda tjänstemän omfattas normalt inte av vår sjukförsäkring AGS om inte arbetsgivaren tecknat ett medarbetaravtal.
Ett medarbetaravtal är ett kollektivavtal som innebär att arbetsgivaren inte delar upp de anställa i yrkeskategorierna arbetare och tjänstemän. Det innebär att vissa tjänstemän även kan omfattas av AGS.
Ansökan om Afa Försäkrings rehabiliteringsstöd görs digitalt på vår hemsida under Rehabiliteringsstöd, Ansök om rehabiliteringsstöd.
Ansökan och kompletterande handlingar tas enbart emot digitalt på vår hemsida.
Rubrik för listan med automatiskt hämtade FAQ block
Under Mina sidor kan du se om vi har fått din anmälan.
Om du har glömt något i din anmälan till oss kan du skriva din information i ett dokument och ladda upp i Mina sidor. Det går inte att redigera ett ärende i efterhand som du redan har skickat in.
Det går också bra att ge informationen muntligt genom att ringa in till vår kundtjänst 0771-88 00 99 på vardagar mellan klockan 8 och 17.
Så här gör du för att skicka in läkarintyg eller andra dokument till oss:
Logga in på Mina sidor med ditt BankID.
På startsidan klickar du på ärendet som du vill komplettera.
Välj sedan ”Skicka dokument” och ladda upp dina filer.
Kan du inte komplettera digitalt?
Skicka ett brev med dina dokument till:
Afa Försäkring
106 27 Stockholm
På Mina sidor kan du följa ditt ärende. Vi uppdaterar status om ärendet är under utredning eller när beslut har fattats. Om ditt ärende står som avslutat så kommer ett brev med beslutet att skickas inom 24 timmar.
Om ditt ärende gäller en försäkring som inte hanteras på Mina sidor är du välkommen att kontakta oss på 0771-88 00 99.
Har du inget BankID kan du inte logga in på Mina sidor. Då får du ansöka om ersättning via blankett. Du hittar anmälningsblanketterna här.
Du kan också ringa till oss på 0771-88 00 99.
Du kan få hjälp med ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst: 0771 88 00 99.
Du kan testa om det är något problem med ditt BankID på en särskild testsida: https://test.bankid.com/
Du kan se att dokument har laddats upp eller skickats in, men du kan inte se innehållet i dokumenten. Det kan bara handläggare och personal på Kundcenter göra.
Det går bra att kontakta Kundcenter på telefon 0771-88 00 99 om du vill kontrollera vad du har laddat upp eller skickat till oss per post.
Om du har skickat ditt dokument med post skannar vi in dokumentet och laddar upp det manuellt. Det kan dröja någon dag.
Om vi behöver ett läkarintyg från dig eller inte beror på vilken försäkring det handlar om. När du gör anmälan kommer det att stå om du behöver bifoga ett läkarintyg.
Om du inte har ditt läkarintyg just nu, går det bra att göra anmälan till försäkringen först och skicka in läkarintyget senare.
När vi kan komma med ett beslut kan variera. Om vi till exempel behöver ytterligare information i din ansökan kan det göra att processen tar längre tid. Vi arbetar alltid för att återkomma så snart som möjligt och inom 30 dagar. Du kan se på Mina sidor om ett beslut har fattats och vi meddelar alltid beslut via post.
En diagnoskod är kopplad till den diagnos du som patient har fått av din läkare. Du hittar den i ditt läkarintyg. Det är Socialstyrelsen som har beslutat att alla diagnoser inom hälso- och sjukvården ska ha en särskild kod.
Diagnoskoderna används bland annat för att ta fram statistik och göra olika analyser. Den svenska versionen av diagnoskoder kallas för ICD-10-SE.
När du ansöker om ersättning från vår sjukförsäkring kan du behöva fylla i din diagnoskod. Den uppgiften används bland annat till vår statistik där vi tar fram årliga rapporter om sjukfrånvaro och arbetsskador.
Om du har anmält sjukskrivning:
skicka alltid kopior av läkarintygen
är du arbetslös ska du också skicka oss en kopia av arbetsgivarintyget från din senaste anställning
har du sjukersättning eller aktivitetsersättning måste vi få en kopia av Försäkringskassans beslut
Om du har anmält arbetsskada:
skicka alltid kopia av dina läkarintyg
om du har gjort en anmälan om arbetsskada till Försäkringskassan vill vi också ha en kopia av den anmälan
Har du haft kostnader på grund av arbetsskadan ska du spara dina kvitton. Kvittona visar din rätt till ersättning för utlägg och ska skickas in om Afa Försäkring begär det.
Adressen är:
Afa Försäkring,
106 27 Stockholm
Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Kontrolluppgift om utbetalning längre ner på sidan.
Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så skickar vi en kontrolluppgift till Skatteverket. Där skriver vi hur mycket ersättning vi har betalat ut till dig.
Du kan bara se dina kontrolluppgifter på Mina sidor. Vi skickar inget brev hem till dig eller till Kivra.
Det finns två undantag när vi skickar en årlig kontrolluppgift:
om du har fått utbetald ränta från oss
om du har fått ersättning från familjeskyddet.
Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.
Kontrolluppgifter för gode män och förvaltare
Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.
Block: Information
Rubrik (Typ = Fakta)
Här kan jag skriva text i fältet Brödtext som tillhör Informationsblocket. För detta informationsblock. har jag inte inkluderat någon länk.
Block: Kontaktblock

Demo Demosson
JobbtitelExtra informationDemo.Demosson@epost.comMobiltelefonnummer 070-123 45 67Label innan telefonnummer 2 07098736272Här kan man skriva en biografi.
Block: Puffblock

Rubrik för mitt Puffblock
Här kan man fylla i text kopplat till puffen. I detta fall har jag valt att länka till Gamla Afa.se som en extern länk.
Block: Video
Video: Testar filmtitel
Loading...
Video: Demovideo
Loading...
Block: Sektion
Demo statistikrapporter lista
Test
StatistikrapportFörlängt försäkringsskydd för 65-åringar – vad visar statistiken?
I samband med regeringens höjning av åldersgränsen för pension 2023 från 65 till 66 år, gjordes motsvarande höjning för arbetsskadeförsäkringen och sjukförsäkringen. I den här rapporten tittar vi på allvarliga arbetsskador och långa sjukfall för 65-åringar 2023.
3 december 2025
StatistikrapportUtmattningssyndrom och långvarig sjukfrånvaro
Kvinnor löper betydligt högre risk för långa sjukfall med utmattningssyndrom än män, och risken är särskilt hög för kvinnor inom kommuner och regioner. Det visar statistik från Afa Försäkring.
13 november 2025
StatistikrapportArbetare inom vård och omsorg – arbetsskador och sjukfrånvaro
Kvinnor inom gruppen arbetare inom vård och omsorg har en högre risk för allvarliga arbetsolycksfall än genomsnittet för hela den svenska arbetsmarknaden. Det visar statistik från Afa Försäkring.
17 oktober 2025
StatistikrapportArbetssjukdomar orsakade av asbestexponering
Att drabbas av en arbetssjukdom orsakad av asbest har blivit mindre vanligt mellan åren 2005–2023. Det visar statistik från Afa Försäkring.
18 september 2025
Brödtextfält - botten
Här är text från fältet Brödtextfält - botten i denna Sidmallen som heter Standardsida.
Nedanför strecket här i Brödtextfält - botten ligger ett inbäddat Block: Tabell
Rubrik för tabell (3 rader och 2 kolumner)
| Siffror | Bokstäver | Radbrytning |
|---|---|---|
| 1 | A | försäkringsinformation arbetsgivarorganisationernas anmälningsblankett |
| 2 | B | förmånstagarförordnande arbetsgivarorganisationerna |
Nedanför strecket fortsätter texten i Brödtextfält - botten.
För att omprövning ska kunna ske behöver du ha fått ett slutligt beslut i ditt ärende med besvärshänvisning. Information i besvärshänvisningen beskriver hur du ska gå tillväga för att begära omprövning.
Om du är osäker på om du fått ett slutligt beslut kan du kontakta din handläggare. Telefonnummer till din handläggare hittar du i breven från oss. Om du inte vet vem din handläggare är kan du vända dig till vårt kundcenter på 0771-88 00 99. <-- (tel: 0771-88 00 99)
Observera att begäran om omprövning i vissa fall måste göras inom viss tid.
I arbetsskadeärenden (TFA, TFA-KL och TFA-KP) med slutligt beslut behöver du begära omprövning inom sex månader från det att du fått beslutet med slutligt ställningstagande.
Att begära omprövning är kostnadsfritt.
Block: Tidslinje
Rubrik för tidslinjen
Block: Tabell
Rubrik för tabell (3 rader och 2 kolumner)
| Siffror | Bokstäver | Radbrytning |
|---|---|---|
| 1 | A | försäkringsinformation arbetsgivarorganisationernas anmälningsblankett |
| 2 | B | förmånstagarförordnande arbetsgivarorganisationerna |
Block: Filblock
På denna demosida kan vi inte visa hur ett filblock ser ut då det kommer att listan i vår filsök.
Ett tips är istället att söka fram en fil i vår filsök här.
Block: Lista med filer
Block: Formulär
Ditt meddelande
* Obligatoriskt fält
Block: Beställning
Block: Lista sidor
Block: Länk
Block: Begränsad brödtext
Blocket "Begränsad brödtext" är ej möjligt att lägga till på en standardsida utan används endast på försäkringssidor.



