Vad vet svenskarna om internet?

Sedan YouTube kom in i våra liv har fascinationen för klipp på internet aldrig varit lika stor. Och många klipp har blivit odödliga och fastetsade på näthinnan. Kampanjen Intressant vetande grundar sig på ”viktig” kännedom om klassiska klipp och internetfenomen - som ställs mot den viktiga kännedomen om våra kollektivavtalade försäkringar. För ibland känner vi till saker som kanske inte gör så mycket nytta. Och känner inte alls till saker som gör massor av nytta.

55% vet att katter kan vara rädda för gurkor.

Att Ricks Astleys musikvideo Never Gonna Give You Up har sprängt internet med över 437 miljoner visningar på YouTube och att hela 80% kan sjunga med i refrängen kanske inte är så förvånande. Det har ju varit en monsterhit sedan slutet av 80-talet. Däremot anser bara 16% av svenskarna att Rick Astley dansar bra. Bedöm själv, titta på klippet här! (Länken kan innehålla reklam innan klippet börjar spelas.)

Och vad mer vet folket om internet?

Hela 92 % vet att kattklipp är ett vanligt internetfenomen. 72 % vet också att katter i internetklipp kan vara elaka ibland och putta ned saker från bord. Mest imponerande kattkunskapen är att 55% vet att katter kan vara rädda för gurkor, för att de tror att de är ormar (tips: googla på ”cats and cucumbers”). Snyggt Sverige!

61% av de under 50 vet absolut vad en dab är.

Kunskapen skiljer sig lite från den äldre generationen till den yngre. Bara 11 % över 50 har hört talas om att göra en “dab”, men 61% av de under 50 vet absolut vad en “dab” är. Och den gamla dejtfrågan “ska vi gå på bio?” har bytts ut till något lite mer modernt. 83 % känner nämligen till uttrycket Känd streamingtjänst* and chill och vad det betyder…

 

*Ni vet vilken vi menar ;)

Visste du att...

80% kan sjunga med i refrängen till Rick Astleys Never Gonna Give You Up.

88% vet att double rainbow-hippien föredrar dubbla regnbågar.

55% vet att katter kan ibland bli rädda för gurkor (då de tror att gurkan är en orm).

88% vet att hundklipp är supervanliga på internet.

92% vet att kattklipp är vanliga på internet.

88% känner till att failvideos är vanliga på internet, som mest består av andras misslyckanden.

72% vet att katter kan vara ondare än SMS-lån och putta ned saker från bord.

77% känner till internetfenomenet blåsvartvitguldig klänning.

61% vet exakt vad det betyder att göra en “dab”.

Siffrorna i kampanjen kommer från undersökningar gjorda av SIFO 2018 (åldrarna 16-49 år).

Läs om kampanjen och vilka som ligger bakom